cnc-technik-mueller

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Ik dacht dat het frame iets van 2000 euro was?
Kan je het er zelf voor maken is de vraag ??
Ik vind het een mooie compacte machine.
Moet er nog eens goed over nadenken wat te doen.
Had het idee om een vlakplaat te gebruiken als basis.
Dan er een portaal frame op bouten .
Ik heb een gietijzere vlakplaat van 80x 80 cm.
Net als Arie hoeft het voor mij niet zo groot .

Groeten John
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Voor wie redelijk duits kan, dit duitse forum staat redelijk vol over deze machines/frames:
https://forum.zerspanungsbude.net/viewt ... ilit=fs4mg

Bedankt voor de link Assink !!!
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Markus »

ik heb nog een herbruikbare mal liggen voor mijn half afgebouwde beton cnc frees

Echter het frame wat eruit komt is s echt klein, 400x400mm , wel heel zwaar iets van 80 kilo met alleen Zas gemonteerd denk ik
geen portaal maar een Konsol type. Bereik is iets van 200x200x250mm XYZ. Ik heb er C2 en C3 klasse kogelomlooppillen voor gekocht (0,01mm nauwkeurig over 300mm)

Geen epoxy beton maar UHPC (Ultra High Performance Concrete) , kan niet goed tegen epoxy tis veel duurder en verwerkt veel moeilijker

25148

Afgebouw zou het er zo kunnen uitzien, maar Y as kan ook anders

25004

Was ooit de bedoeling om een handeltje in micro beton frames te beginnen (UHPC is heel erg goedkoop) . En dan alleen het frame en de Zas te leveren (vandaar de herbruikbare frame) , maar door ziekte kon ik toen niet door. Is toen blijven liggen en nu weinig trek meer in, met name wegens tijd gebrek.

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

John7jb schreef: 11 mar 2024 18:00 Ik dacht dat het frame iets van 2000 euro was?
Kan je het er zelf voor maken is de vraag ??
Ik vind het een mooie compacte machine.
Moet er nog eens goed over nadenken wat te doen.
Had het idee om een vlakplaat te gebruiken als basis.
Dan er een portaal frame op bouten .
Ik heb een gietijzere vlakplaat van 80x 80 cm.
Net als Arie hoeft het voor mij niet zo groot .

Groeten John
Kijk je als bedrijf naar de daadwerkelijke kosten, dan moet je ook je Uren rekenen.. en mijn uren zijn niet meer de goedkoopste.

Kan ik voor 2000,-iets kopen wat bewezen goed is, en alleen afgebouwd hoeft te worden,dan is dat de moeite waard!.
Kijk ik naar de uren die ik reeds in een soortgelijke machine heb zitten.. Kassa!.. 't scheelt wel dat ik dat gedaan heb toen ik nog Revaliderende was, en dat het daarmee ook Deel van de revalidatie was..(Gerrit Rietveld zei niet voor niets: "Zitten is een werkwoord!".. en Zitten kan inderdaad best een uitdaging zijn als je bovenbeen in 3 stukken heeft gelegen, en er nog een metalen plaat in zit, met als doel het bot te ondersteunen bij het herstel, en duidelijk NIET voor het vergroten van je zitcomfort..

Maargoed.. tot zover mijn lichamelijke beslommeringen.. stel.. ik wil een 5 Asser op basis van een FS4MG, dan hoef ik alleen nog maar een "blok" te verzinnen om die 4de en 5 de as in te hangen.. Neem een paar Holle as Reductoren:

Afbeelding

en monteer er één in het "Blok"m dat kan gewoon een Doos zijn van Koudgewalst Plat, en Hang daar een tweede aan met een opspanplaat, of een opname in de spindel, EROWA kan, maar ik kan ook zo een houder draaien waar ik mijn eigen spantangen in kan plaatsen, Kamertje Ø34 x 10 is genoeg. Gaatje Ø8.5 erdoor om de conus aan te trekken.. klaar..

Afbeelding

als ik een 3D model van deze machine kan krijgen, dan bedenk ik zelf wel een kastje eromheen.. 24-7Tailorsteel is geduldig..die hoef ik dan alleen nog maar af te lassen, en een verfje te geven, of te laten Poedercoaten, en dan kan ik het meteen zo ontwerpen dat ik em makkelijk schoon kan maken, want de praktijk heeft me geleerd: Schone machines gaan niet zo snel stuk..
Ik kan dan ook een Verhoging bedenken om de 4de-5de as module genoeg ruimte te geven.
Het moeten ophogen, en de hele constructie geven me toch nog wat bedenkingen, een 3 asser zou al fijn zijn voor klein werk, maar ik kom toch meer en meer in het bereik van minimaal 4 assen.., Die horlogekast waar ik vandeweek mee bezig was.. die had eigenlijk voor;t grootste deel op de 4de as gemoeten, en dan is het wel fijn als je een machine hebt met 5 assen die ook goed opgebouwd en volledig gekalibreerd is.
een Opbouw als die van de Kern Micro is dan wel handiger..

keuzes.. keuzes.. vooralsnog heb ik geen muntjes genoeg om een Kern Micro neer te zetten, en ook de ruimte niet..
een EMCO VMC 200 staat ook hoog op mijn verlanglijstje, maar die neemt maar liefst 25% van mijn werkplaats oppervlak in beslag.. nog even niet doen dus..
Of.. ik moet een wat grotere werkplaats kunnen vinden hier in de buurt.. liefst op Fietsafstand..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 11 mar 2024 15:37 Laat ik het dan anders stellen.. de gemiddelde Duitser spreekt beter Engels dan de gemiddelde Engelsman Duits spreekt.. :lol:
Duh, dat kun je van elke taal t.o.v. een Engelsman zeggen 8) Daar waar er Amerikanen zijn die af en toe nog een mondje Spaans praten kom je in het UK amper mensen tegen die een andere taal buiten het Engels, Welsh, Gaelisch etc. praten. Ik ben al lang blij als ze Engels zonder enorm zwaar accent praten.
Maar ik moet idd toegeven, het Engels van de gemiddelde Duitser is de laatste 30-40 jaar enorm verbeterd. En hier vlak over de grens (Emlichheim, Meppen) doen ze af en toe moeite om gewoon Nederlands te praten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 12 mar 2024 08:21 doen ze af en toe moeite om gewoon Nederlands te praten.
Dan moet je Nico Hülkenberg hebben.. die spreekt vloeiend nederlands, maar dat komt ook doordat ie in zijn Kart-Periode heel veel in Nederland gereden heeft, omdat de Nederlandse Kartbanen dichter bij Emmerich lagen dan de Duitse..

En wat Engelsen die Gaelic of Welsh spreken.. die hebben dan ook wel wat geleerd.. de gemiddelde Brit spreekt waarschijnlijk geen van die talen.. dat wordt pas interessant als je met die talen in aanraking komt.. 'k denk dat die talen in Engeland dezelfde status hebben als't Fries hier..

ik spreek nog maar een klein beetje Fries, omdat Friezen te goed Nederlands spreken, dus als ze merken dat ze met een "Hollander" van doen hebben, spreken ze gewoon Nederlands..

Om dezelfde reden zal een Engelstalige Expat in Nederland ook de nodige moeite moeten doen, omdat Nederlanders over het algemeen ook goed engels spreken.. en dan kom je geen steek verder..

Zoals ik het altijd bekijk.. een andere taal spreken betekent vrijheid.. 'k spreek Duits, en in Scandinavië is het percentage Duits-sprekenden ook behoorlijk hoog.. dus daar kun je je met Duits ook wel redden.. zakken we dan af naar't zuiden.. dan kom je erachter dat men in Noord Italie (SudTirol) ook nog Duits spreekt.. van de Noordkaap tot de Alto Adige da's pak em beet 3700 Km van noord naar zuid..
Als je de oppervlakten van Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein, Luxemburg en Noord-Italië bij elkaar opteld.. dan heb je een flinke lap waar men duits spreekt.. Dus... als je die taal beheerst.. dan kun je je zonder al te veel problemen begeven naar dat gebied..

Ergo, en tussen haakjes..
John7jb schreef: 11 mar 2024 18:02 Voor wie redelijk duits kan
De Duitsers hebben aan de wieg gestaan van vele innovaties in de Techniek, vandaar dat het toen ik middelbaar onderwijs genoot, het een Absolute vereiste was om Duits te leren.. Ik verzamel ook Technische boeken, en als ik bijvoorbeeld bij de Slegte binnen wandel.. daar staan altijd wel boeken van de Uitgeverij Springer Verlag, en die hebben een aanzienlijke hoeveelheid technische boeken.. zoals de onlangs door mij ook genoemde "Dubbels Taschenbuch für den Maschinenbau" ook wel aangeduid als "Der Dicke Dubbel"
Dus.. als je Geen Duits kent.. GA HET DAN AAN DE BLIKSEM LEREN!. :lol:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door andrefc101 »

Ja, ik begrijp dat er in Argentinië ook veel Duits wordt gesproken.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door serum »

Er is ook een Duits deel op Mallorca.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door hainjedaf »

serum schreef: 12 mar 2024 17:00 Er is ook een Duits deel op Mallorca.
Joh, Dat lukt op Zandvoort, Texel of Scheveningen ook al hoor.... :lol:


andrefc101 schreef: 12 mar 2024 16:10 Ja, ik begrijp dat er in Argentinië ook veel Duits wordt gesproken.
HEEL DIEPE ZUCHT :mrgreen:

Zeker ook naar "The boys from Brasil" gekeken?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hjir yn Fryslân wurdt simmerdeis ek Dútsk praat.. Toerisme.. maar dat staat even los van mijn eerdere stelling: een vreemde taal spreken betekent vrijheid, zeker nu met Internet, stelt het je in staat om ook op anderstalige fora actief te zijn en te communiceren met anderen.

en als je het Duits machtig bent, zoals ik al eerder stelde: Da's voor een techneut eigenlijk vereist, dan kun je dus op die Duitse Fora een schat aan informatie vinden..

Dat is waar het hier tenslotte om gaat.. een "Müller" of een "Zietz" EG machineframe.. is dat wat?..

Persoonlijk, gezien de genoemde prijzen, denk ik van wel..dus zal ik één dezer dagen eens mijn Duits op de proef moeten stellen, en ze eens een mailtje sturen..

Gelukkig kan ik bogen op een aardig woordje over de grens..
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door skillalot »

Arie Kabaalstra schreef: 10 mar 2024 18:22 Ik zit ook wel eens met een schuin oog naar deze machines te kijken..
Arie Kabaalstra schreef: 10 mar 2024 23:58 Waar ik nu vooral aan denk.. voor het formaat van het werk wat ik doorgaans doe, is dat niet zo spannend.. Vandeweek een week besteed aan 1 onderdeel.. van 45 x 38 x 12 mm...
Arie Kabaalstra schreef: 11 mar 2024 13:13 Ik denk dat ik gewoon maar eens wat info moet aanvragen.. ik weet niet of ze ook maatschetsen hebben.. maar dat zou wel fijn zijn.. dan kan ik tenminste wat dingen uitdenken...
Arie Kabaalstra schreef: 11 mar 2024 19:55 stel.. ik wil een 5 Asser op basis van een FS4MG, dan ...

als ik een 3D model van deze machine kan krijgen, dan...

keuzes.. keuzes.. vooralsnog heb ik geen muntjes genoeg om een Kern Micro neer te zetten, en ook de ruimte niet..
etc etc etc.

Niet om het een of ander, maar volgens mij stelde John7jb een vraag, en vervolgens lees ik twee pagina's vol met wat meneer Kabaalstra allemaal wil, en zie ik van John weinig reacties meer. Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar je kaapt een beetje andersmans topic. Het viel mij in ieder geval erg op...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door hainjedaf »

skillalot schreef: 13 mar 2024 08:54
etc etc etc.

Niet om het een of ander, maar volgens mij stelde John7jb een vraag, en vervolgens lees ik twee pagina's vol met wat meneer Kabaalstra allemaal wil, en zie ik van John weinig reacties meer. Misschien heb je het zelf niet in de gaten, maar je kaapt een beetje andersmans topic. Het viel mij in ieder geval erg op...
Goh, het begint bij meer mensen door te dringen.....
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door FreesKever »

Als je hem wilt uitbreiden naar een 5-assige machine, dan kom je heel snel in de knoop met de werkhoogte. Dus goed uit tekenen (in 3D) of het allemaal gaat passen.

De "holle as" tandwiel kast volgens afbeelding zijn denk ik wel goed (naar de prijs gekeken 8) ) maar ze hebben een vrij lage overbrengingsverhouding (iets van 1:5 (of is dat 5:1)). Daarmee heb je dus relatief weinig kracht en resolutie. Ik denk dat ik eerder een Nema23 variant zou nemen, en dan nog een extra tandriem overbrenging er tussen zal zetten.
John7jb
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 feb 2014 17:50

Re: cnc-technik-mueller

Bericht door John7jb »

Na een mailtje van Markus is het misschien even goed wat op een rij te zetten. ( dankjewel Markus)
Ik dacht als basis een vlaktafel te gebruiken.
Ik heb een gietijzere vlaktafel van 80x80cm.
Leek mij een mooie vlakke basis.
Dan wat ik zag over de Meuller freesbank een mooie compacte machine.
Het bereik in de X zeg 20cm en de Y ook 20cm en de hoogte iets van 25cm.
Het moet wel een stabiele machine zijn vandaar dacht ik de Meuller freesbank.
Ben bij Stef ( Stef110) langsgegaan en zag daar een prachtige machine staan maar voor mij te groot.
Wat ik wil maken is in hoofdzaak aluminium en messing.
Zou mooi zijn dat staal ook mogelijk is.
Natuurlijk wil ik op 0.001 mm werken maar dit zal niet mogelijk zijn.
Moet er bij zeggen dat ik totaal geen ervaring heb met Mach3 of Eding CNC.
Op het werk werk ik met een Bridgeport GX600 met Heidenhain besturing.
Voor mij is het hobby dus hoeft niet snel te gaan allemaal.
Ik kan op het werk wel gebruik maken van de freesbank maar zou graag thuis ook wat willen maken.
Op het werk mogen we geen messing of koper verspanen .
Dit vanwege reststukjes die een klant echt niet wil. ( mag ik eigenlijk niets over zeggen )
Ik hoop hiermee wat meer duidelijk geef wat ik zou willen maken...

Groeten John

PS dat Arie K wat meer post maakt mij niet uit ;-)
Plaats reactie