plasma probleem

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

plasma probleem

Bericht door ludo »

windows 7 met parallel poort.
plasma heeft jaren goed gewerkt ,tot vandaag geen pulsen meer op X en Z as.
De DRO veranderd als men jogt ,maar de X en Z motor bewegen niet ,met de scoop gemeten op in en uitgang van bufferbordje,geen pulsen.
Verschillende mach versies opnieuw geintalleerd ,zonder resultaat.
De hardware is in orde want frezen (mach mill) werkt perfect.
Gebruik nu mach mill voor de plasma en dat werkt ook ,maar wat zou de reden zijn dat geen enkele versie van de plasma nog werkt ?
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: plasma probleem

Bericht door ludo »

nog vergeten te melden ,zelfde probleem op een andere PC !!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: plasma probleem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus:
de machine is in orde, want met de frees instellingen werkt het spul.
Je hebt helemaal niets veranderd, gisteren werkte het, vandaag niet meer. :mrgreen:
Maar je hebt al wel even een installatie op een andere pc gedaan.

Denk toch dat er in de instellingen (ini?) iets niets klopt, veranderd is, tov van de keer dat het wel werkte.
Misschien 2 parallel poorten en de stekker in de verkeerde?
Of verwacht mach-plasma een terug meld signaal van je plasma?

Toch maar even de settings voor mach mill vergelijken met de plasma versie.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: plasma probleem

Bericht door ludo »

het is iets raar ,wel heel toevallig hetzelfde probleem bij 2 computers , in eerste instantie dacht ik dat de printerpoort defect was.
Het programma op de ene computer was al een lange tijd geleden geinstalleerd en dat werkte destijds ,dus snel even wisselen ,nu werkt het plots niet meer.
Hardware werkt met mach3 mill perfect ,ook de plasmacutter werkt met mach mill ,alleen de " toorts on " is nu "spindle on " en aftasten van de toorts is gewoon met probe ingang.
Het lijkt precies of er is een tijdbom in geinstalleerd, ik moet misschien eens controleren of de klok nog juist staat ,maar ik weet het gewoon niet ,dus werk ik maar met mach mill
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: plasma probleem

Bericht door benkr »

Kijk eens bij de eigenschappen van Mach plasma, en vergelijk dit eens met Mach mill.
Het gaat er om dat je de juiste XML file aanwijst, zoiets als Mill.XML en Plasma.XML ik heb ook eens zoiets aan de hand gehad, heb me toen ook rot gezocht naar het waarom.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: plasma probleem

Bericht door ludo »

ik dacht dat de batterij op het moederbord van de pc klok leeg was ,vooral omdat het 2 oude PC 's zijn , met hetzelfde probleem ,maar dat blijkt niet het geval te zijn.Datum en tijd zijn ok.
Misschien heeft het iets te maken met windows7 ,de pc hangt wel niet aan het internet ,maar je weet het nooit.
Aan die xml file is nooit iets aan veranderd ,het heeft altijd gewerkt .In die xml is niks abnormaal te zien .Poort pinnen staan goed ingesteld enz...
Ik snap er niks van ,maar ik kan mijn plan trekken met mach mill ,dus breek ik er mijn hoofd niet over, zo dikwijls heb ik die plasma niet nodig.
Alvast iedereen erg bedankt om mee te denken , als ik ooit iets ontdek zal ik het melden.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: plasma probleem

Bericht door benkr »

Bedenk dat de Mill.XML en de Plasma.XML twee verschillende files zijn als het goed is, beide moeten op enkele dingen, de plasma specifieke dingen dus, na dezelfde instellingen hebben.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: plasma probleem

Bericht door ludo »

met die xml file heb ik eigenlijk nog nooit iets gedaan ,ik veronderstel dat je daar zelf niets aan moet doen en dat, dat automatisch bij de installatie en de nodige instellingen automatisch gegenereerd wordt door mach3 .
Ik kan me niet voorstellen dat je daar zelf in moet rommelen ,gezien er zeer veel gegevens in staan .
Voor zover ik in die file kan zien staan de in en out pinnen goed.
Plaats reactie