Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Portje »

Kjelt schreef: 01 mar 2024 19:32 Kijk eens bij Victron zorg wel dat je eerst goed zit :mrgreen:
idd, die accu's gaan nog wel maar het vervolg loopt dan toch aardig in de papieren.
Daarom vroeg ik ook aan Dabit eens een betaalbare set samen te stellen voor in het schuurtje van:P
En als je dan toch die papiertjes uit geeft moet je dan een slimme set nemen die dat hele laadgedoe regelt zodat die accu's zo goedkoop mogenlijk geladen worden.
Die set moet dan ook uitbreidbaar zijn met elke willekeurige accu, dat voor de toekomst.
volgens mij kan Ben beter een verlengsnoertje naar dat schuurtje uitrollen, lijkt me goedkoper.. :lol:
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door pep »

Grade A zijn wat preciezer op specificatie. Dat scheelt wat in het ontstaan van onbalans tussen de cellen in een pakket. Maar een active balancer van bijvoorbeeld heltec kost niet veel en dan kom je met grade B ook wel weg. Let even op hoeveel je mag ontladen. Meestal probeer ik onder 1c te blijven. C is capaciteit. Dus bij een cel van 280ah ontlaad je dat met 280 ampere.
Die victron spullen zijn geweldig maar niet nodig in jouw geval als er maar 1 omvormer opzit en verder niks. Die moet wel echt op tijd aftikken bij ontladen. Twijfel je dan een battery protect ertussen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Daly bms gebruik ik. JK kan ook. Zoveel mensen zoveel wensen. Is ook nog ergens NL club redelijk geprijsd met active balancing. Wil je goed en redelijke prijs, kijk dan bij Daly.
1c is inderdaad meest gangbaar. Zelf wil ik 0,5 c laden en ontladen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 01 mar 2024 18:03 Ik ben dan benieuwd wat die "wat extra rommel erbij" is en wat dat zou kosten.
Maak er eens een komplete set van Dabit
Ik zou het echt niet weten Portje, of althans niet beter dan een ander. Die prismatische cellen kom ik vaker mee in aanraking maar de elektronica is dan applicatie-specifiek.
De link die ik hier postte was redelijk willekeurig. Ik heb niet gekeken of deze de meeste Wh/euro deed.

Voor Ben is het eventueel ook niet zo'n drama. Die kan op Ali wel wat vinden dat aan zijn wensen voldoet. En zo niet dan is een stukje elektronica brouwen dat een dikke solenoid afschakelt als 1 van de cellen de 2,5V (ontladen) of 3,65V(laden) aantikt ook niet zo lastig voor hem; een paar LM324's en zwik weerstanden op een gaatjesprintje en klaar. Een dikke zekering monteren tegen overstroom, en Ben is het mannetje.

Balanceren idem; met een paar actieve zeners over de cellen (TL431, paar weerstanden voor de spannng, dikke transistor goed voor een Ampere of 10-20, vermogensweerstand om de stroom ook daarop te houden) kom je een aardig eind. Met een lader voor RC batterijen ook wel; balansstroom van die dingen is best beperkt (voor 2-3A moet je al zoeken) maar veel onbalans heb je ook niet als je regelmatig balanceert. Een fietsband die je regelmatig oppompt hoeft ook niet veel bij per keer. Laat het een keer een etmaal zijn ding doen en klaar is Ben.

Vele wegen naar Rome, en voor Ben hoeft het niet perse monkeyproof te zijn maar gewoon praktisch genoeg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Bij NKON hebben ze een (bijbehorende ?) BMS unit, die kost net iets over de 100 Euro, dat is best nog wel te doen, ik ga ze maandag wel vragen of dat afdoende is.
Dan moet ik nog uitvogelen of de Studer omvormer zo ingesteld kan worden dat ik de accu er mee kan laden, ligt aan de onder en bovengrens van de lader.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Loodzuur en LifePO4 ontloopt elkaar niet veel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Absorptiespanning 12V loodaccu is 14.4V, dat is 3,6V/cel bij een 4S LiFePO4 pack, dus dat komt mooi uit.
Loodaccu is leeg bij grofweg 10V, wat 2,5V/cel is bij 4S LiFePO4, ook mooi dus.

Al met al komt een laad/ontlaad profiel voor een natte loodzuur-accu dus best prima overeen met lithiumijzerfosfaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

Wil je niet individuele cellen monitoren dan ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Doe jij dat met je auto-accu wel dan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 02 mar 2024 18:31 Doe jij dat met je auto-accu wel dan?
Nee maar die knalt niet uit elkaar als 1 cel overladen wordt.
En dat is 140Ah en staat buiten op de oprit.
Dat is wel iets anders als een flink aantal kWh van thuisbatterijen die in huis staat.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 02 mar 2024 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door kawarider »

Die Li fosfaat klapt ook niet uit elkaar. Maar bms is wel prettig en met andere chemie zeker aan te raden
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door benkr »

Inderdaad, LIFePO4 is gewoon een veilige batterij, dat is ook de reden dat wij, zeker 5 jaar geleden, ze bij mijn voormalige werkgever toen al toepasten, wel eigenlijk altijd in volledig zelf ontworpen schakelingen waar ook meteen de BMS functie in was meegenomen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door spinningwheels »

Ik heb nog een vraag over die dingen .
305Ah 4 stuks maakt 12.8 volt .
Mogen ontladen worden met 305Ah. kom ik op 3.91 Kw uit.
Dat is voor een beetje startmotor, als ik uitga van een aanloopstroom factor3 (net) wat te kort .
OEM zijn die dingen 1.4Kw een high torque doet al 2Kw.
Hoe reageert zo,n cel daarop als je er meer van vraagt dan opgegeven?
Draadje naar een startmotor is hooguit 35mm2 maar is ook niet langer dan 1 meter.
Bij een loodaccu zie je de spanning aardig inkakken tijdens het starten.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door DaBit »

Die paar seconden starten kan wat meer niet zoveel kwaad. Maar zeker als het koud is kakt de spanning wel aardig in
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie