Lager probleem?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Lager probleem?

Bericht door WillyH »

Sinds kort maakt mijn CNC op de X-as een tikkend geluid, 1 keer per omwenteling van de X-spindel maar vreemd genoeg enkel op de laatste 30cm van het bereik aan de zijde van de servo. Het wordt ook luider naargelang dichter tegen de servo. Ik kan echter niet uitmaken wat precies de oorzaak is. De X-spindel is in (ogenschijnlijk) perfecte staat en ik voel ook nergens speling. Als het een eindlager of servo-lager zou zijn dan zou het tikken toch ook merkbaar moeten zijn over quasi het hele werkbereik den ik dan. Misschien is de koppeling aan vervanging toe? Die rode kunststof koppeling misschien einde levensduur?

Oh, en nog iets opgemerkt. Ik had de homing snelheid teruggeschroefd naar 10 (mm/sec?) in plaats van de min-of-meer default 20. Blijkt dat het homen dan zeer onnauwkeurig gebeurt, met afwijkingen van meer dan 2mm waardoor de brug dan weer scheef komt te staan.
Bij 20 mm is de herhalingsnauwkeuigheid hier wel binnen de 0.1mm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lager probleem?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het met uitlijning te maken kunnen hebben?
Niet goed = dichterbij meer wringen.

Homen: denk dat daar iets niet helemaal correct zit, tijd voor grondig onderzoek. (mechanisch en/of instellingen)

type home switchen, aanlopen axiaal of radiaal, homing strategie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Lager probleem?

Bericht door WillyH »

Toch maar even de winkelhaak bovenhalen dan. Die was net zo goed ingevet en ingepakt :mrgreen: Het ding heeft altijd prima gelopen, een paar keer onverwacht de brug wat scheefgetrokken door de bug in Eding; indien de brug over de proxysensors geparkeerd staat trekt die de boel scheef bij het homen. Na de update niet echt problemen meer gehad.

De CNC is volgens OSPF richtlijnen samengesteld, 2x proxysensors die haaks op de beweging staan. Homen volgens Eding recept: traag tot reactie van de sensors en dan terug tot die weer uitschakelt geeft de home-positie. Maar zoals geschreven, ik heb er geen probleem mee, enkel is het me opgevallen dat je niet te traag mag homen om consequent resultaat te behouden.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lager probleem?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb dat ook gehad waarbij de flex koppeling (schroefje) tegen het huis aan gaat schuren als de KO moer dichter bij de flex koppeling komt. Oorzaak was de uitlijning van de stepper t.o.v. de KO + de uitlijning van de moer t.o.v. het vaste lager.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lager probleem?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe je met een winkelhaak de uitlijning van KO-spil <> stappenmotor moet doen zou ik zo snel even niet weten.

Mijn methode zou zijn:
Koppeling loshalen.
Portaal zo plaatsen dat die zo dicht mogelijk bij de motor zit.
Motor zo plaatsen dat de koppeling spanning vrij tussen motor en KO geplaatst kan worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lager probleem?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een busje gemaakt (losse passing) dat over de as van de stepper en de spindel kan schuiven en daarmee de houder van de stepper uitgelijnd. Daarna de stepper verwijderd (niet de houder) en het busje vervangen door de flex koppeling.

Als de steppers de brug scheef trekken, is de kans groot dat ook de brug zelf scheefgetrokken is. De uitlijning van de brug controleren kan helpen om het ding weer recht te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lager probleem?

Bericht door serum »

Simpele check; motoren eraf en met de hand de brug bewegen. Als hij zwaarder gaat lopen dichterbij het vaste of het losse lager, dan opnieuw afstellen. Ik stel mijn machine op deze manier af. Je kan wegen tot je een ons weegt, maar dat is verreweg de meest efficiente manier om te bepalen of het geheel goed uitgelijnd is of niet.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Lager probleem?

Bericht door WillyH »

Toch maar de haaksheid van de brug nagemeten met een nauwkeurige winkelhaak en meetklok, die blijft gelukkig ruim onder een tiende mm te zijn. De borgmoer voor de vaste lager bleek wel wat los te zitten, die liep tegen de koppeling aan. Bij het losmaken van de servo lijkt er een behoorlijke slingerbeweging op de verbinding te zitten. Zowel de servo als de spindelas uitgemeten, daar lijkt mij geen excentriciteit te meten. Blijft het koppelstuk zelf nog over, misschien toch maar een nieuwe bestellen. Ik kan moeilijk vatten wat precies de oorzaak van het tikkende geluid is.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Lager probleem?

Bericht door WillyH »

hfjbuis schreef: 22 mar 2024 09:45 Ik heb een busje gemaakt (losse passing) dat over de as van de stepper en de spindel kan schuiven en daarmee de houder van de stepper uitgelijnd. Daarna de stepper verwijderd (niet de houder) en het busje vervangen door de flex koppeling.

Als de steppers de brug scheef trekken, is de kans groot dat ook de brug zelf scheefgetrokken is. De uitlijning van de brug controleren kan helpen om het ding weer recht te krijgen.
Om alles uit te sluiten dan ook maar een busje inwendig diameter 8mm/14mm gedraaid, zo passend mogelijk gemaakt. Met dat busje in de plaats van de klauwkoppeling kon ik op zijn minst zeker zijn dat alles in lijn staat. En toch bleef de servo wringen... :idea: tot ik eindelijk in de gaten kreeg dat de adaptorplaat voor de servohouder net iets meer speling leek te hebben. Ja hoor, de 4 inbusbouten minder dan een kwartslag bijgedraaid en hocus-pokus het wringen en tikkende geluid zijn verdwenen. Pffff, wat 1/10mm of zo speling kan teweegbrengen :|
Bedankt voor het meedenken!
Plaats reactie