Buiten bekken klauwplaat Emco Compact 8 (1980)

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Buiten bekken klauwplaat Emco Compact 8 (1980)

Bericht door PA5CA_ »

MeMoRy schreef: 04 jan 2024 09:42
Oscar f1 schreef: 04 jan 2024 09:15 Hier de maten die ik gebruikt heb voor het maken van de adapterplaat
Dat is een benadering voor die hoek. Het moet 7 graden, 7 minuten en 30 seconden zijn, wat ~7,12479 graden is.
Maar imho bepaald je het nog beter aan de hand van je eigen spindelneus om een echt goede passing te krijgen.
Klopt door met een meetklokje exact de hoek van het dwarssupport te bepalen zodat hij 0,000 aangeeft bij het conus draaien.

kreeg deze tip van een draai maatje van me.

mvg,

Frans.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Buiten bekken klauwplaat Emco Compact 8 (1980)

Bericht door MeMoRy »

PA5CA_ schreef: 04 jan 2024 19:12 Onlangs heb ik nog met een draai maatje van me overlegd en hij gaf me een mooi tip om de conus in de plaat te draaien.
Hij gaf aan om een meetklokje op mijn dwars support te zetten en op deze wijze de hoek (aantal graden) van de conus op de spindel uit te klokken.
Oh sorry, dat is inderdaad precies wat ik bedoel.
Ik ben toevallig nu ook bezig met het draaien van een adapterplaat voor een vierklauw op de emco compact 8.
Er was nog veel correctie nodig tov 7,125 graden op de plaat. Komt zelfs onder de 7 graden.
PA5CA_
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 nov 2023 10:27

Re: Buiten bekken klauwplaat Emco Compact 8 (1980)

Bericht door PA5CA_ »

Je hebt mazzel of niet.

Na een lange zoektocht is het mij gelukt om een origineel buitenbekken setje op de kop te tikken voor €30,00.
De bekken waren nieuw en zaten nog in het conserveringsvet.

Zo zie je maar dat geduld toch weer een schone zaak is. :P

grt,

Frans
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Buiten bekken klauwplaat Emco Compact 8 (1980)

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 mei 2021 12:03
Oscar f1 schreef: 07 mei 2021 08:54 Ik zie veel klauwplaten met " opzetbekken " is dat in de praktijk een fijn systeem ?
Lijkt me een prima alternatief, en je kunt die opzetbekken er gewoon op laten zitten.
Bijkomend voordeel, als je een keer een lastige opspan uitdaging hebt, kun je een pasrand er in draaien.
Sterker nog.. dat IS een prima alternatief.. Ik heb zelf voor mijn EMCO5 een set Opzetbekken gemaakt.. en die dingen zijn hun gewicht in goud waard.. Dun werk?.. ik heb aan een randje van 0.8 mm genoeg.. Bekjes opmeten (de vertanding) is een kl... klus.. maar als je dat eenmaal hebt.. frees je ze er zo in.. Groefjes in de zijkanten op de juiste plek.. dan erin zetten, en even netjes draaien, dan de gaatjes erin, en het "borgprofiel erin fietsen.. klaar.. meer dan dat moet het niet zijn..

de grootste uitdaging bij verspanende bewerkingen is en blijft het opspannen.. als je de juiste spanmiddelen hebt.. kun je alles pakken in je machine..
Plaats reactie