Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door zeeschuim »

mher schreef: 22 mar 2024 14:42 Ik heb vrij weinig toe te voegen op wat al gezegd is.
Moet alleen zeggen dat ik de titel wel leuk vind, ga er even vanuit dat dat foutje expres gedaan is :lol:
Nee echt??
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door kawarider »

Nou, mijn fifty cents. Ooit eens een installatie aan de andere kant van het pand met bijna 50 m leidingwerk gezet. Op mijn vraag waarom kwam telkens doordleuk, dat moet, de klant wil het zo etc etc. Echt? Ja, zo doen. Ok, dan doen we het zo. Vervolgens wordt er een kneiter van een afkortzaag geplaatst waar ook de nodige aanpassingen voor nodig ware, lekker dan. Krijg ik een druk telefoontje van de directeur waarom die afzuiging zo ver weg staat. Tsja, omdat mij daar zeer uitdrukkelijk de opdracht voor gegeven is. Kun je dat veranderen? Ja natuurlijk. Maar wie gaat dat betalen? DAT VRAAG IK TOCH NIET? Boem, telefoon erop. Leidingwerk aangepast en afzuiging naast de zaag gezet, zaag aangepast met extra afzuigpunten etc etc. Iedereen blij dat ik zo snel geacteerd had. Compensatieorders zouden volgen maar nooit gezien natuurlijk. Ik heb het gelaten en in een later moment met weer een lastige situatie gecompenseerd toen ik weer eens in de hoek gezet was. Iedereen blij.

Dus Sven, vraag om een compensatieorder nadat je je klant geconfronteerd hebt met zijn warrige benadering. En laat deze situatie voor wat hij is. Enne, een keer bedonderen kan. Als het je nog een keer overkomt, aan wie ligt het dan echt?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door Sven »

Het gaat toch weer vaak over wat er is afgesproken en belangrijker, wat er op papier staat.

Ik zoek nog naar de vorm maar dit wordt opgenomen in de leveringsvoorwaarden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door kawarider »

Sven, het gaat altijd over wat er afgesproken is, dat zijn immers de verwachtingen van je klant die jou wel of niet zijn centjes gaat overhandigen. Als je naar een papiertje moet grijpen om te kijken wat er afgesproken is, is het al bijna te laat. Moet je verwijzen naar je leveringsvoorwaarden dan is er al een probleem.
In mijn geval, en ik denk ook het jouwe, werk ik veel voor een grote klant. Het is dus belangrijk dat je die relatie goed in stand houdt en niet meteen je hakken in het zand zet. Als er problemen zijn, moeten die eerst opgelost worden, snel en adequaat. Daarna moet een goed gesprek plaatsvinden over de kosten. Is het probleem juist getackeld dan is dat gesprek ook niet zo lastig.

In het geval van Serum met eenmalige speciale opdrachten voor vaak eenmalige klanten dan is het donders goed oppassen wat en hoe je dingen afspreekt. Daar zul je altijd een paar boeven tussen treffen die niet het beste met je voor hebben maar puur uit zijn op persoonlijk gewin. Dan worden papiertjes ineens heul belangrijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat Kawarider zegt, als je naar een papiertje moet grijpen gaat het niet meer goed komen.
Leveringsvoorwaarden, daar geloof ik niet zo in, dat kan nooit werken voor kleine bedrijven met dit soort werk.
En in het specifieke probleem wat door een ongelukkige samenloop van ellende gebeurde, heb je waarschijnlijk net niet het juiste in die leverings voorwaarden staan.
Ik denk: zelf alert blijven, opletten op signalen waar uitdagingen kunnen onstaan en vooral dan, dubbel communiceren. Ergens in je achterhoofd weet je donders goed dat je iets riskants aan het doen bent. Als Kawarider na dat beruchtte telefoontje gewoon even de rust had genomen en zijn opdrachtgever even gebeld had, had die het maar met de klant uit moeten zoeken. Maar hij wilde het natuurlijk af hebben, en naar huis, ja dan ...
(waarom zijn bouwvakkers toch altijd precies op vrijdagmiddag klaar? En waarom zijn dan die kleine of lastige puntjes die al die tijd waren blijven liggen wel klaar, maar afgeraffeld?)
Wij hebben in het verleden heel vaak werk wat klanten op vrijdag willen hebben doorgeschoven naar maandag. Die klant gaat daar echt niets meer mee doen in het weekend. Geeft ons iets meer rust, en als het een keer tegenzit 2 extra dagen. (o, off topic :shock: )

Een klant van me zei eens, techneuten zijn veel minder commercieel, omdat ze het werk te leuk vinden...
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door TestCase »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mar 2024 10:29 Een klant van me zei eens, techneuten zijn veel minder commercieel, omdat ze het werk te leuk vinden...
Dat is er eentje om in te kaderen!

Het komt erop neer dat julie, techneuten, allemaal onderbetaald zijn. Als dat niet zo zou zijn, zouden jullie geen techneuten zijn.

:mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door serum »

Dat denk ik ook.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

TestCase schreef: 24 mar 2024 10:50 Het komt erop neer dat julie, techneuten, allemaal onderbetaald zijn. Als dat niet zo zou zijn, zouden jullie geen techneuten zijn.

:mrgreen:

Precies dat (ook).
Maar misschien zijn we dan wel gelukkiger met ons werk.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 24 mar 2024 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door kawarider »

`Haha, ja Testcase, dubbel ja. Techneuten worden niet rijk. Is Elon Musk techneut? Lijkt me eigenlijk van wel.

Enne, Hugo, dat gevalletje wat ik aanhaalde. Al meteen in voortraject heb ik de positie van de afzuiging proberen te tackelen. Keer op keer met gezicht tegen de muur. Toen eindelijke die speciale XXL afkortzaag geleverd werd en die fabrikant ook wat steken liet vallen ontstond er shit. Totaal niet mijn schuld en dat heb ik iedereen achteraf eens haarfijn duidelijk gemaakt toen de rust wedergekeerd was.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 24 mar 2024 11:22 Techneuten worden niet rijk. Is Elon Musk techneut? Lijkt me eigenlijk van wel.
Heb jij je zwart/witte pet weer op? :lol:

Techneuten die rijk worden zijn er genoeg, maar alles is relatief.
Denk niet dat Elon Musk een techneut is. Maar misschien kan iemand even z'n basisopleiding en CV opzoeken.
(hij heeft wel een creatieve fantasie)


(Voor dat verheerlijken van Elon Musk kun je je wel laten behandelen denk ik. ;-) )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door serum »

Elon is een uberengineer Hugo. Software en hardware, hij draait qua kennis rondjes om 99,999% van de mensen denk ik.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 24 mar 2024 15:06 Elon is een uberengineer Hugo. Software en hardware, hij draait qua kennis rondjes om 99,999% van de mensen denk ik.
Niet-neurotypisch heeft voordelen....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 24 mar 2024 15:06 Elon is een uberengineer Hugo. Software en hardware, hij draait qua kennis rondjes om 99,999% van de mensen denk ik.
Uitzonderingen bevestigen de regel, dat is altijd zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fautje in het werk geslopen wie draagt de gevolgen?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 24 mar 2024 15:06 Software en hardware, hij draait qua kennis rondjes om 99,999% van de mensen denk ik.
Ach, dat zeiden ze ook ooit van Rian van Rijbroek en Elisabeth Holmes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie