Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Ja helaas is het probleem (nog) niet opgelost.

De lampjes naast de invoer toetsen doe helemaal niks meer. De monitor gaat ook niet meer aan de de power knop onder de rode noodstop doet ook niks meer.

Op de 3e foto van de Sinukerik kast met alle kaarten zit in het midden 1 kaart, de 03840. Met 2 rode ledjes. Deze lichten heel even op als de power toets in wordt gedrukt maar de PLC zelf op de 3e foto rechts start niet meer op/ gaat niet meer aan.

De linker machine ben ik nu aan het slopen.
Afbeelding
We willen de hele besturing over zetten in de hoop dat dit nog gaat werken. Is ook net weer een iets andere versie. Linker machine is uit 1984 en de rechter uit 1986.
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

benkr schreef: 12 okt 2023 21:47
Nelizz schreef: 12 okt 2023 21:12 Is ook nog door mijn hoofd gegaan.
Nou is een nieuwere Siemens besturing hier opzetten financieel geen optie meer.
Ben zelf een paar jaar geleden zelf bezig geweest om een machine aan te passen / zelf te bouwen met delen van een andere machines maar dat heb ik toen wegens tijdsgebrek gestopt en opgeruimd.

Heb toen wel hier ook vaker gezien dat er met wat simpele Chinese onderdelen er een mach3 aan gehangen werd.

Feit is en blijft dat de machines uit 1984 en 1986 zijn.
Beiden hebben veel draaiuren als de meters niet al eens vervangen zijn.
Maar je begint het nu al wel te merken aan lagers die slecht worden, freesmotor die al slecht worden, lagers en draad voor de spantangen etc.

Wat wij er enkel en alle mee frezen HPL (Trespa) tot 30mm dik.
Wil dus echt wel graag een Reichenbacher weer.
Laat de jongste en meest frisse nog even staan maar de oudste ben ik vandaag aan begonnen langzaam wat bruikbare delen eraf te halen :cry:
Ik heb echt geen idee wat de ombouw naar een modernere machine mag gaan kosten, maar als we het hebben over enkele duizenden Euro's dan kom je denk ik echt heel ver.
Als je dat wil dan stel ik voor dat je een hele berg foto's van de basis van je machine maakt, de hele besturing lijkt me zo oud dat je die compleet af moet schrijven, maar b.v. kijkend naar de aanpak van AndreFC101 dan kun je met Chinese electronica die machine weer aan het draaien hebben. Rest dan nog waarschijnlijk nieuwe geleidingen, lagers en motoren, waarvan de spindelmotor wellicht het duurste deel zal zijn, maar wellicht is die nog gewoon goed te reviseren, wat slijt zijn weer vooral lagers en eventueel wat pakkingen voor een toolwisselaar.

Begin eens met de foto's, dan gaan wij meedenken en je helpen een begroting en plan van aanpak te maken, tot dat moment hoeft het geen geld te kosten, het geeft je wel een mede door ons onderbouwde richting van kosten en mogelijkheden.

Verder is een geheel nieuwe machine kopen ook een optie, forumlid Jacala heeft al meerdere machines zelf uit China geïmporteerd en in Nederland werkend gemaakt, ook dat kan een mogelijkheid zijn.

Ik hoor en zie wel hoe jij hier over denkt, maar bedenk dat als je voor deze weg kiest je niet alleen staat.
Sorry, ik zie uw reactie nu pas.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van deze machines. Bij ons draaide de machine ook niet heel veel uren per jaar maar als die draaide ook enkel HPL en dik.
Ben momenteel bezig om een Reichenbacher Vision 1 of 2 met een Siemens 8.1 of 8.4 besturing te krijgen.
Maar vooralsnog is dat geen gelopen race.
Is er mogelijkheid om hier nader over in contact te komen? Met vriendelijke groet Neal
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
rolandvs
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 apr 2014 01:06
Locatie: ravenstein
Contacteer:

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door rolandvs »

Misschien zou je eens contact moeten leggen unisgroup. Die kunnen wellicht wel helpen. Ik heb begin dit jaar de frenic kapot gehad hun hebben hem gemaakt en een revisie opgestuurd met garantie zodat de machine toch kon draaien.
Kan je eventueel wel gegevens toesturen dat bedrijf werd mij door monteur van scm doorgegeven.
Zal dat nummer van vertegenwoordiger nog wel hebben in de la

Weet overigens nog wel een vision te koop te staan

Misschien kun je hier iets mee:
https://support.industry.siemens.com/fo ... tly/270112

En anders soortgelijke besturingssysteem is nog beschikbaar lang leve internet
Zie link

https://www.werktuigen.nl/siemens-sinum ... t-296-4802
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Nelizz
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jul 2017 23:32

Re: Hulp gezocht oude Siemens system 3 besturing die niet meer wil.

Bericht door Nelizz »

Allemaal erg dank voor het meedenken.

Helaas zijn er afgelopen maanden meerdere monteurs geweest die het probleem helaas niet hebben kunnen verhelpen.

Nou heb ik er op het laatst een wat oudere monteur uit Duitsland, die wel aardig het probleem in de smiezen had.
Erg ervaren en tip van Quepee
Waarschijnlijk is de monitor en of de grafische kaart kapot.
Helaas waren de sturingen van de machines net anders.
We hebben nog geprobeerd wat onderdelen te krijgen maar de kosten liepen al uit de hand en als ik de onderdelen zou moeten schaffen wat het economisch niet meer haalbaar.

Heb beide machines gesloopt en al het zware staal ligt al bij de oud ijzer handel. Heb nog wel veel bruikbare onderdelen.

Iedereen bedankt.

Met vriendelijke groet Neal
Ik sloop de zooi niet, ik kijk wat het kan hebben
Plaats reactie