BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door PE1BEY »

Zo'n formaat blok heb je voor het uitzoeken bij Kelders in Boxmeer en daar ben je dan € 4,- ex BTW per kilo voor kwijt, dus zo'n € 25,- en geen € 100,-
De moeite waard om daar eens te gaan shoppen....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

PE1BEY schreef: 22 mei 2023 22:06 Zo'n formaat blok heb je voor het uitzoeken bij Kelders in Boxmeer en daar ben je dan € 4,- ex BTW per kilo voor kwijt, dus zo'n € 25,- en geen € 100,-
De moeite waard om daar eens te gaan shoppen....

Kees
hmmmm nou ik ga eens informeren, bedankt
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door FreesKever »

Je kan ook een koker nemen, hem horizontaal zetten en er 2 schetsplaten op lassen.

2 schets platen en 4 stukken hoek profiel, of wat staven op de hoeken gecombineerd met diagonalen kan ook.

Als je richting koker gaat, dan kun je een stuk PVC (of karton, whatever) pijp in het midden zetten, en de ruimte tussen de koker en de pijp vullen met epoxygraniet of UHPC.

Nadeel van laswerk is wel dat je het spanningsarm moet gloeien en nabewerken (Spanningsarm gloeien kan al met een pottenbakkersoven of desnoods een emmer steenkool)

Nog een optie zonder lassen is 2 schetsplaten maken, daar draadeinden tussen zetten en dan de tussenruimte gedeeltelijk opvullen met Epoxygraniet of UHPC.
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Been a while, maar ik heb weer wat tijd vrij gemaakt om aan de machine te werken. Y-as gietstuk ligt weer bij de slijperij, de onderkant wordt nu ook geslepen. Ik kon niet compenseren voor het kromme frame door 'm onder spanning te monteren.

Ik heb een frame gelast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook de rest van de onderdelen laten maken:
- Z-as plaat
- Z-as spindle spacer (ik heb de blok aluminium route gekozen)
- Z-as topdeksel aan laten passen voor het lagerblok en het monteren van de motor mount
- Z-as motor mount
- Z-as kogelomloopspindelmoervasthoudding
- X-as eindplaat fixed en floating side
- X-as motor mount

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik ook de montageoppervlaktes van de X-as geleidingen gemeten; ik meet een max afwijking van 4-8 µm over 't grootste deel van de lengte, in de laatste 60 mm aan één uiteinde trekt ie een beetje krom (15 µm ongeveer) maar daar kan ik denk ik mee leven. Ik mag denk ik blij zijn dat ik het überhaupt over µm's mag hebben als ik naar de Y-as kijk. Ten opzichte van elkaar zijn de montageoppervlaktes 8 µm coplanair.

https://www.youtube.com/watch?v=b8VZwtnksY8
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

beetje krom (15 µm ongeveer) maar daar kan ik denk ik mee leven
Afbeelding

Of toch niet? 10 µm tolerantie op het verschil in hoogte op de blokken; ervan uitgaande dat de rails op hun plek blijven zit ik met een maximaal verschil van 20 µm daar wel buiten op dat stuk.... misschien toch maar de slijperij weer bellen lol
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

De slijperij kan maar tot max 800 mm slijpen; mijn tafel is 840 mm, dus gaat niet werken. Toch maar weer de schraper erbij pakken? Het betreffende deel staat hoger dan de rest, dus als ik een beetje voorzichtig ben, moet kunnen
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Oke, bovenkant en onderkant geslepen. Het gietstuk is kaarsrecht, geen zigzag meer, boven en onder. Haarliniaal diagonaal, in de breedte en in de lengte, kaarsrecht. Haarliniaal op de geleiderblokken; er komt licht onder vandaan. Als ik meet op de bovenkant van de geleiders (met 50/75/100 blocks als spacers, dan zie ik geen licht. De bron van de fout zit hem dus in de geleiders of de geleiderblokken zelf; probably de geleiders. Ik heb tot nu toe echter alleen maar gemeten met 1 of 2 schroefjes in elk geleiderblokje.

Wat moet ik hieraan doen? Ga ik er latoenkoper onder steken totdat het wel goed zit? Moet ik gewoon die geleiderblokken lekker hard aantrekken met alle 4 de schroeven en dan hopen dat het in geassembleerde vorm met tafel die eraf hangt recht trekt? Ik neig ernaar om het gewoon in elkaar te zetten en te accepteren dat de machine geen kaarsrechte onderdelen maakt, maar dat is natuurlijk niet de doelstelling...

Tot op zekere hoogte worden alle onderdelen een beetje krom vanwege de opbouw van de machine en de zwaartekracht, maar 't is op zich wel nice om dat als enige bron van error te hebben...

Zie simulatie bijvoorbeeld voor buiging van de tafel: Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door hfjbuis »

ikbendusan schreef: 07 apr 2024 17:39 Haarliniaal op de geleiderblokken; er komt licht onder vandaan.
Dat het niet recht is, had ik wel verwacht. De vraag is hoe groot de opening is. Een paar micron zal geen probleem zijn, de 4 geleiders middelen e.e.a. ook uit.
ikbendusan schreef: 07 apr 2024 17:39 accepteren dat de machine geen kaarsrechte onderdelen maakt
Ik denk dat, de fout in het haaks uitlijnen meer bepalend is voor het resultaat dan de rest.
ikbendusan schreef: 07 apr 2024 17:39 Ik neig ernaar om het gewoon in elkaar te zetten
Dat heeft mijn voorkeur. In elkaar zetten, meten hoe recht het is en bepalen of dat goed genoeg is voor de dingen die je ermee wilt maken of dat er nog aanpassingen nodig zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

hfjbuis schreef: 07 apr 2024 19:33 De vraag is hoe groot de opening is.
Ik zou zeggen vrij groot; meer dan enkele microns. Ik heb de X en de Y nu geassembleerd; de X-as klinkt heel goed, zeer soepel; de Y-as klinkt een beetje alsof ik een pokemonkaart in het achterwel van m'n fiets heb gestoken. Geen idee hoe lang die het gaat overleven, maar gelukkig ben ik intussen vaardig in het (de-)assembleren van machine, dus wanneer de Y-as geleiderblokjes exploderen dan is wisselen geen drama. Alleen zonde van het geld.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Kjelt »

Weinig toe te voegen maar wel complimenten, ik vind het wel een erg mooie machine worden 8)
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Kjelt schreef: 08 apr 2024 09:31 Weinig toe te voegen maar wel complimenten, ik vind het wel een erg mooie machine worden 8)
Jaaa als ie voor geen meter werkt is het in ieder geval een mooie paper weight hahaha

Anyway...

Ik heb de Z-as net geassembleerd, alles liep goed, totdat ik aan het einde klaar was om de kolom op de machine te tillen, want ik hoorde ineens wat stuiteren wat klonk als stalen balletjes, en sure enough:

Afbeelding

Ik vond ze wel droog, zeker gezien ik de spindel gesmeerd heb via de nippel, dus wel een beetje apart... Ik heb ook geen idee hoe ze er tussenuit zijn gekropen, de seals zitten er allemaal nog in...

Uit deze video https://www.youtube.com/watch?v=3d9HEQd0sLo begrijp ik dat het op zich niet erg is als er een paar ontbreken, maar als ze nu magisch geëvacueerd zijn dan zal dat in de toekomst misschien vaker gebeuren

I guess het enige wat ik kan doen is de boel gewoon neerzetten en hopen dat 't heel blijft; anders moet ik maar een vervangend onderdeel bestellen .. of achterhalen waarom er balletjes uit vliegen lol
ikbendusan
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 dec 2017 03:14
Locatie: Rotterdam

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door ikbendusan »

Hij zit voor het grootste deel in elkaar, alleen de motoren nog erop en uitlijnen en dan is het mechanische gedeelte afgerond. Goede nieuws is ook dat ik geen rem nodig heb op de Z-as, hij blijft gewoon staan waar die staat, zelfs zonder motor. Ik moet nog wat verzinnen om de spanen uit de geleiderblokken en kogelomloopspindels te houden.

Afbeelding
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door FSSF »

Mooi ding, magisch rondvliegende kogeltjes is toch wel een aandachtspuntje... :mrgreen:
Bytheax
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 apr 2017 16:52
Locatie: Utrecht

Re: BF30 (TM30BL) lineaire geleiding build log

Bericht door Bytheax »

Dat is een mooi machine! Zag ik nou voorbij komen (aan het schuine dak op de eerste foto) dat deze machines op de zolder staan?

Is menig techneut jaloers op.
Plaats reactie