Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

3 à 4 graden met een luchtvochtigheid van ~80-90% zijn echt de slechtste omstandigheden voor een buitenunit. De verdamper heeft dan een temperatuur van ver onder het vriespunt en voor je het weet heeft de buitenunit zichzelf in een klomp ijs veranderd. Dan moet hij zichzelf weer ontdooien, of elektrisch, of met water uit je WW circuit. Kost je dus 2x energie. Deze cyclus kan zich rustig meerdere malen achter elkaar herhalen. Intussen koelt je huis af en springt ook nog eens de CV aan.
En in alle mooie SCOP plaatjes is de ontdooi cyclus nooit meegerekend.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Kars-cnc schreef: 08 feb 2024 23:29 De nieuwste "normale" Daikin warmtepompen schijnen het trouwens erg goed te doen en heel erg stil (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee :mrgreen: ).
Ik heb een poging gedaan daar info over te vinden. Bij elke afslag op hun site moet je weer je email invullen.
Weerstand vergroten is in de tijd van tekorten aan medewerkers volgens mij niet meer zo slim...

Maar qua warm water: Als je water van 60 graden omhoog moet sturen voor je tapwater, maak je dan op andere momenten minder heet water om mee te verwarmen, houdt het systeem die twee temperaturen uit elkaar?

Ondertussen, ergens in Gelderland: Ik heb drie thermostaten geplaatst die de ventilatoren bij 27 graden aan doen, om water van 30 graden te proberen.
Op de warmste dag van het jaar.....

Ook leuk, volgens de vereniging van eigen huis gaan we met een warmtepomp 800 kuub gas besparen. Da's echt heel leuk als je maar 660 kuub gebruikt.
Alle info die je op het net kan vinden krabbelt maar net aan het oppervlak, als je er echt werk van wilt maken dan staar je je een ongeluk.

Maar, je kan ook betaald advies er op los laten, dat is misschien geen gek idee... Bijvoorbeeld thuisbaas.nl
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

mjeuring schreef: 10 feb 2024 09:32 3 à 4 graden met een luchtvochtigheid van ~80-90% zijn echt de slechtste omstandigheden voor een buitenunit. De verdamper heeft dan een temperatuur van ver onder het vriespunt en voor je het weet heeft de buitenunit zichzelf in een klomp ijs veranderd. Dan moet hij zichzelf weer ontdooien, of elektrisch, of met water uit je WW circuit. Kost je dus 2x energie. Deze cyclus kan zich rustig meerdere malen achter elkaar herhalen. Intussen koelt je huis af en springt ook nog eens de CV aan.
En in alle mooie SCOP plaatjes is de ontdooi cyclus nooit meegerekend.
Nou..., zo beroerd ervaar ik dat nou ook weer niet hoor. Als ik zorg dat hij in de juiste modus staat begint het ontdooien pas bij 2 graden. T/m 3 graden heeft mijn WP het nog gemakkelijk en blijft de ∆t over de verdamper blijkbaar onder de 2 graden. Als een ontdooi cyclus begint haalt hij warmte terug uit de woning, zo'n 300 a 500Wh per keer (uit de vloer in mijn geval en daar merk je echt helemaal niets van). Direct na de defrost loopt de WP wat harder om het energie verlies te compenseren. In het geval van een hoge luchtvochtigheid heb ik maximaal elke 45 minuten een ontdooi cyclus. Bij die temperaturen draait de WP op zo'n 3 a 4kW en kosten de ontdooi cycli dus zo'n 15 procent van de capaciteit. Zodra de temperatuur wat verder onder nul gaat neemt de tijd tussen de ontdooi cycli toe tot eens in de paar uur.

Als techneut irriteren die ontdooi cycli mij wel een beetje maar we merken er binnen niets van. Mijn vrouw vindt het wel leuk als er weer zo'n enorme wolk ijskristallen uit de WP geblazen wordt :mrgreen:
Zo'n WP doet dat ontdooien best wel slim vind ik...

Maar goed, dit zijn slechts mijn persoonlijke ervaringen! Het zal voor iedere installatie weer anders zijn denk ik (ik snap ook eigenlijk niet waarom ik dit zit te verdedigen ;-) ).
Sven schreef: 10 feb 2024 14:38 Maar qua warm water: Als je water van 60 graden omhoog moet sturen voor je tapwater, maak je dan op andere momenten minder heet water om mee te verwarmen, houdt het systeem die twee temperaturen uit elkaar?
Je gebruikt een driewegklep om het water van het verwarmingscircuit om te schakelen naar de boiler. Het signaal daarvoor komt van de WP
Plaats reactie