titanium ring frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Nou, ik hoefde me nergens druk over te maken. Titanium gaat echt geweldig met de VHM plaatjes. Prachtig resultaat. Ik vind het eigenlijk zelfs best fijn bewerken!

Maar goed het moet terug op de cnc, want de gaatjes zijn niet goed. Niet duidelijk waar het fout is gegaan. De streepjes zijn te kort en alles moet wat dieper.
Dus nu een fixture maken
Laatst gewijzigd door MeMoRy op 30 dec 2023 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

MeMoRy schreef: 29 dec 2023 21:37 Nou, ik hoefde me nergens druk over te maken. Titanium gaat echt geweldig met de VHM plaatjes. Prachtig resultaat. Ik vind het eigenlijk zelfs best fijn bewerken!
Oh oh... CNCzone heeft NOG een Titaniumverslaafde voortgebracht, maar inderdaad.. als je je snedediepte, voeding en snijsnelheid voor elkaar hebt, Dan is het fijn verspanen, schoner dan staal, harder dan Alu, oppervlakten zijn vaak mooi glad.
Daarom ben ik zo'n fan van Titanium.. naast gehard staal verspaant het zo mooi..(ja.. ik hou niet zo van zachte materialen..)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: titanium ring frezen

Bericht door MeMoRy »

Nou, ik ben erg tevreden!
Afbeelding
(artefacten komen vooral van slechte camera 😅)

Omdat dwell dus niet goed werkt op mijn machine, heb ik een paar cycli opnieuw gedraaid, totdat ik tevreden was.
Nu nog zwart (donkerpaars) krijgen.

Ik heb 1 foutje gemaakt: ik dacht het oppervlak "schoon" te maken door nog even oppervlakkig op de draaibank met een beitel over het oppervlak te gaan. Ik zie nu echter (en had dat ook al kunnen zien op het titanium prototype) dat de onderbroken snede de beitel laat "stuiteren", waardoor er net na een gat net iets dieper wordt gesneden. Had ik dus niet moeten doen, want nu is het oppervlak dus juist niet glad. (zie je nog net op de foto, net onder de tweede "punt" van boven)
Gelukkig zit er nog genoeg materiaal op de ring: ik had (ruim) extra overgelaten om te kunnen slijpen/schuren na het anodiseren. Dus dit krijg ik wel weer goed... (denk ik ;-) )
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Ballegooijen »

Ik vind hem heel mooi geworden hoor!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, Kijk... Nu komen we ergens!..

Ik weet niet of je Etsmiddel in huis hebt, maar dat is vooral belangrijk voor hogere Voltages, Voor Donkerbruin, hoef je niet zo hoog te gaan.. Rond de 18 Volt zit je wel goed..

Zelf heb ik voor het Anodiseren 4 "Diepvriesbakjes" omdat je die Waterdicht af kan sluiten, Gemarkeerd met EtsMiddel, Spoelwater 1, Spoelwater 2, en Electrolyt, Ik gebruik inderdaad 2 spoelbaden, om echt alle Etsmiddel eraf te krijgen, want dat is een Zuur, en dat neutraliseert de Base die in je Electrolytbad zit..

Hoe test je of je Spoelwater zuur is?.. Beetje bakpoeder erin strooien.. een mespuntje is genoeg.. als het bruist.. Spoelwater vervangen..
Velen vertellen je dat je daarvoor Absoluut Demi-Water voor moet gebruiken.. nou.. dat hoeft niet.. ik gebruik gewoon kraanwater.. Als je "Goedkoop" Demi water wilt hebben, gooi de bak van je Wasdroger leeg in een Jerrycan..Dat gebruik ik ook in mijn Draadvonkmachine, en de geleidbaarheid loopt niet zienderogen op, wat je wel ziet bij gewoon kraanwater..Voor het Anodiseren van Titanium is dat niet heel belangrijk.. 't is niet dat het niet werkt als je kraanwater gebruikt.

Spoelwater vervang ik sowieso elke keer als ik een aantal onderdelen ga Anodiseren, 2 bakjes even leegkiepen, vers water erin.. en dooorrrrr..
't Etsmiddel zit momenteel nog in een kleiner bakje, maar dat gaat binnenkort naar hetzelfde formaat Bakjes als de andere baden.

Als je vaker dingen gaat Anodiseren is het wel zo fijn als je gewoon je Voeding, en 4 baden klaar kan zetten, en aan de slag kan.
Ik overweeg om een Houten frame te maken, waar ik de baden in kan zetten, en dan de Kathode met een korte kabel eraan, zodat ik em in het bad kan hangen, en de kabel aan kan sluiten, paar aansluitingen in het frame, en wat korte kabels naar mijn voeding.. en mogelijk wat "aangesloten" rails waar ik mijn onderdelen aan knoop..
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Leeuwinga »

stappenmotor met spindel eraan om van ene bakje in andere te gaan en wat hokuspokus ++software voor besturing.
onderdeel eraan hangen, paarse knop drukken......koffie.....klaar
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: titanium ring frezen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja... kan.. maar ik kijk gewoon in de Etstank tot het materiaal begint te bruisen.. dan pik ik ze eruit, mieter ze in spoeltank 1, en dan spoeltank 2.. en daarna droog ik ze even af om het Electrolyt niet te verdunnen..momenteel doe ik vooral onderdelen die niet volledig ondergedompeld hoeven te worden, scheelt ook weer met naschuren..
'k heb gewoon een stuk Titanium ø2 wat ik met een stuk electriciteitsdraad aan de voeding heb geknoopt.. , daar hang ik mijn producten aan, en dan hang ik het op de rand van de tank, zodat 't merendeel ondergedompeld is, en dan zet ik er "prik" op, voor een paar seconden.

't mooie van een Labvoeding is dat je kan zien is wanneer er geen stroom meer loopt.. schakelaar om.. klaar..
Plaats reactie