Proxxon MF70 CNC gemaakt

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Complex is mooi.. anders moet je sowieso niet aan het zelf bouwen van een CNC machine beginnen.. hoe klein ook.. :)
Daar leer je van...

Waarom doe je zoiets?.. om ervan te leren.. Leren is leuk.. anders was ik wel dom gebleven.. :lol:
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

:mrgreen:
Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2024 12:00 Complex is mooi.. anders moet je sowieso niet aan het zelf bouwen van een CNC machine beginnen.. hoe klein ook.. :)
Daar leer je van...

Waarom doe je zoiets?.. om ervan te leren.. Leren is leuk.. anders was ik wel dom gebleven.. :lol:
:mrgreen: ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Kijk.. dit is dus mijn kleine freesbankje.. 280 x 140 x 170 mm XYZ, A As met 80 mm centerhoogte is met 4 boutjes op de tafel te jassen..

'k heb voor deze machine dus Solidworks moeten leren (daar werkte ik toen mee, nu met Alibre), de kast is uiteindelijk in Alibre getekend (plaatwerkmodule), de bedieningsconsole komt van een machine met Heidenhain sturing, en omdat ik jaren met een Heidenhain besturing gewerkt heb bedien ik alles met Muscle memory..
Dat toetsenklavier is aangesloten op een Pokeys kaartje, helemaal opnieuw geprogrammeerd, zodat ik bepaalde toetsen aan heb kunnen passen op EdingCNC.

Momenteel ben ik weer verder aan het leren. ik heb een Console gebouwd die later aan mijn Draaibank komt te hangen, een EMCO Compact 5 CNC, die ik eveneens op EdingCNC heb draaien, het toetsenbord in die Console is eveneens een Heidi-klavier.. en wederom met een Pokeys eraan.
Hiermee kan ik nu met toetsen op het Heidenhain paneel overschakelen naar mijn programmeersoftware, eveneens een eigen ontwikkeling...
net wat ik eerder zei.. "leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven"
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door PA5CA_ »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2024 14:08 Afbeelding

Kijk.. dit is dus mijn kleine freesbankje.. 280 x 140 x 170 mm XYZ, A As met 80 mm centerhoogte is met 4 boutjes op de tafel te jassen..

'k heb voor deze machine dus Solidworks moeten leren (daar werkte ik toen mee, nu met Alibre), de kast is uiteindelijk in Alibre getekend (plaatwerkmodule), de bedieningsconsole komt van een machine met Heidenhain sturing, en omdat ik jaren met een Heidenhain besturing gewerkt heb bedien ik alles met Muscle memory..
Dat toetsenklavier is aangesloten op een Pokeys kaartje, helemaal opnieuw geprogrammeerd, zodat ik bepaalde toetsen aan heb kunnen passen op EdingCNC.

Momenteel ben ik weer verder aan het leren. ik heb een Console gebouwd die later aan mijn Draaibank komt te hangen, een EMCO Compact 5 CNC, die ik eveneens op EdingCNC heb draaien, het toetsenbord in die Console is eveneens een Heidi-klavier.. en wederom met een Pokeys eraan.
Hiermee kan ik nu met toetsen op het Heidenhain paneel overschakelen naar mijn programmeersoftware, eveneens een eigen ontwikkeling...
net wat ik eerder zei.. "leren is leuk, anders was ik wel dom gebleven"
Dit is wel gaaf Arie, mooi gemaakt hoor.
Net een stap te ver voor mij, Ik ben maar een hobbyist.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Proxxon MF70 CNC gemaakt

Bericht door Arie Kabaalstra »

PA5CA_ schreef: 01 feb 2024 16:38 Ik ben maar een hobbyist.
Zo ben ik ook begonnen.. alleen.. in tegenstelling tot velen hier, kom ik vanuit een professionele CNC omgeving.
Als Gereedschapmaker stond ik dagelijks achter een Bridgeport VMC 800 Freesbank, met Heidenhain sturing, een Chevalier FCL 1840 Draaibank met Fagor besturing, of een Brother HS-100 of Mitsubishi DWC 200 Draadvonkmachine..
Vandaar mijn voorkeur voor professionele besturingen, en de daarbij behorende bedieningsconsoles..
'k hou me sinds 2006 bezig met mijn eigen cnc machines, ik heb de freesmachine zelf gebouwd, en in 2014 heb ik een EMCO Compact 5 CNC gekocht, en na 2 weken omgebouwd naar EdingCNC, daar draaide mijn Freesbank al sinds 2008 mee., een jaar of 2 geleden is daar een EMCOturn 120 bijgekomen, en een Brother HS-100 Draadvonkmachine.. de EMCOturn gaat ook omgebouwd worden naar EdingCNC, de huidige besturing is zeker niet slecht, maar met EdingCNC heb ik meer mogelijkheden om 'm te programmeren.. bovendien is het makkelijker om er een BarFeeder aan te knopen..
Plaats reactie