Tearout, te voorkomen?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Tearout, te voorkomen?

Bericht door Sven »

Na het opnieuw blauw schilderen van nieuw multiplex (met grondeerfolie) ben ik opnieuw aan het frezen geslagen.

Het eerste paneel dat de buitenste lagen dwars op de lengte had kreeg enorm veel tearout (hoe noem je dat in het Nederlands?).

Voor de zekerheid een nieuw freesje genomen maar dat geeft maar nauwelijks beter resultaat.
Om niet eindeloos veel materiaal te verniksen toch maar even aan het forum vragen...
Doe ik iets verkeerd met feeds en speeds?

Ik heb deze sleuven eerder in betonplex gefreesd, dat gaf geen problemen, ook niet als het freesje al wat ouder was. (Shit, dat was altijd downcut, dus ik doe dit voor het eerst...)

- Heb ik nu domweg verkeerd multiplex genomen met een te dunne toplaag die dus van zichzelf geen stijfheid heeft,
- Zit de grondlaag er niet goed op vast?
- Of juist te goed vast zit?
- Op andere plekken komt er een laag tevoorschijn die op mdf lijkt. Is deze grondeerfolie misschien papier+verf?

Even voor de volledigheid: Ik kan dit niet met een downcut freesje doen, dan krijg ik dezelfde misere aan de onderkant, een deel van deze onderdelen wordt in de vrije lucht gefreesd.
IMG_20240123_152106030.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door Tolp2 »

Met een compressiefrees frezen?
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door keesfrees »

Tolp2 schreef: 23 jan 2024 16:11 Met een compressiefrees frezen?
Het zijn toch sleuven ?/!
Een negatief freesje dus.
Maar helemaal voorkomen zal lastig zijn, zeker met zo'n smal "dammetje".
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door Benny_DS »

Ik doe multiplex met rechte frezen. Voor mij beter dan een downcut.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door keesfrees »

Multiplex van de multiplex boom ? :-)
Er zit veel verschil in mulltiplexen, welke soort heb je het over ?
Ik heb inderdaad neg freesje in verschillende spoeds liggen.

Wat voor rechte frees gebruik je ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 23 jan 2024 15:34 Doe ik iets verkeerd met feeds en speeds?
Als je er die niet bij zet is daar lastig een antwoord op te geven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door serum »

Tegenlopend frezen, ik gebruik voor berken altijd frezen met een neewaartse spiraal voor pockets en op/neerwaartse spiraal voor 'doordeplaat' situaties. Daarnaast heb ik voor iets diepere pockets op/neerwaartse spiraal frezen laten slijpen met een 3 of 4mm lage positieve spiraal en de rest van de frees negatief.

Dit lijkt wel uitgehakt met een botte frees. Mijn voeding/snelheid zit rond de 0,4mm/tand bij een 10mm frees (14000rpm bij 12m/min). Recent nog een partij berken uitgefreesd, oa met pockets van 3mm diep, zitten wat haartjes aan de oppervlakte die blijven staan, maar 1x met 240 schuurpapier erover en de haartjes zijn weg, geen uitbreek zoals jij dit wel hebt.

Denk dat je een kl#t3nfrees te pakken had.

Bijgevoegde frees doet het bij mij heel goed in populieren multiplex. (6mm).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door Sven »

Toch blij dat ik de vraag even heb gesteld, goede tips!

Ik had de rechte frees als optie alweer verdrongen, een paar maanden terug had ik mijn een na laatste rechte vhm freesje in een oogwenk gebroken met snelheden waar de gewone met gemak er door heen ging.
Maar ik heb nog wat bovenfrees rechte freesjes, dat is het proberen waard.

Compressiefrees had ik ook aan gedacht maar ik hed ze nog niet gevonden voor 9 mm dik.
Laten slijpen wordt in de toekomst mss nog een optie, maar ik wil erg graag deze klus nu eindelijk de deur uit. Gelukkig heeft de klant nog geen boekingen dus van hun kant nog geen druk.

Voeding ga ik zo nog even aan rekenen, is tot nu beetje nattevinger , kijkend naar de spanen die er af komen.
Oh, niet vermeld, dit is een 3 mm frees, dikker is lastig ivm details.
18000 tot 24000 toeren Feed 2 tot 4 meter per minuut, minder dan 0,1111 tot 0,083 voeding

Is misschien nog beter te krijgen maar het kleinste onderdeel begon te bewegen op de vacuumtafel, 400x 70 mm.

Na het plaatsen van eerste bericht nog poging gedaan met een nieuw freesje, marginaal beter, niet de moeite,
Een van de mislukte platen blauw geschilder maar zelf gegrond, geen probleem. Fabrieksmatig Whitewash gelakt multiplex, ook geen probleem.

Edit:
Met voeding per tand van 0,4 zou ik bij feed 4000 nog maar 5000 toeren moeten maken, dat scheelt nogal met wat ik doe. Maar maak ik de tearout niet erger met hogere voeding per tand?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5419
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door serum »

Ja, met dergelijk kleine freesjes moet je mijn voorzet per tand niet gebruiken.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door Sven »

Proefje gedaan op hetzelfde onderdeel als in de eerste foto, met een rechte 4 mm eensnijder.
Veel minder slecht maar nog lang niet goed genoeg.

Dit was een gebruikt freesje, geen idee hoeveel ik daar al mee gedaan heb.

Het resultaat is veel minder slecht maar bij lange na niet goed genoeg, er wordt nog steeds kleurlaag van de laag eronder losgetrokken.

Ik ga nog wat meer proefjes doen met feeds en speeds om te kijken of ik nog een poging wil wagen met nieuw te kopen freesjes.
Edit:

Ik vond nog een nieuwe rechte tweesnijder, geen verschil.
Ik ga voor de 6e keer materiaal opnieuw schilderen.

Ik mag van geluk spreken: De cursus "omgaan met teleurstellingen" gaat elke keer weer door.
"No pressure, no diamonds".

Nog meer tegeltjes voor deze situatie? : )
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door P1-Engineering »

Idee om eerst een dun lijntje te trekken met bijvoorbeeld een 30 graden graverfrees?.
Zelfde wat je doet met bijvoorbeeld de invalzaag om eerst op een geringe diepte in een meubelplaat te zagen. De vezels aan het oppervlak zijn dan al 'door' en kunnen er niet uitgetrokken worden als het goed is.
En onder de afwerklaag is dit natuurlijk minder kritisch.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door DaBit »

Sven schreef: 24 jan 2024 09:49 Ik mag van geluk spreken: De cursus "omgaan met teleurstellingen" gaat elke keer weer door.
Even bot erin, zachte heelmeesters en stinkende wonden enzo: dit is de cursus 'Piss-Poor Preparation Prevents Proper Performance'.
Oude frezen, frezen die niet bijster geschikt zijn voor het doel, ...

Ik zou Serum/Keesfrees/een leverancier/etc. vragen welke frees je hebben moet, en er eens een paar tientjes (per frees, welteverstaan) op stukslaan. Goede frezen snijden mooier en houden dat langer vol. Die krengen zijn zo duur omdat ze het geld waard zijn. En ik mag hopen dat je inmiddels niet meer elke halve meter snede een frees breekt...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door Sven »

Het zou best kunnen dat ik betere freesjes kan kopen.
Ik heb nog een nieuwer/niet goedkoop freesje dat ik nog niet geprobeerd heb, dus dat moet ik nog proberen.

Maar dan nog...

De tearout in de foto kreeg ik met een nieuw freesje.
Daaraan voorafgaand had ik proefgedraaid met een ouder freesje, in plaat uit de eerste batch waarvan het schilderwerk mislukt was: Geen tear out.

Ik ben al weken aan het proefdraaien en gebruik dan juist de oudere freesjes om te zien wat dat doet. Alle soorten plaat die ik nog heb, waaronder hele dure. Meer fuzz maar geen rear out.

Ik heb twee rechte freesjes geprobeerd, een oudere eensnijder van de allergoedkoopste soort, waarschijnlijk al wat versleten, en een nieuwe vhm tweesnijder.
Allebei gaven die nog steeds te veel tearout, alleen minder dan met de spiraalfrezen, en als er verschil was tussen die twee was dan kon ik het niet zien.
Als bij deze plaat het verschil moet komen van een beter freesje, dan heb ik sterke twijfel of ik niet opeens toch weer tear out krijg.

'Piss-Poor Preparation Prevents Proper Performance', dit is hier absoluut aan de gang (hopelijk geweest). Ik heb te vaak noodsprongen gemaakt "omdat ik de gang er weer in wilde krijgen"

Om nog maar even te illusteren:
IMG_20240123_154834017.jpg
De onderste is plaat uit de eerste batch, zelf gegrond met visogen, zonder afwerking, met oud freesje
Daarboven de tear out plaat, nieuw freesje, gegronde plaat
Daarboven fabrieksmatig Whitewash gelakte plaat, misschien al iets afgewerkt na het frezen, maar ook met ouder freesje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tearout, te voorkomen?

Bericht door DaBit »

Wederom bot antwoord omdat ik het beste met je voor heb: Ik vind eerlijk gezegd alle 3 niet geweldig, en niet goed genoeg voor productie want teveel nawerk. Die whitewash plaat is ook erg ruw bij de binnenlagen (is met die bakjes die ik van jou heb bij de handvat-gaten ook zo trouwens).

Ik kan je verder niet echt helpen; ik frees maar incidenteel multiplex wat dan niet zelden 'flightcase-hout' (vrij zwaar berkenmultiplex met laminaatlaag erop) is en dat gaat probleemloos. Dan weet ik ook niet wat ik met moeilijke gevallen aan moet.

Ik zou eens rondvragen of je een avondje bij een ervaren houtwurm hier op het forum in de leer mag. Plankje hout mee en kijken waar in het proces het fout gaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie