demontage X-as lineaal Deckel FP3

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harry bee
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2023 22:25

demontage X-as lineaal Deckel FP3

Bericht door harry bee »

Hallo,
Ik probeer uit te vinden hoe ik de Heidenhain 907-908 lineaal los kan koppelen van de X-as.
De bevestigingspunten van de lineaal zelf aan de X-as is geen probleem, echter kan ik tot nu toe niet vinden hoe de 908 meetkop losgeschroefd kan worden van de Z kolom.
Heeft iemand een idee of heeft dit al eens gedaan?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: demontage X-as lineaal Deckel FP3

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of 2 schroefjes waar de tastkop mee vast zit, en anders het hele blokje. Maar dat zit met 2 pennen, dus kan even lastig zijn om los te trekken.
Dit is hoogstwaarschijnlijk niet van precies dezelfde type FP3 (2837 in dit geval), maar kan er nooit heel veel van afwijken.
2024-03-01 17_03_25-Foto - Google Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: demontage X-as lineaal Deckel FP3

Bericht door tuonov4 »

er zit een bout door de klemlijst van de z as aan de rechtse kant van de machine . Als je die bout loshaalt dan kan je een sleetje uit de knie schuiven en komt de tastkop naar je toe. Ik ga er wel van uit dan het een FP 3 NC is.
harry bee
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2023 22:25

Re: demontage X-as lineaal Deckel FP3

Bericht door harry bee »

tuonov4 schreef: 01 mar 2024 17:19 er zit een bout door de klemlijst van de z as aan de rechtse kant van de machine . Als je die bout loshaalt dan kan je een sleetje uit de knie schuiven en komt de tastkop naar je toe. Ik ga er wel van uit dan het een FP 3 NC is.
Dat was het inderdaad. Zat een afdekplugje op de vaste Z-as lijst.
Heb hem er inmiddels uit.
Plaats reactie