Messing schoonmaken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Door de aard van die dingen kun je niet overal bij om te schuren en poetsen, dus een bad met een wondermiddel zou de uitkomst zijn....
Dat dus... Nou.. eh.. 't volgende.. JIJ hoeft niet te schuren en te poetsen.. dat laat je een machine doen..Gewoon trommelen!..

Afbeelding

deze onderdelen heb ik gewoon in mijn Polijsttrommel gekieperd.. met diverse diameters stalen kogels erbij.. paar uurtjes laten draaien.. klaarrrrr.. glimmen als een Kerstbal!..
Als je geen polijsttrommel hebt.. Marktplaats.. diverse Hobbybob sites.. ik heb de mijne van een Forumlid overgenomen.. en ik ben er erg blij mee..
Wil je op korte termijn iets trommelen.. om het te proberen?.. Neem gewoon een leeg verfblik... en zet dat in de draaibank op een laag toerental.. zo heb ik het zelf ook eens gedaan.. jaren geleden.. een vriendin vroeg me of ik een manier wist om goedkoop aan "muntjes" te komen voor een evenement..
"Dat regel ik!".. op mijn werk even gekeken welk product een mooie maat Ponsdop gaf.. en de insteller gevraagd even een emmertje onder die pers te zetten.. , zo keerde ik huiswaarts met een emmer "Muntjes", maar nog wel met Dieptrek olie en bramen eraan.. Nou.. emmertje Sop.. flink roeren.. afspoelen met kokendheet water.. laten drogen, en dan in een blik op de draaibank.. uurtje later.. muntjes mooi braamvrij, en met een egaal uiterlijk.. Vriendin blij... ik ook blij..
Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Dieselloco »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2024 11:34
Stralen met AluOxide, is feitelijk bombarderen met Saffier.. Aluoxide.. Al²o³.. Da's die oxide.. ook wel bekend onder de naam Korund, en in zuivere vorm Saffier....
persoonlijk zou ik dan eerder kiezen voor Glasparels.., of Walnootgruis..
Ik gebruik de allerfijnste die er is, op de laagst mogelijke druk zodat je een mooie matte finish krijgt voordat de etsprimer er op gaat. Je wilt inderdaad de details er niet van af blazen natuurlijk.
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Messing schoonmaken

Bericht door PE1BEY »

A few moments ( days ) later....

Eerste optie die ik had is op niets uitgelopen; te druk...
Daarna kreeg ik een recept wat de moeite van het proberen waard was, dus maar eens in de heksenkeuken gedoken en de nodige magische ingredienten bij elkaar gemixed...

De eerste foto is van de boutjes vóór het bad:
Sorry; foto is wat vaag...

Afbeelding

De volgende twee na een tweetal dagen ( verdeeld over vier dagen ) in het bad:

Afbeelding
Afbeelding

Het resultaat mag er zijn. Niet alles van de vervuiling is weg; met name bij de schroefdraad maar de kopjes zien er weer fatsoenlijk uit.
Volgende keer eens wat proberen wat níet zo vuil is...

En als rechtgeaarde techneuten zijn jullie natuurlijk benieuwd naar dit recept; komt ie :

5 liter water

1 liter ammonia

0,5 liter spiritus

0,5 eetlepel zout

0,5 eetlepel groene zeep

0,25 liter schoonmaakazijn

Eerst de groene zeep oplossen in warm water. Omdat ik alleen 5 liter tanks heb had ik het recept gehalveerd.

De oplossing is heel lang bruikbaar, totdat het echt zwart wordt....

Uiteraard zijn dit verhoudingen; kleinere hoeveelheden werken ook HI...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Messing schoonmaken

Bericht door Kjelt »

Mooi resultaat.
Test om ook het schroefdraad schoon te krijgen: plaats de schroefjes in een glazen container met jouw mix en dat weer in een met water gevuld ultrasoonbadje.
Als je er geen hebt mag je die van mij wel lenen of het hier proberen.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Messing schoonmaken

Bericht door FreesKever »

Ik heb net zelf een experiment met azijn en staal gedaan. 's avonds mijn werkstuk geprepareerd ( In een plastic zak gedaan met een beetje azijn, daarna een pan met water gevuld en daar m'n zak ingehangen. Op die manier wordt de azijn niet door het water verdunt, en heb je toch niet veel azijn nodig.) en de volgende ochtend even kort geborsteld met een RVS staalwol spons. Het meeste van de walshuid was toen al weg. 's avonds nog een keer gepoetst met staalwol, en de hele walshuid was toen al verdwenen, en het staal een beetje dof.

Azijn heeft een licht etsende werking, maar roest etst veel gemakkelijker dan staal.

Een tijd terug ook een experiment gedaan. Toen had ik een stuk warmgewalst staal in een jampot met azijn gezet, en was hem vergeten. Na ongeveer een week zaten er in de lengterichting van het staal groeven in. Het leek een beetje op houtnerf. Heeft dus iets met kristallen in de walsrichting te maken.

Azijn was "keukenkwaliteit" schoonmaak azijn (meestal 5%, maar die @#$%^&* zetten dat niet eens op de fles)
Vandaag in de toko en andere fles azijn gekocht. 1/4 liter, maar wel van 80%.

Daar moet ik nog eens over nadenken met hoe ik daarmee omga.
Ik heb nooit chemie gestudeerd, maar blijkbaar wordt het zoutzuur als je er keukenzout bij doet, en is de concentratie dan ook nog zo hoog (>40%) dat het acuut verdampt. Dat klinkt best ongezond bij elkaar.

Messing zal wel wat anders geargeren dan staal, maar uitproberen is ook eenvoudig. Zo'n trommel / tumbler die zorgt dat alles een beetje beweegt en schuurt zal vermoedelijk ook het resultaat verbeteren.
Plaats reactie