Driver vraagje

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 mar 2024 09:39
hfjbuis schreef: 17 mar 2024 23:17 Alle stepper drivers die ik heb houden hun positie bij het disabelen.
Dat lijkt me tamelijk onwaarschijnlijk. Kan me niet voorstellen dat die dan nog op de juiste microstep positie blijft staan.
(en als dat wel zo is, maak je het verhaal hiermee wel erg verwarrend voor een beginner)
De stepper is dan niet bekrachtigd en zal afhankelijk van de belasting mogelijk niet op de ingestelde microstep blijven staan. Zodra je de spanning er opzet, neemt hij weer de oorspronkelijke microstep positie in. Dat is zo bij al mijn (geteste) stepper drivers (TB5660, TB6600, DRV8855, TMC2209, S109, A4988). Testen is eenvoudig. Zet een grote schijf op de as van de stepper en power cycle de driver zodat hij op de full step positie gaat staan. Step naar 1/3 van de full step positie en disable de driver. Dan zie je de schijf verdraaien bij het disabelen van de driver. Enable de driver en dan zie je de schijf weer terugdraaien.

De DM556 heb ik nog niet getest en de datasheet zegt er niets over. Bij de Lichuan A4 servo verloopt de positie als deze niet constant enabled is.

Een driver op altijd enabled zetten geeft problemen als je de motor handmatig moet draaien. Ook kan de stepper heet worden. Mijn voorkeur is daarom het enable signaal van een stepper driver om te beginnen aan te sluiten.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 18 mar 2024 12:44 Een driver op altijd enabled zetten geeft problemen als je de motor handmatig moet draaien.
een CNC machine heeft problemen als je de motor handmatig moet draaien..
ik heb dat eerder opgemerkt, maar als je handwielen op je CNC wilt, bouw dan gewoon een conventionele machine!.. Handwielen horen NIET op een CNC machine, uitgezonderd het electronische handwiel.
Wil je CNC, blijf dan met je fikken van de machine af.. wil je handwielen, bouw dan geen CNC
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Driver vraagje

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 18 mar 2024 13:20 Wil je CNC, blijf dan met je fikken van de machine af.. wil je handwielen, bouw dan geen CNC

Op mijn CNC router zitten geen handwielen. Toch moest ik gisteren een as met de hand verdraaien om nieuwe software te testen die de toestand van alle actieve inputs laat zien (limit switches, probe, noodstop, etc) nadat de machine aangezet is. Als ik tegen een limit switch aanloop, moet ik die as ook handmatig terug draaien.
Op mijn 2 CNC draaibankjes zitten ook nog handwielen om het ding handmatig te gebruiken, iets dat ik nog steeds regelmatig doe.

Dat jij dit in jou situatie anders ziet, dat begrijp ik.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Quepee »

Je kan toch gewoon van die handwielen waar je aan moet trekken en dan draaien gebruiken net als vroeger op een maho met p besturing , ik snap het probleem niet echt van handwielen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 18 mar 2024 13:57 Je kan toch gewoon van die handwielen waar je aan moet trekken en dan draaien gebruiken net als vroeger op een maho met p besturing , ik snap het probleem niet echt van handwielen.
Waarschijnlijk... had die Maho Servo motoren, en Encoders die de positie aan de besturing doorgaven.. en dan weet je besturing waar je sleden uithangen.. bij "PC gebaseerde besturingen" waar wij hier mee werken, bestaat die koppeling niet.. de Encoders geven hooguit aan dat iets wel of niet op zijn plekkie staat.. Ik weet niet of een Disabled Close Loop Stepperdriver ook de Encodersignalen disabled, anders krijg je meteen een Foutmelding..

en die oude machines.. die waren mogelijk niet zo makkelijk te programmeren.. immers.. CAM stond nog in de kinderschoenen.
tegenwoordig is dat wel anders.. Zie hier op het forum.. de meesten!.. kunnen niet eens gewoon aan de machine even een klein programmaatje inknopselen..

't argument is vaak, Ja.. "maar ik wil de machine ook met de hand kunnen bedienen".. eh?.. waarom bouw je dan een CNC machine?.. "ja.. als ik eens een klein klusje heb ofzo.. dan wil ik niet eerst met de Cam aan de slag".. kleine klusjes doe ik ook niet met de CAM.. grote klussen wel..
voorbeeldje.. Ik maak wel eens van die spantangetjes van Messing, met een diepte-aanslag... op de draaibank knopsel ik gewoon een paar Cycli in, ram op start, en ga intussen verder aan de Grote draaibank, 'k boor nog wel eens een gaatje met de hand, maar de losse kop van een EMCO 5 is niet CNC gestuurd.. is het ding dan klaar op de Draaibank, dan knoop ik em op de Beagle, op de 4de as, zaagfreesje erin, en met het electronisch handwiel zaag ik dan die 3 sleuven er wel even in.. als ik lui ben, dan geef ik in MDI gewoon wat G Code regels in.. G01 X-30 om het gleufje te zagen, G00 Y-40 om de zaag eruit te trekken, en dan G00 X20 , G00 Y0, om terug te keren naar het startpunt, G00 A120.. Roteren.. volgende..

Als je de machine met de hand gebruikt TIJDENS een CNC klus, dan raak je dus je positie kwijt.. moet je eerst weer homen.. dat schiet niet op, en het is zeker niet handig..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Driver vraagje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En het onderwerp "enable" zinkt weer verder weg de vergetelheid in. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie