Portaalfrees Machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Marnix52
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2024 18:09
Locatie: Tilburg

Portaalfrees Machine

Bericht door Marnix52 »

Goedemiddag CNC-Zone Leden,

Ik ben Marnix en door mijn werk en een directe kennis, die zelf altijd lekker bezig is met zijn Omgebouwde BF25 CNC,
is het flink gaan borrelen om zelf ook een mooie machine te gaan maken. Zelf heb ik een BF30 met meet computer maar geen CNC.
Ik merk dat mijn aandacht toch meer Bij houten platen en onderdelen ligt en niet bij kleine onderdelen in aluminum (wil graag een iets groter bereik).

Maar genoeg over mij, op naar de klus :)
Ik ben dus een portaal frees machine aan het uitwerken en heb de geleiders en kogel omloopspindels al besteld.
(Afmeting 1220x610 plaat ) is het doel om onder de machine kwijt te kunnen.
Gekochte materialen Liniaire geleiders HGR20 Voor de Y en X As, HGR15 voor de Z-as.
Kogel omloop spindels 2x1500mm 1x 850mmx 1x300mm SFU1605 C5
Vevor Spindel 65mm 1,5KW en VFD.
Aansturing CPU5A4E 4-axis + breakout Plaat.

Waar ik nog zoekende naar ben is Advies, qua Sensoren en de plaatsing ervan.
En welke Servo motoren en drivers ik het beste kan kopen. met oog op dat mijn budget niet eindeloos is :)
En wat jullie zouden voorschrijven qua wattage en Koppel.
De Gantry weegt ongeveer 35KG en het C.O.G ligt mooi in het center.
Portaalfrees Machine.png
Portaalfrees Machine2.png
Portaalfrees Machine3.png
Mochten jullie nog dingen zien van, denk hier of hier aan. alle adviezen en opmerkingen zijn welkom.

Ik Twijfel nog of ik dragchain ga gebruiken of een centrale kabel aan het plafon hangt die mee kan bewegen over het volledige werk bereik.
Waar ook meteen de afzuiging bij komt te zitten.
Als ik de definitive afstanden H.o.H afstanden en hoogte heb, van de de geleiders. Dan maak ik de tekeningen af en ga ik het aluminum bestellen om de platen alvast uit te gaan werken en de extrusie profielen te bestellen.

Dan begint het echte plezier.
Gr Marnix
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Marnix52 op 21 jan 2024 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door Kjelt »

Zie voor sensoren het OSPF topic:
viewtopic.php?t=13192

Als je in Tilburg woont kun je ook eens aan Elvis3 vragen of je zijn frees eens mag bekijken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet hoe dik de zijplaten van de brug zijn maar het is wellicht verstandig om daar wat ribben op te monteren voor de stabiliteit.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Marnix52
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2024 18:09
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door Marnix52 »

@ ballegooien thnx,
Plaat is nu 20mm dik, maar een verstijver aanbrengen is nooit verkeerd.
@kjelt thnx
Voor de tip en link die machine zet me aan het denken misschien ook hoge profielen aan de zijkanten te gaan gebruiken.

Terug naar de teken tafel.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door benkr »

Ik heb mijn machine te koop staan, wegens een op handen zijnde verhuizing moet hij weg, kijk hier voor de machine:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p= ... es#p282617

en ook hier:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... &start=168

Als je interesse hebt hoor ik het wel.
Marnix52
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2024 18:09
Locatie: Tilburg

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door Marnix52 »

Goede avond CNC forum,

Ik ben begonnen met het bewerken van het aluminum.
loop ik tegen problemen aan.. ik heb een WMD30V tool mania freesmachine. ( zelfde als een BF30 Geloof ik )
en ik geloof dat mijn tandwiel (Breakgear) het begeeft. heeft iemand een adres waar ik dat tandwiel kan vinden.
of toevallig een link om misschien naar direct belt drive om te bouwen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Afbeelding
image_123986672.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door hfjbuis »

Marnix52 schreef: 16 feb 2024 21:05 ik geloof dat mijn tandwiel (Breakgear) het begeeft
Zolang die nog soepel draait, zijn de tandwielen wel inorde. Smeren kan helpen, niet alleen de tandwielen aan de zijkant, maar bovenop bij de motor overbrenging zitten er ook nog 2.

HBM verkoopt onderdelen maar die staan niet op de site. Je kunt ze per mail bereiken.

Je kunt proberen zo'n tandwiel met de 3D printer te maken. In mijn draaibank zitten 3 van zo'n tandwielen en die doen het al meer dan een jaar probleemloos. Mochten ze toch nog een keer kapot gaan, dan vervang ik ze niet met aluminium tandwielen (zijn inmiddels klaar) maar zet er weer 3D print versies in zodat als er iets fout gaan, de schade beperkt blijft tot zo'n tandwiel.

Als je de maat (modul, pressure angle,aantal tanden, dikte, as diameter, spie maat) weet, misschien heeft iemand nog zo'n ding liggen (over) van de ombouw.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Portaalfrees Machine

Bericht door FreesKever »

Dit ziet er uit als een best wel nette machine.
Ik zie ook dat je de geintegreerde motorsteunen gebruikt. Da's goed. Ik zou deze wel uit elkaar halen (of minstens de lagerschalen bekijken) In de goedkope varianten zitten vaak groef-kogellagers (6000 serie) en voor de relatief grote axiale krachten zijn hoek kontact lagers (7000 serie) beter geschikt. Deze lagers vervangen hoeft niet zo duur te zijn.

Een ding wat ik zelf anders zou doen is de bouw van de Z-as. Als je de railzen aan de Z-as zelf bevestigt, en de lagerblokken aan de "tussenplaat" (tussen X- en Z-as) dan breng je veel meer stijfheid in de construktie. Ten eerste verstevigen de railzen zelf de plaat van de Z-as. En ten tweede, door de lagerblokken op de X-Z schetsplaat te zetten, kun je ze heel laag zetten. De kracht-arm / moment dat de frees op de lagerblokken overbrengt is daardoor kleiner. Kijk eens goed naar de machines van Sorotec. Daar hebben ze dat ook gedaan.

Wat de "dragchain" betreft. Ik vind https://www.opulo.io/ wel leuk bedacht. Het is onconventioneel om hem 90 graden te kantelen, maar daardoor kun je wel de Y en X assen doen met een enkele kabel rups.

Voor mijn eigen machine (Vooral metaalbewerking, ook koelvloeistof enzo), denk ik er aan om aan de achterkant een paaltje te zetten (ongeveer 500mm hoog), en er dan in een slappe bocht een stofzuigerslang aan te hangen. Ik kan de slangen niet aan het plafond doen, omdat mijn machine verplaatsbaar moet blijven. Zo een stofzuiger slang vergt wel planning. Achteraf kabels toevoegen door die slang is ellende wat je wilt vermijden.
Plaats reactie