Snijparameters afsteken

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Snijparameters afsteken

Bericht door JanSr »

Afsteken doe ik al minstens 40 jaar. Ik ben er nog steeds bang voor.
Dat komt vermoedelijk omdat ik nog nooit snijparameters voor die bewerking heb gevonden.
Vroeger, met een eeuwenoude Atlas uit de Marschall hulp en met zelfgeslepen toolbits ging het op de gok, regelmatig brak de beitel.

Inmiddels heb ik een stabiele draaibank en een 5mm Iscar afsteek wisselplaat.
Maar nog steeds geen idee wat de optimale snijsnelheid/aanzet behoort te zijn bij de gangbare materialen.

Kortom: ik doe maar wat. Waar vind ik de waarheid?
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door spinningwheels »

5 mm is aardig breed,
Be snijparameters voor de plaat staan toch achterop het doosje?
Maar of de bank het leuk vind is een tweede.
Voeden doe ik met de hand bij afsteken , durf het op de automaat niet aan eigenlijk.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb in de Gereedschapmakerij meestal 4mm afsteekplaatjes gebruikt, maar dat was op een Chevalier FCL1840 met een 7.5 Kw erachter..die machine was behoorlijk stabiel voor zijn formaat (meterbankje)

op mijn EMCOturn 120 heb ik vandeweek wat RVS staan draaien, ø10 materiaal RVS304.. snijsnelheid 60 meter, voeding 0.05mm/rev..
in Titanium, zelfde verhaal..
Ik kijk altijd naar hoe smal ik kan gebruiken op een bepaalde diameter.. als ik het met 2 mm kan redden.. prima.. 'k heb ook een zelf uit een stuk VHM gevonkte steekbeitel van slechts 0.68 mm, en zelfgeslepen 1 mm beiteltjes voor het kleine werk..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door hfjbuis »

Ik steek op mijn hobby draaibanken (HBM300 en BF290) af met de beitel omgekeerd en de draairichting van de spindel ook omgekeerd om happen van de beitel te voorkomen. De afsteek plaat is 2 mm dik en de houder is 32 mm hoog voor meer stevigheid. Ik heb ook jaren een HSS beitel van 1.2 mm dik (3/64), 25 mm hoog gebruikt.

Ik steek altijd af met de beitel bijna tegen de klauwplaat voor meer stevigheid. Kleine onderdelen vang ik op om te voor komen dat ze tegen de klauwplaat stuiteren en/of tussen de klauwplaat en de beitelhouder terecht komen.

Altijd smeren met een kwastje boorolie en afsteken op 0.02 mm/omwenteling op 800 RPM. Meer toeren kan, maar dan spettert de boorolie alle kanten op dus 800 RPM is de max voor mij. Ik steek altijd af met de automatische voeding, die aarzelt niet en afsteken met overtuiging voorkomt het harden van het werkstuk (sommigen staal soorten). Qua plaatjes heb ik de beste resultaten met Korloy SP200 PC9030. De grootse diepte is ongeveer 50 mm, dan komt de houder tegen het werkstuk. Smeren met het kwastje wordt dan een probleem. Als het werkstuk in de zaagmachine past, steek ik deze grote maten niet meer af.

Een 5 mm brede plaat belast de draaibank en het werkstuk 2.5 keer zo veel als een 2 mm plaat. Dan moet je een echt stabiele draaibank hebben en natuurlijk ook een stevig werkstuk.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 157
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door pgroot »

ik herken dat gevoel volledig, afsteken doe ik ook al zeker een 15 jaar (conventioneel)
sinds een paar jaar heb ik een beiteltje van sandvik voor groefsteken/afsteken etc dit gaat prima tot een afsteekdiepte van ca 15 mm.
werkstukje vang ik meestal op met een staafje of boortje of iets dergelijks om te voorkomen dat het aan de andere kant van de werkplaats terecht komt.
Wat ik wel gemerkt heb is dat te langzaam in toeren / voeding ook averechts werkt.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door JanSr »

Dank voor de goede raden.

Mijn 5 mm ISCAR afsteek wisselplaatjes zaten in de kist zooi die ik meekreeg toen ik mijn Harrison M250 kocht.
In die kist zaten nog meer wisselplaatjes en houders van allerlei soorten en maten. Op wisselplaatjes kan je aardig leeglopen.
Ik ben nu eindelijk zover, dat ik een redelijke standaardisering aan wisselplaatjes heb.
Ik denk, dat ik pas naar smallere afsteekplaatjes ga als het huidige voorraadje op is.
Dat kan nog wel enkele jaren duren.

En verder, ik zaag wat er gezaagd kan worden, maar daar is een grens aan.
Ik heb nu een klont van Ø 90, 33mm dik met een gat van Ø 45 dat ik wil halveren in breedte. Dat is afsteken zo'n beetje de enige optie.
Dit dilemma heb ik nogal eens.
Bij mijn bevriende machinefabriekje krijg ik dikwijls zaagresten mee voor een vriendenprijs, in allerlei diameters. Daar maak ik dan weer bussen en flenzen van.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door DaBit »

Afsteekbeitel op z'n kop en de spindel de andere kant op laten draaien scheelt de wereld.

Ik gebruik meestal een 3mm Iscar houder/wisselplaat voor het afsteken, op een Emco Compact 8. 3mm is echt veel te lomp voor dat ding. Maar toch kan ik ook de vervelendere klusjes zoals bijvoorbeeld een stuk Toolox44 aan (dan moet ik wel; daar kom ik met een zaag niet doorheen). Dan laat die Emco overigens wel merken dat-ie het er niet helemaal mee eens is.

Toerental ongeveer de helft van het draai-toerental, voeden met de hand, zoveel als de draaibank accepteert.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afsteken op de EMCO 5 was wel even "Spannend".. 'k heb een 1 mm breed afsteekmes gevonkt uit een stuk Toolbit, en dat werkt.. alleen maakt het een klereherrie.. maar da's zo over.. en meestal staan er nog andere machines te draaien... dus hoor ik er sowieso niet zoveel van..
Handvoeding is op de EMCO (eigenlijk op elke machine behalve de kolomboor) geen optie, omdat ze allemaal CNC zijn.. Ik bepaal.. en de Kabouter doet..
Ondersteboven inspannen gaat niet op die EMCO5, omdat de Toolchanger daar niet op gebouwd is.. of.. ik moet een steekbeitel op de achterkant van mijn slede monteren.. dan zou het wel gaan..

Maar.. Handvoeding?.. zelfs op de conventionele machines-van-de-zaak deed ik het steken meestal gewoon op de automatische voeding..ook gehard stalen snijnippels staken we gewoon af.. nouja.. gewoon.. dat deden we meestal op de Chevaliers (FCL 1840) of op de TOS SUI 50 (een draaibank die op een scheepswerf niet zou misstaan)
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door Quepee »

Je moet met die iscar (en ook waarschijnlijk ook andere) platen gewoon flink aanzetten , de bedoeling is dat door de geometrie van de plaat de spaan smaller wordt dan de breedte van je steekbijtel en hoe harde je gaat hoe smaller hij wordt dus kan hij ook niet vast gaan zitten. Ik doe op 316 op de cnc 60meter met 0,1 voeding tot een mm of 5 en ga dan naar 0.05 gaat al jaren goed zo.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door Arie Kabaalstra »

Quepee schreef: 27 jan 2024 16:35 Ik doe op 316 op de cnc 60meter met 0,1 voeding tot een mm of 5
Daar begint het bij mij doorgaans.. :lol:
Ok net klaar met een klus stafmateriaal ø10h9.. Da's dik spul!

Maar.. inderdaad.. de hoofdregel geldt: Snijgereedschappen zijn net babies.. als ze niet te vreten krijgen, gaan ze janken.. dat ø10 materiaal, RVC 304 heb ik ook met 0.05 per omwenteling gedaan.. en dat liep lekker met een 2 mm afsteek plaat..
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 213
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Snijparameters afsteken

Bericht door Quepee »

Oh als je plaatje (insert) bot gaat worden merk ik alijd op dat het afgestoken deel het vlak bol is en het materiaal nog in de spil hol is dan vervang ik de punten , het mes zelf kan erg veel hebben kwa buigen
Plaats reactie