Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3dcadplasma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2024 23:22

Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Bericht door 3dcadplasma »

Hallo, Ik ben Jan ik lees al een tijdje mee met jullie en heb nu toch een vraag:

Wat is de beste manier om lineaire geleidingen en lagerblokken voor de ballscrew te monteren op 2020 aluminium profielen?

Ik zal even uitleggen waarom ik dat vraag. Als ik zoek op google afbeeldingen naar "2020 cnc lineare module" dan zie ik allemaal hele mooie en dure mogelijkheden maar het lijkt erop dat ik alleen een hele x, y, of z as in een keer kan kopen. Op de bijgevoegde foto wat ik rood omcirkeld heb, is dat ergens te koop? (ze moeten dan ook bijpassend zijn want als de afstand ten opzichte van de 2020 profielen anders is werkt het niet) Of kan ik het beter anders oplossen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Bericht door Markus »

Hoi 3dcadplasma,

Ik heb (al is het inmiddels een hele poos geleden) lange tijd chinese zelfbouw cnc onderdelen geimpoteerd en verkocht op ebay.

De onderdelen in jouw foto komen me niet bekend voor. Normaal gebuik je voor het maken van dergelijke geleidingen

stansaard onderdelen zoals BK12 met BF10 of een MBA12 MOTOR BRACKET. Deze passen echter niet zomaar op aluminium profielen zoals 20x80 of 3060 (30x60).

Overigens is de niet flexibele motor as koppeling zoals in jouw plaatje erg slecht, ik zou het zo afraden, gaat niet goed lopen

Ik zou daar voor een oldham koppeling flexibele aanraden en dan de kogelomloop lageren met een BK12 of FK12

Wat je misschien zou kunnen doen is een van die online metaal laser snijders deze onderdelen voor je te laten maken, als je het tapwerk zelf doet is het wellicht betaalbaar.

Winkels die cnc zelfbouw onderdelen verkopen (naast duitse ebay en amazon)

Nederland
Damen cnc
Harwarecnc
Stappemotor nl

Duitsland
cnc discount
Dold Mechatronik
HC-Maschinentechnik


Greezt,

Markus
3dcadplasma
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2024 23:22

Re: Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Bericht door 3dcadplasma »


De onderdelen in jouw foto komen me niet bekend voor. Normaal gebuik je voor het maken van dergelijke geleidingen
stansaard onderdelen zoals BK12 met BF10
Klopt ik heb zelf ook de X, Y en Z as met BK12 en BF12 lagerblokken
Deze passen echter niet zomaar op aluminium profielen zoals 20x80 of 3060 (30x60).
Juist
Overigens is de niet flexibele motor as koppeling zoals in jouw plaatje erg slecht, ik zou het zo afraden, gaat niet goed lopen
Ik bedoelde eigenlijk de motor bracket
Wat je misschien zou kunnen doen is een van die online metaal laser snijders deze onderdelen voor je te laten maken, als je het tapwerk zelf doet is het wellicht betaalbaar.[

Winkels die cnc zelfbouw onderdelen verkopen (naast duitse ebay en amazon)
Allemaal hele handige tips! Daar kan ik wel wat mee!

Dit word de nieuwe Zas (is op dit moment nog te zwaar en de ballscrew en lagerblokken liggen er nu los op)Afbeelding

En dit is nu de machine: Afbeelding
De X as gebruikt nog een pillow block lager maar die ligt nog ergens en ga ik er later op zetten. Ik heb niet een tekening ofzo van wat ik ga maken dus het kan zijn dat hij er binnenkort anders uit ziet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zelf 40x40 en 40x80 profiel gebruikt (40 mm) met nema23 steppers (57 mm) en bk10/BF10 (60 mm) lagerblokken. Ook dat past niet zonder meer. Op de profielen heb ik een aluminium spacer (plaat) geschroefd waarom de rest is gemonteerd. In het profiel zijn de gaten in de kern geboord (M5) omdat daar het meeste aluminium zit. Ook de rails zijn, niet zoals gebruikelijk met T-moeren vast geschroefd maar met bouten (M5) vastgeschroefd op de kern van het profiel. Dit om het "wokkel" profiel iets rechter te trekken en omdat het stijver is.
Mijn ontwerp: https://github.com/MetalWorkerTools/Por ... ingMachine
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Lineaire geleiding en ballscrew bevestigen op 2020 aluminium profielen

Bericht door FreesKever »

Ik sluit me aan bij de anderen hier.

Ik heb al een heleboel van dergelijke combinaties bekeken op Ali / Ebay / china en dit zijn geen "standaard" onderdelen. Je kunt zulke opgebouwde assen kopen in verschillende afmetingen en "stevigheden", maar de mensen die zulke sets verkopen hebben vermoedelijk ergens een CNC machine staan die zulke onderdelen maakt.

Lijkt wat dat betreft wel op de "Open Source portaalfrees" zoals hij op deze site staan. Van wat ik heb begrepen frezen forum gebruikers de onderdelen voor zo een machine zodat iemand anders ook weer zo een machine kan bouwen.

Verder zijn de BK12 / BF12 (of 12, 15, enz afhankelijk van de spindel diameter) wel standaard en veel gebruikt (Er zit wel veel kwaliteit verschil in. O.a. in lagers (goedkope hebben groef kogellagers, duurdere hebben (soms?) hoek contact lagers. Bij de eerste die ik kocht zaten de gaten zo scheef dat het niet paste. BK12 is handig als je de spindel met een tandriem wilt aandrijven. Als je een directe koppeling wilt, dan zijn de blokken met geintegreerde motorflens een goede optie. (Nadeel is de grote lengte, waardoor de motor vaak ver buiten de machine uitsteekt.)
Plaats reactie