Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door PA5CA_ »

Leonweer schreef: 05 feb 2024 19:58 Bedankt allemaal voor de informatie. Ik ga is rondkijken met welke motor of servo drive ik hem ga vervangen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050058 ... pt=glo2nld

Heel betaalbaar. helaas wel €6 duurder geworden ten opzichte van een 1,5 maand geleden.
Dit is een prima ding voor een 500W motor.
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door PA5CA_ »

benkr schreef: 04 feb 2024 14:56 Al gevonden, was hier:

https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?p=283637#p283637
Dat was ik dus, :mrgreen: :mrgreen:
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Hu-450 motor aansturen met frequentie regelaar?

Bericht door PA5CA_ »

Leonweer schreef: 04 feb 2024 18:41 Goedenavond,

Ik heb meerdere combinaties geprobeerd om de spoelen door te verbinden zoals het linkje van benkr aangeeft, maar krijg hem niet mooi aan het lopen gaat wel rond maar trilt heel erg en komt niet op volle toeren. Wat ik geprobeerd heb is een grijze met een gele doorverbonden en deze aangesloten op de W van de frequentie regelaar de overige gele en grijze op de U en de V aangesloten van de frequentie regelaar.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Als ik de spoelen meet heb ik bij de gele draden 15ohm weerstand en bij de grijze 8ohm weerstand.
Hallo Leon,
Ik weet niet meer wat de Ohmse waarden bij mij waren.
Het zou het kunnen zijn dat je de wikkelingen in tegen fase hebt aangesloten!
Waardoor hij niet weet welke kant hij op moet draaien. de primaire wikkeling gaat het dan winnen van de start wikkeling. Maar dit gaat niet zonder gebrom!
Wat doet hij als je alleen de primaire wikkeling aansluit en de motor as even een slinger geeft bij het opstarten :?:
Als de VFD niet mekkert zou de motor gewoon op toeren moeten komen en regelbaar moeten zijn.
Als hij dan wel goed loopt is het een kwestie van de hoog Ohmige draden op de juiste manier aansluiten. Try and error :!:

Het is maar een ingeving.
Zoals ik al melde bij mij werkt het feilloos, vandaag nog aan het draaien geweest. Het mooie van nu is dat ik het juiste toerental kon vinden voor het afsteken van mijn aluminium werkstukje.
grt, Frans.
Plaats reactie