Hulp gevraagd.

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door andrefc101 »

Koudwatervrees schreef: 26 jan 2024 07:13 Oke super bedankt, ik ga het vanmiddag gelijk proberen en ik hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Niet meer gelukt zeker vanmiddag
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Ik heb het stukje “G28 G91 Z0” uit de G-code verwijderd en het opnieuw geprobeerd maar dit hielp helaas niet.

Direct na ik op start druk freest hij eerst een gat in me werkstuk, daarna gaat de frees boven het werkstuk zijn g-code af te werken.
Ik heb echt geen idee waar ik het in zoeken moet. Daar heb ik nog te weinig ervaring voor.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door XL500SZ »

Machine parameters al gecontroleerd? Z omgekeerd staan? (+ Naar beneden en - omhoog zeg maar)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door andrefc101 »

Koudwatervrees schreef: 28 jan 2024 16:19 Ik heb het stukje “G28 G91 Z0” uit de G-code verwijderd en het opnieuw geprobeerd maar dit hielp helaas niet.

Direct na ik op start druk freest hij eerst een gat in me werkstuk, daarna gaat de frees boven het werkstuk zijn g-code af te werken.
Ik heb echt geen idee waar ik het in zoeken moet. Daar heb ik nog te weinig ervaring voor.
Heb je in Fusion ook al een simulatie gedraaid? Kan je iig zien of het daar wel goed gaat.
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Ik heb eerlijk gezegd (nog) geen idee wat parameters zijn maar het klopt inderdaad precies met wat jij zegt. Het zit bij mij net omgekeerd ja.

Hoe zou ik dit kunnen aanpassen ? Doe ik dit in universal gcode sender ?
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Ja in Fusion360 simulatie doet hij inderdaad alles zo als hij het zou moeten doen.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door XL500SZ »

Kun je inderdaad vanuit Universal gcode sender doen, onder 'machine' > ' firmware settings'.

Op internet staan wel overzichten van wat alle parameters zijn, bijvoorbeeld: https://www.endmill.com.au/blog/grbl-se ... 0machines.

EDIT:
maar als de instelling verkeerd staat zou hij ook bij handmatig machine verplaatsen (joggen) verkeerd moeten gaan.
Als je in Universal Gcode Sender op +z drukt, gaat de as dan omhoog?
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Tijdens het joggen gaat de Z as inderdaad ook in de verkeerde richting, precies zo als jullie omschrijven. Ook had ik op YouTube een filmpje gevondenmjblhhl hoe ik dit kan veranderen. Morgen heb ik de tijd om dit en de rest van jullie tips te gaan proberen. Maar van die omgekeerde Z as klinkt inderdaad logisch (voor een leek als mij)

In ieder geval allemaal bedankt voor jullie hulp voor zover ! Fijne avond allemaal.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door XL500SZ »

Houdt er rekening mee dat je de assen zo instelt dat je een rechtshandig coördinatenstelsel krijgt.

Bijvoorbeeld:
X+ naar rechts
X- naar links
Y+ van je af
Y- naar je toe
Z+ omhoog
Z- omlaag
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Iedereen super bedankt voor jullie hulp, het is gelukt !
Ik ben super blij dat alles nu werkt na een half jaar van bouwen aan me eerste cnc. Nu dankzij jullie is het nu echt klaar.
Ik heb inderdaad de parameters veranderd, deze moest ik aanklikken op 'reverse'. Daarna de G-code gestart maar vergeten om dat stukje G-code “G28 G91 Z0” weg te halen en de Z crashte tegen de bovenkant aan. Ik heb namelijk nog geen limit switches. Daarna de regel “G28 G91 Z0” verwijderd en daarna ging alles perfect !

Ik las al ergens op de vorige bladzijde dat je dit in de post process in fusion 360 ook kon uitschakelen.
Voor nu moet ik nog een hoop leren maar de machine is in iedergeval goed nu.

Nogmaals iedereen bedankt !
Koudwatervrees
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2024 19:46

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Koudwatervrees »

Dankzij jullie tips gaat het steeds een beetje beter met het experimenteren met de cnc. Nu sta ik echter weer voor een nieuw raadsel. 😅
Als ik mijn g-code open in universal gcode sender krijg ik op her schermpje mijn ontwerp te zien zo als ik deze ook getekend heb in fusion 360. Echter als de cnc begint met frezen dan doet hij alles in tegenovergestelde richting.
Afbeelding

Afbeelding

Op het scherm zie je dat de gaten onder zitten maar in werkelijkheid na het frezen zitten ze boven.

Hoe kan ik dit veranderen ? Ik heb nu het punt waar de cnc begint ook in het midden van me hout ingesteld, ik had dit links onder maar dan ging de freeskop net de verkeerde kant op.🤔
Al vast iedereen bedankt voor het mee denken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iets met nulpunt en juiste bewegings richting van de assen.
Klinkt als hetzelfde probleem als je met je Z as had.

Als je verteld waar je machine woont, wil er misschien iemand wel even wat duidelijkheid in scheppen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door Arie Kabaalstra »

XL500SZ schreef: 29 jan 2024 21:28 Houdt er rekening mee dat je de assen zo instelt dat je een rechtshandig coördinatenstelsel krijgt.

Bijvoorbeeld:
X+ naar rechts
X- naar links
Y+ van je af
Y- naar je toe
Z+ omhoog
Z- omlaag
En dat gezien vanuit de Frees..

en dat is meteen het antwoord op de vraag..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hulp gevraagd.

Bericht door hfjbuis »

Als ik het scherm van UGS vergelijk met het werkstuk, dan draait de Y-as in de verkeerde richting. Als je in de configuratie van de controller het Y-dir signaal omkeert, dan freest hij de met Y-as in de goede richting. Mogelijk dat je daarna. als je homing gebruikt, ook de Home richting van de Y-as moet omdraaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie