YG-1 frezen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Hallo ,

Kent er iemand het merk YG-1 , ik zoek een degelijk merk voor freesje betaalbaar voor een hobby .
Heb de HBM frezen maar zou toch een iets betere kwaliteit willen zoeken en kwam dit merk tegen dat verkocht word bij ons door Vamatec .

De machine waar ik ze op gebruik is een conventionele machine Sieg SX3L en heb nog weinig ervaring in het frezen daarom had ik ook al een goedkoop hbm setje gekocht zeg maar om wat te proberen en als er dan een frees sneuvelt is dat niet zo erg :lol:

Bestaat er soms een tabel waar ik de snelheid kan terug vinden naargelang de maat frees dat ik wil gebruiken ?

Nu gebruik ik deze • Toerental (n) = (Snijsnelheid (Vc) x 1000) / (3,14 x diameter (d)
Als snijsnelheid neem ik 25m/min
Dus voor een frees van 8 mm neem ik dan 995 T/min
Is dit zowat een aanemelijke redenering voor mijn situatie ?

Groeten Marc
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door andrefc101 »

Blazer schreef: 10 feb 2024 10:31 Bestaat er soms een tabel waar ik de snelheid kan terug vinden naargelang de maat frees dat ik wil gebruiken ?

Nu gebruik ik deze • Toerental (n) = (Snijsnelheid (Vc) x 1000) / (3,14 x diameter (d)
Als snijsnelheid neem ik 25m/min
Dus voor een frees van 8 mm neem ik dan 995 T/min
Is dit zowat een aanemelijke redenering voor mijn situatie ?
Die tabellen bestaan zeker: bij de fabrikant van een goede frees. De Vc is afhankelijk van het materiaal wat je wilt frezen, en waar de fabrikant van de frees vindt hoe hard je daar doorheen mag.
Het mogen duidelijk zijn dat er nogal wat verschil in de snijsnelheid zit van aluminium of RVS, en dat ook nog van het materiaal waar de frees van gemaakt is.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Leeuwinga »

Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Leeuwinga ,

Bedankt voor de link

Neem ik dan best de HSS-M2AL frezen , daar vind ik wel een groot assortiment in , want in de Garant HSS-CO frezen is het maar zeer beperkt .
De budget en de gewone HSS ga ik van uit dat dit aanleunt bij de HBM kwaliteit of zie ik dat verkeerd ?

Andre ,
Uiteraard is de vc afhankelijk van het materiaal , die 25 m/min neem ik voor ijzer /staal
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: YG-1 frezen

Bericht door P1-Engineering »

Je zou ook bij Haas tooling kunnen kijken. Dat is voor een groot deel YG1 maar dan met Haas merkje erop.
Ben zelf zeer tevreden over het Haas gereedschap, de vlakkop van Haas doet het zelfs beter dan die van Garant, en die was een factor 10 duurder....
Als je het niet direct nodig hebt en kan wachten wanneer het in de aanbieding is (vrijwel elke maand). Dan heb je voor de prijs echt goed spul.

Alleen van het meetgereedschap zou ik weg blijven, dat heb ik teruggestuurd.

https://www.haascnc.com/haas-tooling/mi ... 20Aluminum
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 209
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Quepee »

Ik haal ze tegenwoordig (voor aluminium) uit china , Doen het erg goed. En spotgoedkoop !

2.14€ 29% OFF|Bb 3 Flute Carbide Milling Cutter Tungsten End Mill Cnc Tool 1 To 20mm Hrc55 For Aluminum Fiberg... https://www.aliexpress.us/item/2255799870319867.html

Had er ook een paar rond 12 gecoat op rvs getest maar die waren zo weg.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

Bedankt voor jullie tips . probleem is dat er zoveel afkortingen zijn en zoveel verschillende soorten dat het voor een leek één grote puzzel word hé
De vraag is ook al tot hoe groot zou ik kunnen gebruiken op mijn Sieg SX3L ?
In die setjes gaan ze tot frees 20mm kan mijn machine deze frees nog aan ?
Ik zou nu eerder voor losse frezen gaan en dan enkel de maten kopen die ik wens
Is een 3 lip frees een goed alternatief tegenover de 2 en de 4 lip zodat je de aankoop een beetje binnen budget kan houden ?

Is er niemand die de YG-1 frezen gebruikt ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: YG-1 frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

YG-1.. Ja.. die naam doet wel een mapje rinkelen bij me.. 'k heb als ik me niet vergis een draadfrees van dat merk voor Fijne schroefdraad, doorgaans M32-M39 x 0.5... gaat prima..
Momenteel gebruik ik veel de "Favora"lijn Frezen van Fraisa, te koop bij Oude Reimer..
't is maar net wat je goedkoop noemt, die Frezen zijn 2 keer zo duur als de (merkloze) Hardmetalen frezen die je koopt bij HBM of VDH, maar ze gaan 4 keer zo lang mee, per onderdeel is dat dus de helft van de prijs.. Voor mij een No-Brainer.. als je weet wat je aan het doen bent, verdienen die "Dure" Frezen zich snel genoeg terug.. en als ze bot zijn, slijp ik er Draaibeitelinzetjes van..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: YG-1 frezen

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik op mijn kleiner HBM BF16 frezen van 20 mm en ook wel groter. Dat is geen probleem zolang je de motor maar op toeren houdt als je "zwaar" gaat verspanen. Als er een 2e versnelling op zit, dan moet je die ook gebruiken. Dan maakt de motor meer toeren en draait de ventilator in de motor harder waardoor hij niet zo warm wordt.

IK heb van HBM 2 HSS frees setjes met 20 frezen HSS M2, 10 2 snijders en 10 4 snijders. De 2 snijders zijn spiebaan frezen en hebben een diameter die een haartje dunner is dan de nominale diameter. Daardoor zit de spie mooi strak in de gleuf.

De 2e set frezen (nieuwste) is beduidend slechter van kwaliteit dan de 1e set. Ik overweeg om een 3e set te kopen met HSS 8% CO frezen. Die zijn een stuk duurder, maar mijn HSS Co boren blijven veel langer scherp dan de gewone HSS boren.
Daarnaast gebruik ik frezen met wisselplaatjes. Die laatste zijn met name geschikt om de 1e harde top laag van het staal te frezen. De houders voor beitelplaatjes kun je zelf handmatig frezen. Een binnendraaibeitel van de draaibank doet het ook, ook al zit het plaatje niet helemaal in het midden.
25089
22362
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

bedankt voor jullie tips en ondersteuning , zo word ik weer wat wijzer .

hfjbuis ,

Dus als ik het goed begrijp gebruik jij ook de HBM freesjes , ik heb er een setje van het goedkoopste op de site dacht iets van 49€ de gewone hss frezen .
Had ook al gedacht van de set met cobalt te kopen op hoop dat die hun meerprijs 119€ waard zijn .
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: YG-1 frezen

Bericht door hfjbuis »

Er is HSS en HSSM2. De laatste is beduidend beter van kwaliteit. Om dat in deze frezen geen cobalt zit, slijp ik ze zelf.

De goedkoopste set van HBM (model 2) is van HSS, die moet je niet hebben. Mijn laatste set van HSS-M2 (model 1) is echter beduidend slechter dan mijn eerste set. Omdat de HBM HSS-Co boren zo goed bevallen, wil ik ook HSS-Co frezen hebben. In HSS-Co (HSS-E) zit cobalt en die slijp ik daarom niet.
Bij HBM staan echter gewone HSS frezen op de foto van de HSS-Co set. Dat kan natuurlijk een vergissing zijn, maar mocht ik ze bestellen en er staat geen HSS-Co op de frezen, dan gaan ze terug.

Ik heb inmiddels verschillende merken frezen (3..6 mm carbide VHM? ) van ali gekocht en ben deze aan het testen. Om te leren frezen zijn ze zeker geschikt. Als er een sneuvelt, dan is maar 2..3 € weg. De eerste ervaringen met de 2 snijders in trespa, POM en aluminium is niet slecht. In staal kunnen ze niet overtuigen. Ik heb pas een klein deel getest, misschien zit er iets bij dat in staal beter is dan mijn HSS frezen.

De goedkoopste frezen zijn toch die met wisselplaatjes. Die van mij kosten €0.20 per snijkant en het werkt als een tierelier. Ik ben bezig om houders te maken om te frezen, die op de foto zijn om te vlakken. Nu zijn ze geen vervanging van mijn gewone HSS frezen, maar wel een goede aanvulling.
Ik heb ook verschillende APMT wisselplaatjes en houder geprobeerd, maar die doen het door te te grote neus radius niet op mijn kleine machine. Daar is die niet stijf genoeg voor. De plaatjes voor te draaien doen het zonder uitzondering allemaal goed om staal en aluminium te vlakken in de freesmachine.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

hfjbuis,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg , ja zelf houders maken is wel fijn maar zou zo direct niet weten hoe ik er aan moet beginnen .
Onlangs zag iemand op een filmpje op youtube en die gebruikte een draaibeitel in zijn freesmachine en dat werkte nog ook , allee toch in dat filmpje :lol:

Gisteren heb ik nog een aanbieding gekregen om VHM frezen te kopen , ze zijn gebruikt in de industrie maar zouden nog zeker in de hobby meekunnen
ze vragen daarvoor 0,75€ per mm diameter , dus een frees van 6mm voor 4,5€ .

Volgens die man zou het goed werken in mijn kleine machine voor frezen van 6 tot 12 mm , heb daar wel mijn twijfels over
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

Re: YG-1 frezen

Bericht door Blazer »

heb het even terug opgezocht deze kerel maakt ook een houder voor een draaibank beitel , trouwens heeft hij dezelfde machine dan mij :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=ocYkKqgHhkg
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: YG-1 frezen

Bericht door hfjbuis »

Blazer schreef: 11 feb 2024 08:40 zelf houders maken is wel fijn maar zou zo direct niet weten hoe ik er aan moet beginnen
Dit is de eerste beitel die ik gemaakt heb voor de kleine draaibank. Het is maar één hoek frezen die niet kritisch is. Zet klem een aanslag op het freesbed en plaats daar de machineklem tegen in "ongeveer" de gewenste hoek. Frees het vlak, boor en tap het gaatje, plaats een plaatje en kras de maat voor de andere 2 60° vlakken. Zet een 60° driehoek tegen de aanslag om de machineklem voor de andere 2 hoeken te frezen.
De kanten zijn recht terwijl de snijkanten van het plaatje 7°zijn, maar dat doet het ook. Het plaatje wordt door de schroef op de plaats gehouden. De schroef zit 0.1 mm uit het midden zodat het plaatje, door de elastiek in de schroef, tegen de zijkant wordt gedrukt bij het aandraaien. Draaien met 0.5 mm aanzet in staal is geen probleem.
De CCMT houders heb ik gemaakt met de draaitafel onder de machineklem. Dat zijn wat meer hoeken.
25091
Blazer schreef: 11 feb 2024 08:40 een aanbieding gekregen om VHM frezen te kopen , ze zijn gebruikt in de industrie
Dat zijn dan waarschijnlijk top kwaliteit frezen. Maar omdat ze gebruikt zijn, is het beste van de snijkanten af. Daardoor zijn de snijkrachten wat hoger en dat is niet goed voor een kleine lichte machine. N.b. om de snijkrachten zo laag mogelijk te houden gebruik ik op de CNC router alleen maar 2 snijders op max 3000 RPM.
VHM op een kleine machine is geen probleem. Natuurlijk haal je de optimale snijcondities niet en gebruik je maar een stukje van de snijkant. Een groot deel van de frees gooi je ongebruikt weg. Dat is niet anders dan bij beitelplaatjes op een lichte draaibank. Toch gebruik ik hoofdzakelijk beitelplaatjes op de draaibank omdat het meestal beter werkt dan de HSS beitels.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie