ombouw bf 25

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

20231211_212136.jpg
nu de machine goed bruikbaar is gaan we dus weer verder met het wensen lijstje.
wil uiteindelijk naar een ATC gaan maar voor nu begonnen met gereedschap houders,
afgekeken bij TTS.
veerschotels en een spantang voor in de spindel heb ik ook al in huis dus we kunnen weer even vooruit.
20231211_212149.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nice, maar ik neem aan dat je die Toolhouders in de toekomst wel van Staal gaat maken?.. Alu wil gaan Vreten , en dat wil je niet in de spantang..

Let er wel op in het begin dat je tools niet uit de spantang getrokken worden, als dat gebeurt, dan zul je de Veervoorspanning moeten verhogen.

Wat voor type ATC wordt het ?.. een Carrousel?.. dat is wel de mooiste oplossing, en vrij eenvoudig te maken..
Kijk er ook even naar of je in je gereedschapstabel iets van een Positietabel kan maken, dat maakt dat je , als je laten we zeggen 10 nesten in je Carrousel hebt, je voor tool 11 en verder een Positienummer in kan geven, zodat je Tool 11 op positie, laten we zeggen 3 kan zetten, dan wissel je het tool met de hand, ofwel je zet em voor nummer 3 in de plaats.. maar je zorgt er dan wel voor als Tool 11 opgeroepen wordt, je positie 3 van de wisselaar krijgt..
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

Deze houders zijn van 42crmo 4 gemaakt dus die kunnen al wel wat hebben 8)
Ik heb nu het idee om een soort tafel te maken die na het wisselen weer wegdraaid maar dat plan kan absoluut nog wijzigen.
Ik ga stap voor stap zeg maar :P

Voor mij word de grootste uitdaging het programeren van zoiets maar dat zien we ten zijne tijd wel weer.
"Gewone" elektronica is geen probleem dat heb ik allemaal wel meegekregen met mijn opleiding maar het stukje software schrijven heb ik 0 ervaring mee (heb wel een paar kids die behoorlijk met een arduino overweg kunnen dus ga er van uit dat die wel willen en kunnen helpen ;-) )
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

machiel schreef: 11 dec 2023 22:40 Deze houders zijn van 42crmo 4 gemaakt dus die kunnen al wel wat hebben
Dan heb ik niets gezegd.. 42CrMo4 is een fijn stukje staal..(ik weet eigenlijk niet of je dat makkelijk kan vlamharden, maar dan moet je draaibank ook stabiel genoeg zijn om het na te bewerken, en de boringen.. eh.. Ja.. Ik heb een Draadvonkmachine.. :lol:
machiel schreef: 11 dec 2023 22:40 Ik heb nu het idee om een soort tafel te maken die na het wisselen weer wegdraaid maar dat plan kan absoluut nog wijzigen.
Ik ga stap voor stap zeg maar
zoals Confucius al zei: "Elke stap is het begin van een reis"
Ik doe dingen ook stap voor stap.. 'k heb eerst mijn machine ontworpen in 3D (nooit les in gehad.. zelf uitgevlooid), Daarna het ding gebouwd (ik werkte toen als Gereedschapmaker, dus machines waren het probleem niet.. Frezen en slijpen, meer was het eigenlijk niet..
toen de besturing.. begonnen met een DOS besturing (ZeusCNC) via de parallelle poort, later EdingCNC, Solid state relais toegevoegd om de Spindel te schakelen (heb er meteen 2 ingezet, dus kan ik met M7 nu mijn Vacuumtafel aan en uit zetten, Heidenhain paneel gekocht, een avondje met de Multimeter aan de gang geweest om de Pinsettings uit te vlooien, Pokeys eraan.. Presto!.. een Heidenhain paneel aan mijn Eigengebouwde Machine.. Plaatstalen kast eromheen gemaakt.. 't lijkt niet veel als je het zo ziet.. 't ziet eruit alsof het zo uit een fabriek is komen rollen.. maar daar zitten wel wat uurtjes in, en dan heb ik nog niet eens een ATC.. (komt misschien nog)
machiel schreef: 11 dec 2023 22:40 "Gewone" elektronica is geen probleem dat heb ik allemaal wel meegekregen met mijn opleiding maar het stukje software schrijven heb ik 0 ervaring mee (heb wel een paar kids die behoorlijk met een arduino overweg kunnen dus ga er van uit dat die wel willen en kunnen helpen )
Gewone electronica werkt met AND en OR schakelingen.. Programma's werken met dezelfde voorwaarden..Ergo.. Programmeren is niet meer dan een Circuit ontwerpen, alleen moet je het vertalen naar de juiste programmeertaal, in plaats van een Breadboardje volproppen met Componentjes..

Het komt er feitelijk op neer dat je eerst opschrijft wat er moet gaan gebeuren als je een tool gaat wisselen, dan vertaal je het naar Code voor je machine.

Hoe het op andere machines is, Dat weet ik zo niet.. maar wat ik wel weet, bij mij ligt Machine Coordinaat Z0 helemaal bovenaan.. dus, als ik een ISO 15 houder ga gebruiken, dan moet ik mijn ATC op MachineCoordinaat Z-25 hangen,zodat de Kop verder omhoog kan..

een Toolchange is dan G00 G53 Z-25, Toolcarrousel naar voren, (Controle of ie ook in positie gekomen is (dan heeft de Clip het houdertje ook vast)), Tool Lossen (Controle of Sensor bekrachtigd is, dan is ie los), G00 G53 Z0 (spindel helemaal naar boven (is nu leeg), Carrousel draaien tot de juiste positie, G00 G53 Z-25 , Tool klemmen, Controle Sensor om te zien of ie vast zit), Carrousel terug..(eventueel met een sensor)
voor het lossen en klemmen van de tool moet ik even in de manuals van mijn besturing kijken welke commando's ik daarvoor nodig heb..

Ga je met Positienummers in je gereedschaptabel aan de gang.. dan wordt het iets ingewikkelder, maar niet onmogelijk, ik weet dat er iemand is die met EdingCNC in elk geval zoiets heeft.
Mijn EMCOturn 120 Draaibank heeft dat standaard.. ik heb maar 8 posities op de Wisselaar, maar momenteel zitten er 9 gereedschappen op.. op één houder zitten namelijk een BinnendraaI- en een BinnendraaD beitel.. Met T06 06 roep ik de Draaibeitel op, met T0609 de Draadbeitel.. 'k moet er dan alleen zelf aan denken dat mijn gereedshap niet in mijn werk staat als ik die wissel oproep, de turret draait dan weliswaar niet, maar ze verschuift wel.. en die twee tools zitten 8 mm uit elkaar.. (ze zijn voor het uitdraaien van een ø8 mm stukje Titanium, en daarna het maken van M6 x 0.5 draad..
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

Tijd voor een update.

Al een aardig tijdje niks gepost maar niet stil gezeten!
Ik ben tussendoor bezig geweest samen met de kids om het HBM draaibankje werkend te krijgen.
Nou is dat gelukt maar het was helaas van vrij korte duur :shock:
Ik heb de potmeter vervangen voor een pwm/10volt omvormer en deze weer aan een mach 3 bordje geknoopt,
Dit heeft wel een poosje prima gewerkt maar op een gegeven moment kwam het vuur eruit (printplaten) aardlek eruit enz.
Resultaat: print van de draaibank kapot , omvormer kapot en mach 3 bordje kapot :cry:
Geen idee wat er mis is gegaan maar het is niet anders.

Nu heb ik wel een reden om toch de bf 25 maar te voorzien van een servomotor en heb ik weer een nieuwe set voor het draaibankje :P
De servo zit ondertussen op z'n plek en draait (wat een gekl... met zo'n chineese handleiding) en ook weer een eind verder met het toolwissel verhaal
Op dit moment nog helemaal hand bedient maar hier kan ik weer verder op borduren.
20240303_175143.jpg
20240303_175151.jpg
20240303_175208.jpg
Ik krijg met geen mogelijkheid de foto's rechtop maar dat zal wel aan mij liggen :roll:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ombouw bf 25

Bericht door Arie Kabaalstra »

machiel schreef: 03 mar 2024 19:49 Ik krijg met geen mogelijkheid de foto's rechtop maar dat zal wel aan mij liggen
Daar hebben we AltGr/Pijltjestoets voor.. ik draai gewoon mijn scherm.. Wie gaat me tegenhouden :lol:

maar het idee is duidelijk.. je hebt een nok waarmee je tegen de veerdruk je "Trekstang" naarbenee kopt.. daarmee gaat de spantang open, en kukelt je tooltje eruit.. Ik denk dat je met een Dergelijk systeem, al zou je het handmatig bedienen, al de Jaloezie van velen op de hals zal halen.. als mijn Beagle al over zo'n systeempje zou beschikken.. Damn!.. wat zal dat al schelen..
Maarja.. Ik wil geen TTS, ik wil HSK.. en da's veel duurderder.. maar wel nauwkeuriger, en ook geen risico dat je je tool uit de spil trekt..
Derhalve zeg ik "Chapeau!"
Als't nu al handmatig functioneert, hoef je alleen de afzonderlijke stappen nog maar te automagiseren, en dat kun je ook stap voor stap doen.. eerst een Cilinder aan je "uitstoothevel" zodat je em met een knop kan bedienen, dan is het vastpakken, knopje drukken, Tool eruit, nieuwe erin, knopje los.. en doorrrr.. dan je Caroussel.. automatisch laten zwenken en roteren.. de knop voor een Macrootje vervangen.. klaarrr...
machiel
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 feb 2018 21:57

Re: ombouw bf 25

Bericht door machiel »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mar 2024 22:43 eerst een Cilinder aan je "uitstoothevel" zodat je em met een knop kan bedienen, dan is het vastpakken, knopje drukken, Tool eruit, nieuwe erin, knopje los.. en doorrrr.. dan je Caroussel.. automatisch laten zwenken en roteren.. de knop voor een Macrootje vervangen.. klaarrr...
Dat was inderdaad ook de planning om dat zo aan te pakken :P
voor nu werkt het in ieder geval prima en kan ik mooi de benodigde onderdelen maken.
Plaats reactie