Welk tekenprogramma ???

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 24 mar 2024 17:22 Hoezo komaaaan jonges fusion kan ook gewoon 2d.......
Ja mogelijk, maar het is ook gemaakt voor de cloud, en dat wilde de Topic starter ook niet.. en wat moet je met software die heeeeeeel veel meer kan dan wat je zoekt?..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Quepee »

Omdat het gratis is ? en je HOEFT niet in de cloud te werken en KAN offline.

En het is heeeeeel makkelijk om in te tekenen.!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door DaBit »

Fusion kan beperkt offline, bedoeld om de tijd in de trein of bij een klant in de bushbush te overbruggen. Lokaal opslaan kan ook alleen maar door export/import en een extern bestandje openen moet toch weer online met wat pech (DXF en SVG kan offline ook wel volgens mij).

Als je boodschappen wil doen moet je een truttenschudder kopen en geen vrachtwagen want die is veel te groot en onhandig.
Als je 2D wil tekenen dan moet je geen 3D pakket gaan gebruiken.

Ik zou LibreCAD eens proberen dus. Is dat niks, dan verder kijken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Quepee »

2D is dxf meer dan genoeg lijkt me maargoed.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Palmerlivesteam »

CMS Intellicad is een Autocad kloon en je betaald er 1x voor. prima voor 2D, DXf enz.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 24 mar 2024 17:46 Ik zou LibreCAD eens proberen dus. Is dat niks, dan verder kijken.
Precies, LibreCad is best een goed en veelzijdig pakket, ik heb het in de Medische techniek ook gebruikt om "Labels" te maken voor Medische instrumentensets, gewoon een strookje RVS plaat met 2 gaatjes die onder in de mand gepopnageld werden.
Daarop werden dan Icoontjes en nummers van de instrumenten gelaserd, en het aanmaken van dat bestand was niet meer dan een strook plaat als Block invoegen, en de instrument Icoontjes ook als blocks erin slepen, dat werd na een korte introductie daar ook gewoon gedaan door mensen zonder CAD achtergrond, Library Browser in het scherm.
Als je vaak met dezelfde onderdelen werkt, dan is dat precies zoals het heurt..
Wil je iets meer functionaliteit (ik gebruik de property editor vaak), gooi er dan een keer 41,- tegenaan en ga voor QCad..
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door keesfrees »

Interessante informatie allemaal, maarrr, ik keek nog eens even naar wat voor soort tekenprogramma visio nu eigenlijk is cq wat voor soort tekenprogramma de vraagsteller behoefte aan heeft :
https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Visio
https://www.youtube.com/watch?v=gDkTSoLI-NY
Dat is niet echt een kaal lijntjes programma, een deel lijkt wel meer op zoiets als paint.
O ja, hoe is het met Paint.Net : getpaint.net , ook een leuk programma (maar helaas nog steeds alleen voor windows, geen linux)

Dan toch nog een keer de vraag, wat wil je gaan tekenen ?
Inkscape is al genoemd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door PE1BEY »

Toen ik zo'n dik 20 jaar geleden met Visio begon te tekenen, was Visio nog een "technisch" tekenprogramma.
De laatste versies zijn meer een programma om data-flows en structuren te tekenen en niet zozeer meer voor technisch werk.

Een van de redenen om een ander pakket te zoeken....

Wat ik wil tekenen ?
Allerlei technische zaken zoals frontplaten voor apparaten ontwerpen, plaats en afmetingen van gaten daarin, uitslagen van plaatwerk; kortom alles tussen idee en uitvoering van een werkstuk. Op papier zetten wat je bedenkt tot aan een uitvoerbaar geheel...
Visualiseren wat je bedenkt..
Alleen nog geen 3D werk. Daar heb ik nog geen behoefte aan...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 24 mar 2024 20:49 O ja, hoe is het met Paint.Net
Paint.Net?.. Oeh!... you hit the soft spot here..

Ook dat programma gebruik ik... Maar niet voor CAD, wel voor het uitwerken van Grafische ontwerpen, zoals mijn Helm..

Afbeelding

Dus, je trekt een plaatje van Internet,

en dan maak je een Reeks lagen aan, allereerst een kopie, waar je alles wat een kleur moet krijgen uitknipt, zodat je alleen overhoudt wat NIET moet veranderen.
Dan maak je lagen aan, waar je de kleur van het ding aanpast, , daar maak je dan ook weer kopietjes van, zodat je alleen de biezen en kleurbanden in die kleur overhoudt, en dan plaksel je dat over de onderste lagen heen..

Afbeelding

en dan krijg je dit..

Ik zal jullie verder niet vervelen met een complete Paint.Net Tutorial hier, maar Paint.Net is wel een programma waar je heel veel mee kan..
Drukwerk aanmaken?.. Ja.. Icoontjes voor je CNC besturing?.. Idem..

Maar dat is Paint.Net dan ook: een Grafisch programma.. vergelijkbaar met GIMP, wat er wel is voor Linux als ik het me goed herinner.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door P1-Engineering »

Op het werk hebben we ook nog Tensor in gebruik, dit is meer een overblijfsel van het verleden....
Maar ik moet zeggen dat het behoorlijk intuïtief werkt. Eenmalige aankoop en alles lokaal, en een Nederlands product.

https://www.2d-cad.com/home/
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Arie Kabaalstra »

PE1BEY schreef: 24 mar 2024 22:03 Toen ik zo'n dik 20 jaar geleden met Visio begon te tekenen, was Visio nog een "technisch" tekenprogramma.
De laatste versies zijn meer een programma om data-flows en structuren te tekenen en niet zozeer meer voor technisch werk.

Een van de redenen om een ander pakket te zoeken....

Wat ik wil tekenen ?
Allerlei technische zaken zoals frontplaten voor apparaten ontwerpen, plaats en afmetingen van gaten daarin, uitslagen van plaatwerk; kortom alles tussen idee en uitvoering van een werkstuk. Op papier zetten wat je bedenkt tot aan een uitvoerbaar geheel...
Visualiseren wat je bedenkt..
Alleen nog geen 3D werk. Daar heb ik nog geen behoefte aan...

Kees
Meermaals genoemd: LibreCad/QCad.. Zoals ik eerder opmerkte, die "Labels" voor Medische Instrument Kits.
Frontplaten voor Apparaten?..Ik neem aan dat je daar vaak dezelfde dingen in schroeft.. Blocks van maken, en naar believen invoegen..
Ik ben momenteel ook bezig met het ontwerp van een modelspoortafel, en ik heb alle rails als blocks in een mapje staan, en die kan ik naar believen invoegen, en zo een layout maken..

uitslagen van plaatwerk, die zijn natuurlijk "lastiger" in 2D, tenzij je alleen maar 90° hoeken maakt, dan kun je de neutrale lijn lengtes ook makkelijk als een cirkeltje in een aparte layer zetten, en die layer uitschakelen in het bestand dat je gebruikt om het plaatwerk uit te snijden/Frezen.
Voor een buiglijn mik je dan gewoon zo'n Cirkeltje als Block erin,
Of.. je documenteert vantevoren de lengte van die neutrale lijn, en die gebruik je in Offset, dan teken je een rechthoek, en waar een bocht van 90° komt, pak je de rand van de plaat, mikt er een kopie van in je tekening met de offset van de Neutrale lijnlengte ...
moeilijker dan dat moet je't niet maken.. mogelijk... ik hou hier even een slag om de arm, maar kun je met een script nog wel meer doen, door een dialoogje te maken waarbij je de hoek ingeeft.. en dat QCad dan de offset berekent..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Kars-cnc »

De meeste hier genoemde programma's ken ik niet maar voor ik t.b.v. 3D met Fusion aan de gang ging gebruikte ik Qcad en dat beviel prima. Veel functies die je als techneut graag ziet. Dat biedt, voor de dingen die PE1BEY opnoemt, een groot verschil t.o.v. algemene grafische software zoals Inktscape (wat ik dan wel weer veel gebruik voor algemene schetsjes).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door hugo stoutjesdijk »

P1-Engineering schreef: 24 mar 2024 22:33 Op het werk hebben we ook nog Tensor in gebruik, dit is meer een overblijfsel van het verleden....
Maar ik moet zeggen dat het behoorlijk intuïtief werkt. Eenmalige aankoop en alles lokaal, en een Nederlands product.

https://www.2d-cad.com/home/
Tensor is magisch vind ik. Heel in het begin van dat pakket heb ik de ontwikkelaar eens gesproken. (was eerst Vector meen ik) Die zag kans om mij in een halfuurtje de overstap van DOS naar windows duidelijk te maken met alle merkwaardige acties die object georiënteerd soms lijkt te zijn.
(kun je nagaan hoe lang geleden dat is) Misschien moet ik hem er nog steeds dankbaar voor zijn. Wanneer je de achtergrond van dat objecten gebeuren een beetje door hebt wordt het toch allemaal een stuk makkelijker.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Harm J Seef
Berichten: 88
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Welk tekenprogramma ???

Bericht door Harm J Seef »

Uiteraard QCAD in combinatie met FreeCAD.

Beide zijn gratis en lokale opslag. QCAD is compleet AutoCAD compatible; opslag als DXF-bestanden. QCAD-CAM is ideaal for lasersnijden.

(LibreCAD is een fork van QCAD en de verdere ontwikkeling gaat zeer traag.)

De DXF-import van FreeCAD is gebaseerd op QCAD. FreeCAD kan 3D-modellen als 2D CAD-bestanden exporteren.

In FreeCAD kun je de 2D CAD-bestanden heel eenvoudig naar 3D-modellen extruderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie