Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door zeeschuim »

DaBit schreef: 16 jan 2024 11:09 32 m³ per jaar? Als het warme water ook van gas moet komen dan is die schoonzus toch niet zo schoon vrees ik.... :lol:

(Die apen hier hebben aan 32 m³ per maand nog niet genoeg als ze de kans krijgen)
heropvoedingskamp voor die koters
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 16 jan 2024 11:09 32 m³ per jaar? Als het warme water ook van gas moet komen dan is die schoonzus toch niet zo schoon vrees ik.... :lol:
M'n zwager douched koud. :lol: komen wel vreemde geluiden uit de douche op dat moment, maar het schijnt hem goed te bevallen, m'n schoonzus is nog van de oude stempel, die kunnen binnen 5 minuten douchen, zetten tussendoor de douche uit om in te zepen en dergelijke.
Ik vind het ook een beetje te ver gaan, maar dat zuinige doen ze hun hele leven al, en zo hebben ze weer wat over voor een weekendje weg.
Dus die kubieke meter prijs is torenhoog als je het vastrecht mee gaat rekenen. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door assink »

Heb hier afgelopen jaar 405 m3 verbruikt op een tussenwoning van 135m2.
Woning is van 2020, en is gebouwd op de standaarden van destijds. Laatste woningen op gas in de wijk, verder ook redelijk conventioneel zonder balans ventilatie etc.
Intergas cv ketel van 2020. Zie hier nog niet zo heel snel een warmtepomp komen, tenzij m'n prive situatie veranderd.
Wel in m'n uppie, koken op inductie.
Grote bijdrage in m'n verbruik zal wel de badkuip zijn verwacht ik :lol:
Dus ik doe voorlopig nog even niks.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het begint door te dringen dat het afregelen van het hele gebeuren wel veel meer aandacht vraagt, en heel belangrijk is.
Lijkt me een uitgelezen klusje voor een AI toepassing.
https://id.nl/energie-en-klimaat/elektr ... stellingen
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 jan 2024 07:25 Lijkt me een uitgelezen klusje voor een AI toepassing.
Gebruiker: <zet de thermostaat hoger>
A.I.: "I'm afraid I can't let you do that"
:lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door mjeuring »

hainjedaf schreef: 21 jan 2024 20:57 :lol: :lol:
Pff, old news: https://www.mysanantonio.com/business/a ... 752172.php 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 21 jan 2024 20:57
hugo stoutjesdijk schreef: 19 jan 2024 07:25 Lijkt me een uitgelezen klusje voor een AI toepassing.
Gebruiker: <zet de thermostaat hoger>
A.I.: "I'm afraid I can't let you do that"
:lol: :lol:
Slim is iets anders dan intelligent, en hier gaat het over een 'slimme' thermostaat. ;-)

Ben wel nieuwsgierig hoe goed die programmeertool van Otronic werkt, ziet er best leuk uit.
https://www.otronic.nl/nl/service/codey ... ektronica/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Onze CV ketel is inmiddels een jaar of 13 oud en dus bezig met zijn gemiddelde laatste stukje levensduur.
Lijkt me een goede gelegenheid om te gaan plannen aan de overstap naar een monoblock warmtepomp, om helemaal van het gas af te kunnen.

Vandaar wat vragen:

Ik zou de buitenunit het liefst op de begane grond aan de straatkant plaatsen, daar hebben we de meeste ruimte over en is de pomp niet in line of sight (hearing) met onze kamers of die van de buren.
Maar kan dat wel?
Of geeft dat te veel gedoe met het maken van tapwater, dat moet van boven komen of we moeten een nieuwe warmwaterleiding aanleggen, die heb ik fundameteel afgesloten...
Dat betekend dan eigenlijk meteen een (WP?)boiler erbij.
Alternatief is bovenaan de gevel, dan hangt ie in de regen, en moet je voor onderhoud de zonnepanelen laten zakken, en de ladder op.
Of beneden, op het terras, in de weg maar ook in de zon, of in een hoekje.

Nog even wat details:
Gasverbruik vorig jaar 660 kuub, met oud dubbel glas, dat is inmiddels tripple.
Huidige watertemperatuur 35 graden, ketel op 11400 watt
Radiatoren met ventilatoren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »


Misschien een zolder oplossing?
Zo'n monoblok weegt al snel 120-150kg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Wel een mooie oplossing voor nieuwbouw, maar ik vrees dat Sven niet zomaar pakweg 6m2 van zijn zolder kan of wil opofferen voor een warmtepomp. Ik vind het overigens best lomp grote dingen voor een nieuwbouw woning die in 2022 opgeleverd wordt. Die moeten aan de BENG normen voldoen, dat is nog net geen "Passief Huis". Volgens mij moet dan een 3kW warmtepompje meer dan genoeg zijn... In de tekst heeft men het trouwens over bestaande bouw, en wordt het "Hoge temperatuur verwarming is geen probleem voor moderne warmtepompen" fabeltje weer aangehaald...

@Sven, een monoblock voor in de tuin wordt best veel gedaan. Zolang het lager dan 1m blijft schijn je geen vergunning o.i.d. nodig te hebben. En de allernieuwste units zijn zo stil dat klachten van de buren vanwege het lawaai niet waarschijnlijk zijn. Bovendien, gezien je gasverbruik, het triple glas en de geplande zolder isolatie moet jij ook met 3kW gemakkelijk toekunnen. Het probleem wordt waarschijnlijk wel dat je zulke kleine er bijna niet zijn.

Voor het sanitair warm water vanuit de warmtepomp heb je een boiler-vat nodig. Als je die in de buurt van de badkamer kunt plaatsen is de lengte van de warmwater leiding geen probleem lijkt mij. Je moet dan wel een paar stevige leidingen van de WP beneden naar het boiler-vat brengen. Het kan een uitdaging worden om die kwijt te raken maar de lengte hiervan is niet zo spannend.

Een aparte warmtepomp boiler is overigen ook een prima oplossing. Levert ook weer extra subsidie op 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 08 feb 2024 15:21 Wel een mooie oplossing voor nieuwbouw, maar ik vrees dat Sven niet zomaar pakweg 6m2 van zijn zolder kan of wil opofferen voor een warmtepomp. Ik vind het overigens best lomp grote dingen voor een nieuwbouw woning die in 2022 opgeleverd wordt. Die moeten aan de BENG normen voldoen, dat is nog net geen "Passief Huis". Volgens mij moet dan een 3kW warmtepompje meer dan genoeg zijn...
Het was maar een idee.
De invulling van het gebruik van de zolderruimte laat ik lekker aan Sven over. :mrgreen:
Ik denk dat het afhankelijk van de dak hoek en de nuttige ruimte daar onder afhangt hoe erg die ruimte is.
Overigens de kleinste Alpha Innotec monoblok warmtepomp is nog altijd 5kW en 120 kg. Geen heel klein ding.
De meest monobloks die ik zie zijn behoorlijk aan de maat. Ik heb het idee dat die kleinere units die je ziet meer de hybride varianten zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Ja, vroeger zag je nog wel 3 of 4kW voorbij komen maar ik heb het idee dat tegenwoordig 5kW wel ongeveer het kleinste is.
De 4.5kW Vincent is ook al gesneuveld, al zal dat andere redenen hebben gehad...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Sven »

Kars-cnc schreef: 08 feb 2024 16:53 Ja, vroeger zag je nog wel 3 of 4kW voorbij komen maar ik heb het idee dat tegenwoordig 5kW wel ongeveer het kleinste is.
Ah, nu je dat schrijft, ik heb ze idd nog niet zo klein gezien, wat zou daar de reden van zijn?
Kars-cnc schreef: 08 feb 2024 15:21 Wel een mooie oplossing voor nieuwbouw, maar ik vrees dat Sven niet zomaar pakweg 6m2
Er is wel wat volume op te offeren voor een warmtepomp maar geen dak, daar zitten zonnepanelen. En anders zou er wat kamer opgeofferd moeten worden. Maar dat is erg ingrijpend, en moeten we misschien maar het hele dak vernieuwen. Is het ook meteen echt goed geisoleerd... Maar dat gaan wij niet doen.

Maareh, als je sanitair water wilt opwarmen dan moet je toch water van 60 graden omhoog gaan sturen? Dat kan vast maar is een groot verschil met verwarmen met een graad of 30.
Vandaar ook het idee van de WP-boiler. Maar dan schieten de kosten ook meteen mee omhoog.
Maar de systemen los van elkaar hebben heeft ook wel wat prettigs.

Ik vond deze:
https://www.technim.nl/verwarming/warmt ... armtepomp/

Is monoblock, 4 kw maar dan hybride.
Maar wat maakt dit nou hybride? Kan je de cv niet gewoon weglaten?
Of kan deze dan idd niet onder de 4 graden werken en mOEt er een cv aan?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Monoblok warmtepomp met propaan als koelmiddel

Bericht door Kars-cnc »

Water van 60 graden naar je SWW vat sturen is geen probleem. Je moet de leidingen wel isoleren natuurlijk. De meeste WP's kunnen die 60 graden ook prima maken, alleen is de COP dan iets van 2 a 2.5. Niet zo best dus maar je SWW verbruik is meestal maar een relatief klein deel van de totale warmte energie. En een COP van 2 is altijd nog een factor 2 beter dan een elektrische boiler en CO2 technisch vergelijkbaar met gas.

Een aparte warmtepomp boiler is vaak maar weinig duurder vanwege de extra subsidie. Bedenk dat een los WSS vat met driewegklep, een inlaatcombinatie en een flink stuk leiding van 20mm of 25mm inwendig toch ook nog behoorlijk wat kost.

Zelf ga ik wel binnenkort een SWW vat installeren wat door de warmtepomp verwarmt wordt, maar daar heb ik andere (praktische) redenen voor.

Die Daikin Hybride ken ik niet maar als ik het zo lees lijkt dat inderdaad een WP die alleen in combinatie met een CV ketel kan werken. De WP heeft dan geen voorzieningen voor ontdooi cycli en laat het onder de 4 graden helemaal aan de CV over. Best wel een aardig concept, geen ontdooi cycli bespaart een boel gedoe voor de WP en over een heel seizoen kun je toch >60% gas besparen. Maar het is geen oplossing als je van het gas af wil.

De nieuwste "normale" Daikin warmtepompen schijnen het trouwens erg goed te doen en heel erg stil (van horen zeggen, zelf geen ervaring mee :mrgreen: ).
Plaats reactie