Kistje Printen

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 08 mar 2024 18:27 Met E++ zeker ff induimen, groene knop heien, koffie......
Dat dus ja.
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Kistje Printen

Bericht door bartbrouwer »

Hee Arie,

Heb je al eens naar de Creality K1 gekeken?
Ik heb m hier staan en ben er uuuuuuuiterst tevreden over. Dichte behuizing vindt PETG wel lekker, supersnelle machine en voor om en nabij €500 heb je hem al.

Geen automatische filament wisselaar, maar qua printen komt het vrijwel 1 op 1 over met de bambu Carbon x1…
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

bartbrouwer schreef: 08 mar 2024 21:34 Hee Arie,

Heb je al eens naar de Creality K1 gekeken?
Ik heb m hier staan en ben er uuuuuuuiterst tevreden over. Dichte behuizing vindt PETG wel lekker, supersnelle machine en voor om en nabij €500 heb je hem al.

Geen automatische filament wisselaar, maar qua printen komt het vrijwel 1 op 1 over met de bambu Carbon x1…
Ja.. net.. en die smaakt naar meer..

Als ik het even goed zie, je hebt een 3D model, die trek je door een slicer, wat dus eigenlijk de CAM voor je Printer is, zoals CamBam de Cam voor mijn Freesbank is, en dan de Printer, met zijn eigen besturing.. zoals mijn Draaibankje en mijn Freesbanken op EdingCNC draaien.. zie ik het zo goed?

Bouwvolume lijkt me vooralsnog primamooi, dicht kastje vind ik wel mooi.. anders wordt het zo'n stofnest..

Morgen ben ik het grootste deel van de dag nog bezig met het afwerken en monteren van een horloge.. dan neem ik even een paar dagen rust.. een hele week elke dag 14-15 uur in de werkplaats is 'm ook niet.. :lol:

Die Creality K1, ik had al iets vergelijkbaars voorbij zien komen, maar dan met een minder fraai kastje eromheen.. weet even niet meer welk merk dat was..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Quepee schreef: 08 mar 2024 17:36, hele avond mee bezig geweest om vervolgens nog geen 8 euro te krijgen :') daar was ik snel klaar mee.
€8 * 12 (printers) * 20 (werkdagen) = €1920 per maand nog niet helemaal modaal, maar gaat al aardig de goede kant op.

En waarschijnlijk kloppen de getallen niet helemaal, want ik verwacht toch zeker dat er wel meer dan 1 €8.- productje per dag af kan komen.
Als je vaste klanten voor zulk werk hebt is dat natuurlijk heel mooi. Dat is niet voor iedereen weggelegd. Ik ben meer van je eigen ding doen en niet teveel spiegelen op hoe anderen het doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Ik las in het nieuws dat je tegenwoordig 90.000/100.000 per jaar moet verdienen om een hypotheek voor een gemiddelde huis (425.000) te kunnen krijgen. Dus dat is het nieuwe modaal :cry:

Vergeet ook niet dat 40-50% naar de belasting gaat. Naast kosten aan verzekering, afschrijving, onderhoud, bedrijfsruimte, etc.

Sorry voor offtopic.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

MeMoRy schreef: 09 mar 2024 09:44 Ik las in het nieuws dat je tegenwoordig 90.000/100.000 per jaar moet verdienen om een hypotheek voor een gemiddelde huis (425.000) te kunnen krijgen. Dus dat is het nieuwe modaal :cry:

Vergeet ook niet dat 40-50% naar de belasting gaat. Naast kosten aan verzekering, afschrijving, onderhoud, bedrijfsruimte, etc.

Sorry voor offtopic.
Beetje doordenken, het is toch te hopen dat er wel voor €100 per dag van zo'n printer af komt (die kunnen ook 's-nacht doorwerken ;-) ). Waar je dan uitkomt mag je zelf bedenken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb even verder zitten kijken.. en de Creality K1 en de K1C verschillen aanzienlijk.. 't lijkt niet veel maar .. de K1 schijnt dus last te hebben van "Vertical Artefacts" ofwel een verticaal patroon, als gevolg van de grotere poelies op de motoren, de K1C heeft kleinere poelies, waardoor het effect niet of nauwelijks zichtbaar is.. Kijk.. dat vind Arie nou fijn..

Ook is de K1C beter toegerust voor Vezelversterkte materialen da's ook wel fijn.. want dan weet je dat je ook stevige en belaste onderdelen kan printen.. hou ik ook wel van..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Jaah, en zo ga je van een printertje van 2 à 3 honderd euro ineens naar een veelvoud daarvan.
Snelheid van 600 mm/sec t.o.v. 300 voor de goedkopere modellen ga je ook echt merken!

Ik heb mijn Prusa 3 geupgraded naar 3.9, een wereld van verschil qua snelheid. Eerste laag was altijd al redelijk betrouwbaar (als je de machine tenminste goed gekalibreerd had) maar nu met een krachtopnemer in het hotend, waarmee hij het bed aftast, is de eerste laag vrijwel altijd perfect.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Kistje Printen

Bericht door MeMoRy »

Arie Kabaalstra schreef: 09 mar 2024 23:59 'k heb even verder zitten kijken.. en de Creality K1 en de K1C verschillen aanzienlijk.. 't lijkt niet veel maar .. de K1 schijnt dus last te hebben van "Vertical Artefacts" ofwel een verticaal patroon, als gevolg van de grotere poelies op de motoren, de K1C heeft kleinere poelies, waardoor het effect niet of nauwelijks zichtbaar is.. Kijk.. dat vind Arie nou fijn..

Ook is de K1C beter toegerust voor Vezelversterkte materialen da's ook wel fijn.. want dan weet je dat je ook stevige en belaste onderdelen kan printen.. hou ik ook wel van..


Lijkt weer een heel nieuw model dat nog niet helemaal uitontwikkeld is. De slicer setting zijn volgens deze reviewer nog niet optimaal. Ofwel: dat wordt zelf tweaken.
En dat is het met Creality en budgetmerken. Dat is meer voor de tweaker, die aan het experimenteren is een bereid is settings te tunen.

Dat hebt je bij de bambulabs p1p dus niet (of in ieder geval stukken minder, want het blijft een machine in het hobbysegment.)

Edit: deze is positiever
bartbrouwer
Berichten: 45
Lid geworden op: 04 sep 2023 21:41
Locatie: Best

Re: Kistje Printen

Bericht door bartbrouwer »

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De eerste printjes met een nieuwe soort filament is altijd zoeken naar het optimale. Ook met een bambu…

Als je vervolgens die settings goed naar de spec van dat soort filament hebt, sla je die setting op in je slicer software. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Bestandje inladen in CrealityPrint, slicen met de setting die ik hiervoor noemde en “one click print” vi WiFi vanaf de bank, en de machine begint te pruttelen.

Overigens heeft de K1 een camera optie, kost een paar tientjes meer, is al volledig voorbedraad en monteer je met 2 schroefjes in de enclosure. Zo kun je in de Creality print software realtime meekijken met je print en eventueel van die coole timelapse filmpjes maken voor je insta😜
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kistje Printen

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 09 mar 2024 23:59 .. vezelversterkte materialen ... stevige en belaste onderdelen ..
Reken je niet rijk. De vezellengte in die materialen is minimaal, en in de Z-richting heb je al helemaal geen doorlopende vezels. Zo heel veel extra sterkte hoef je er niet van te verwachten. Je krijgt wel meer stijfheid, minder vervorming en kruip, en door de vezelvulling is het makkelijker om relatief grote dingen te printen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

bartbrouwer schreef: 10 mar 2024 10:18 Overigens heeft de K1 een camera optie, kost een paar tientjes meer, is al volledig voorbedraad en monteer je met 2 schroefjes in de enclosure. Zo kun je in de Creality print software realtime meekijken met je print en eventueel van die coole timelapse filmpjes maken voor je insta😜
Gebruik ik OctoPrint voor, trouwens voor al m'n printwerk. Telegram plugin geïnstalleerd en je kunt je printer remote bedienen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kistje Printen

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 10 mar 2024 14:14
Arie Kabaalstra schreef: 09 mar 2024 23:59 .. vezelversterkte materialen ... stevige en belaste onderdelen ..
Reken je niet rijk. De vezellengte in die materialen is minimaal, en in de Z-richting heb je al helemaal geen doorlopende vezels. Zo heel veel extra sterkte hoef je er niet van te verwachten. Je krijgt wel meer stijfheid, minder vervorming en kruip, en door de vezelvulling is het makkelijker om relatief grote dingen te printen.
Oh.. Ik reken met zeker niet rijk, dat het in Z-richting niet doorlopend is, da's inherent aan het proces, als je daar volop profijt van wilt hebben, dan moet je serieus na gaan denken over de Print-Orientatie, en mogelijk support materiaal, en dien je derhalve met 2 verschillende filamenten te printen..

Overigens.. ik meen me te herinneren dat er ook zoiets was als "Speciaal support Filament" dat oplost in Water... PVA als ik het wel heb... een goedje wat ik vooral ken als vloeistof, die na aanbrengen opdroogt tot een wateroplosbare Film, geweldig spul als losmiddel voor Vezelversterkte kunstharsen als je het lamineert..

Ik zie vezelversterkt Filament vooral als "hout".. sterk in één richting, maar niet per definitie in de richting haaks daarop, Daarom wordt een Hamersteel ook uit de lengte gemaakt.. uit een plaat 30 x 30 hout zou je een aantal hamerstelen kunnen maken.. als de draad maar in de lengte loopt.. een "Plak" van een stam gezaagd, heeft het zelfde volume, maar daar kun je GEEN Hamerstelen maken..

Ergo.. Dunne delen, zoals haakjes en dergelijke.. zullen best wel wat sterkte hebben.. omdat ze maar in 1 richting belast worden.
bartbrouwer schreef: 10 mar 2024 10:18 Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De eerste printjes met een nieuwe soort filament is altijd zoeken naar het optimale. Ook met een bambu…
Dat heb je toch, 't is met draaibanken en Freesbanken niet anders, en Ik denk dat het ook voor Draadvonkmachines geldt, Immers.. als je met een verspanende machine, laten we zeggen een Freesbank overstapt van HSS Freesjes naar VHM Freesjes, die zijn al stijver, dus kan het goed zijn dat je werk al een paar honderdste kleiner wordt, omdat de Frees minder vervormt, Verder heb je de uitsteeklengte van je Frees nog als Variabele, de stijfheid van de machine, de voeding, snedediepte, gebruik van snijvloeistoffen.. allemaal parameters die je uitkomst beinvloeden..

Op een Draadvonkmachine, 't zelfde verhaal.. de Stroomsterkte, Voeding, Geleidbaarheid van je Water, het werkstuk materiaal, de gebruikte draad, eveneens allemaal parameters die de uitkomst beinvloeden.. 't verdient niet voor niets aanbeveling om daarvoor een tabel aan te maken, even uit mijn hoofd, 160µm Voorsnijden, 135-133µm nasnijden.. laatste pass.. daartussenin zou je nog een "Skim pass" kunnen doen met 140µm Offset.. Maar dat geldt voor "Superbrass" Draad.

Ik kan me dus terdege voorstellen dat op een 3D Printer de diameter van je Filament, de voeding, Temperatuur al de belangrijkste parameters zijn, en dat Omgevingstemperatuur, Tocht, luchtvochtigheid, Maatzuiverheid van je Filament de andere parameters zijn.. Dat zijn allemaal dingen die je Met "Trail and Error" moet bepalen..

op de Draaibank is't niet anders.. als ik Titanium sta te verspanen, of RVS, dat maakt weinig verschil, dat valt doorgaans binnen de "Persoonlijk gehanteerde standaard Tolerantie van ±0.025 mm, Ga ik echter Aluminium of Messing verspanen, dan wordt mijn Tool minder weggedrukt door het zachtere materiaal, dus worden gaten te groot, en diameters te klein.

Ik zou dat op kunnen lossen door Per materiaal de beitels te kalibreren, maar dat is best een klus.. per werkstuk.. kost me dan minder tijd, omdat ik alleen die gereedschappen die ik voor dat deel nodig heb moet kalibreren.. of.. ik maak de programma's met standaard (Titanium) Kalibratie, en verreken de maten met de verwachtte afwijking.. werkt ook primagoed..

Bij een 3D printer is dat allemaal van het Kaliber "Steltgeenmoervoor" omdat je de keuze hebt uit slechts een handvol Filamenten, en de andere parameters vrij constant zijn..
bartbrouwer schreef: 10 mar 2024 10:18 Als je vervolgens die settings goed naar de spec van dat soort filament hebt, sla je die setting op in je slicer software. Vervolgens heb je er geen omkijken meer naar. Bestandje inladen in CrealityPrint, slicen met de setting die ik hiervoor noemde en “one click print” vi WiFi vanaf de bank, en de machine begint te pruttelen.
zoals ik al zei.. eerst even uitzoeken, opslaan op de juiste plek, en dan is het een kwestie van "“one click print” vi WiFi vanaf de bank, en de machine begint te pruttelen.", en de Koffie ook!..
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Kistje Printen

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 10 mar 2024 18:17 zoals ik al zei.. eerst even uitzoeken, opslaan op de juiste plek, en dan is het een kwestie van "“one click print” vi WiFi vanaf de bank, en de machine begint te pruttelen.", en de Koffie ook!..
Ben benieuwd naar je eerste resultaten (van je 3d printer, niet de koffiepot).
Plaats reactie