ra 0.05

Moderator: Moderators

Plaats reactie
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

ra 0.05

Bericht door noteborn »

ja jullie lezen de titel goed

we hebben de opdracht gekregen om een aluninium vlak op een freesbank te bewerken naar ra 0.05.

dit vlak moet echt spiegel glad worden ,we komen tot ra0.07 dit is niet constant en voldoet nog

steeds niet aan de eisen.

wie weet een manier om dit te bewerkstellen
groet Rob
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ra 0.05

Bericht door Kjelt »

:shock: Succes, dan wil je misschien deze richting op gaan ?

https://www.silfex.com/silicon-componen ... polishing/
tuonov4
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: ra 0.05

Bericht door tuonov4 »

nu komen er toch wel een hoop vragen op:
welke machine is er in gebruik, toerental, voeding, freesdiameter, aantal tanden, ,et of zonder koeling, materiaalsoort, opspanning enz enz
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: ra 0.05

Bericht door noteborn »

Machine vertikale britchpot
max toerental 15000
diam frees 5
voeding 50 levert ra 0.07
smering pure emulsie
snede diepte 0,1

diam frees is maar 5 mm omdat het oppervlak maar 4mm breedt is en 50mm lang
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ra 0.05

Bericht door Jacala »

Doeko in Weurt bij Nijmegen) heeft gigantische vlakbanken staan.

Die moeten dit wel kunnen denk ik. Al moet ik wel zeggen: Ik heb niet veel verstand van dit soort verfijnd spul.

Wij maken soms machinebehuizingen voor deze mannen en het is allemaal imposant om die werkplaats te zien.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: ra 0.05

Bericht door xander janssen »

Waar ik werk, draaien en frezen ze aluminium en andere non-ferro materialen tot ruim onder 25 nm Ra i.e. 0.025 um. Meestal zijn dit (spiegeloptiek) onderdelen voor lucht- en ruimtevaart, halfgeleider industrie of deeltesversneller toepassingen.

Dit wordt gedaan middels "single point diamond cutting" i.e. eensnijders van natuurdiamant. Als je op die term zoekt vind je wel het e.e.a.
Laatst gewijzigd door xander janssen op 28 dec 2023 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ra 0.05

Bericht door P1-Engineering »

Je zou een Datron freesje kunnen proberen, mocht dit niet lukken dan zal het een PCD freesje worden, maar dat is een dure oplossing.

Hier haal ik zeer goede resultaten mee:

https://webshop.hscplus.nl/shop/datron/ ... -0068805a/

Ongecoat, gepolijst en een 1-snijder. Dat is de combi voor hoogst mogelijke oppervlaktekwaliteit in alu.
En uiteraard een fatsoenlijke houder, hydraulisch of krimp.

Dit heb ik op mijn hobbymachine gevlakt met een 100mm PCD vlakfrees, ra kwam op 0,03

25011
sbos
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: ra 0.05

Bericht door sbos »

Mogelijk dat onderstaande video een duwtje in de goede richting zet



succes
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: ra 0.05

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 28 dec 2023 22:14 Dit heb ik op mijn hobbymachine gevlakt met een 100mm PCD vlakfrees, ra kwam op 0,03
Speelt ie em ook af als je'm in een CD Speler stopt?.. :lol: hij Glimt mooi genoeg!..
een éénsnijder geeft inderdaad vaak wel een gigaglad resultaat..Daarom heb ik ook een aantal éénsnijders.. maar die slijp ik dan zelf uit een stukje Hardmetaal, Snijkantje wel even afwetten...en dat doe ik dan met een Arkansas Wetsteen..klein radiusje aan't neusje wil ook wel helpen..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ra 0.05

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 28 dec 2023 23:10
P1-Engineering schreef: 28 dec 2023 22:14 Dit heb ik op mijn hobbymachine gevlakt met een 100mm PCD vlakfrees, ra kwam op 0,03
Speelt ie em ook af als je'm in een CD Speler stopt?.. :lol: hij Glimt mooi genoeg!..
een éénsnijder geeft inderdaad vaak wel een gigaglad resultaat..Daarom heb ik ook een aantal éénsnijders.. maar die slijp ik dan zelf uit een stukje Hardmetaal, Snijkantje wel even afwetten...en dat doe ik dan met een Arkansas Wetsteen..klein radiusje aan't neusje wil ook wel helpen..
Dan had er nog wel even een stukje van af gemogen.... :mrgreen:
En dat nog opzoek naar een CD speler :lol: :lol:

Slijpen van gereedschappen wil ik mij komend jaar verder in verdiepen. We hebben op de zaak gewoon slijpbanken met ook diamant schijven dus de mogelijkheid om gereedschappen aan te passen of zelf te slijpen is er. We doen het alleen niet. Maar laatst moest ik een speciale frees laten maken terwijl een stukje vrijloop slijpen aan een standaard frees ook gewerkt had. En dat is dan een stuk sneller.
Moet alleen even zo'n rondslijp ding voor op de standaard slijpbank op de kop tikken.
Plaats reactie