el-cheapo machine op aliexpress

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

Dank je voor de reactie.
Ik dacht dat de spantang goed in de moer zat, maar goed punt: je ziet hem niet. Ik heb ever wel gecontroleerd of de frees gezakt was, en dat leuk niet zo.

Dat met die slippende askoppeling: dat zou dan bij Z omhoog zijn, waar er geen kracht op staat. Ik zou het eerder andersom verwachten. Maar goed, ook iets om te controleren
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die spantang moet eerst in de moer geklikt worden, daarna mag het freesje er pas in. met freesje er in kan de spantang niet uit de moer. Als dat zo is, is het goed. Misschien ligt ie gewoon wat dieper waardoor je hem niet ziet op de foto.

Timing van het dir signaal tov de stap, moet natuurlijk ook kloppen, als ie van richting veranderd zal anders steeds 1 stap twijfelachtig zijn.
Tsja, er kan zoveel aan de hand zijn. Hoe netjes zijn die signalen.
Dat ie omhoog gaande meer slip heeft kan komen omdat die beweging waarschijnlijk in ijlgang is.
En verder is er mechanisch zoveel mogelijk wat allemaal van een afstand niet te verzinnen is.

Ik zou toch eerst eens wat gaan experimenteren met die diepte, heel veel puntjes zetten op een vlakke plaat, en kijken wat de diepte doet.
Of gewoon 100 keer op een meetklokje drukken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 dec 2023 17:19

Zou het kunnen dat je spantang niet in de moer zit? ik zie hem niet zitten.
Dan klemt je gereedschap natuurlijk niet goed.

Nou je het zo zegt... is de Spantang eerst in de moer gedrukt?.. of eerst in de spindel.. dat laatste is namelijk Fout..(en dan ga je je freesje er ook niet makkelijk uit krijgen)
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

In de moer. Heb ik 5 jaar geleden al geleerd for m'n neus te stoten 🤡
Maar goed, dan bedenk ik dat de spantang goed in de moer zit, ik had hem eerder al een keer losgemaakt om de stick out te verkleinen. Dat was niet gelukt als hij niet in de moer zit, dus dat is het niet.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door hfjbuis »

Als de Z-as zakt, dan kun je stappen verliezen bij het omhoog gaan. De snelheid of de acceleratie staat dan te hoog en ik denk de acceleratie. Beiden een factor 10 lager zetten en proberen. Als het daarmee beter gaat, weet je aan welke knoppen je kunt draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 17 dec 2023 23:07 Als de Z-as zakt, dan kun je stappen verliezen bij het omhoog gaan. De snelheid of de acceleratie staat dan te hoog en ik denk de acceleratie. Beiden een factor 10 lager zetten en proberen. Als het daarmee beter gaat, weet je aan welke knoppen je kunt draaien.
Whuh, gedaan maar dat is wel HEEL erg traag.
Helaas crashte de controller nu op 80% van de cycle. :cry: Dus schiet niet op
(duurde even, maar niet veel tijd om dingen te proberen in deze eindejaarstijd. druk op werk en school.)

Weet iemand trouwens hoe ik het schokkerige uit mijn 4e as kan krijgen?

(dit is een proefrun, waarbij ik hem naast het werkstuk de cycle laat uitvoeren)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Kjelt »

MeMoRy schreef: 21 dec 2023 13:37 Weet iemand trouwens hoe ik het schokkerige uit mijn 4e as kan krijgen?
Dat lijken mij gewoon de stappen van je stappenmotor.
Om dat "fijner" te krijgen heb je een reductie nodig, of achter je stappenmotor een vertagingsbak met tandwielen of de verhouding van je huidige tandwielen dusdanig aanpassen dat de motor veel meer rotaties moet maken voor een enkele omwenteling van je as.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door hfjbuis »

Je kunt de microstepping verhogen, dan loopt e.e.a ook soepeler. Als het een closed loop stepper of servo is, dan moet je de tuning aanpassen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 21 dec 2023 14:19 Als het een closed loop stepper of servo is,
Dan is het geen El-Cheapo machine.. :lol:

is de 4de as direct aangedreven?, dan hou je weinig koppel over, hopelijk heeft ie wel iets van een Vertraging..
Als het mogelijk is, Microstepping inschakelen op de driver, en het aantal stappen per ° rotatie aanpassen in de setup van je besturing
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

Die drivers hebben nul opties volgens mij, dus dat wordt dan aanpassen. In ieder geval geen dipswitches ofzo.

Ja en extra reductie. Hmm, alleen geen ruimte voor, want het is nu al krap met de 4e as. Wormwiel wellicht? Maar dat geeft denk ik backlash
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb mijn 4de as met een standaard V30 Wormwielkastje van DamenCNC gebouwd, eerst gewoon om mee te testen.. die heeft wel iets backlash.. maar niet zoveel dat ik er wat van merk.. en dan is er ook nog een Reduced Backlash versie..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door hfjbuis »

Je kunt de worm met een veer tegen het wormwiel drukken, dan is de backlash eruit. Aan de kant van de motor moet je er voor zorgen dat die alleen radiaal een beetje flexibel is. De axiale speling van de motor moet je dan net als bij een KO spindel spelings vrij maken.
Als het een stappenmotor is, kun je misschien beter de driver vervangen. Onder de 2A zou ik er een TMC2209 opzetten met zo'n bordje https://nl.aliexpress.com/item/10050032 ... pt=glo2nld Je kunt mogelijk de behuizing als koellichaam gebruiken.
StepstickBoard.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door MeMoRy »

Hmm, zo snel even kijken, lijkt het stukken makkelijker om een reducer (met planeetwielen) op de stappenmotor te schroeven ivm ruimte. zal vast ook wat backlash geven maar toch.
Waar is een goede verhouding voor 4e as? Koppel leek nu goed, het is alleen dat schokkerige
De 4e as staat nu op 35,5 "steps per", terwijl de andere assen op 802 "steps per" staan. Maar een 1/20 reductie is misschien overkill? Het gaat over graden, niet mm.
MeMoRy schreef: 21 dec 2023 13:37
Nog even dit filmpje: hij schokt ook niet de hele tijd. Als je de G0 bewegingen hoort, gaat dat "bwaaaaaaaaha-pa-pa-pa-pa-pa-..." dus het eerste stuk gaat wel geleidelijk.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: el-cheapo machine op aliexpress

Bericht door Floppy »

Er zit toch al een riemvertraging op die 4e as.
Volgens mijn moet hij met een fatsoenlijke driver soepel kunnen lopen.
Plaats reactie