Ben's kleine CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door hainjedaf »

kawarider schreef: 29 nov 2023 12:46 Als je tooltable ok is en hetzelfde als t echie ,hoeft machine niet te controleren of er tool aanwezig is of deze in te meten.
Als toolwissel betrouwbaar gaat kun je afwegen daar ook sensoren achterwege te laten.
Daar heb je gelijk in.
Die betrouwbare systemen gaan over het algemeen ook uit van goede bediening
(i.e. geen opdracht geven een tool te storen waar er al een staat).
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, vooruit, mijn mening dan ook maar.
- Eerst zal er bedacht moeten worden welk 'systeem' je de wisselaar wilt uitvoeren.
Hoe simpeler hoe beter natuurlijk maar dat kan ook beperkingen hebben.
Hoe simpeler hoe minder sensoren want als de logistiek klopt kan het gewoon weg niet fout gaan. (de boel moedwillig in de war krijgen is bijna altijd mogelijk)
En sensoren geven de meeste kans op storing. :!:
- Alles wat ik me bedenk kan alleen maar werken met een besturing die weet welk gereedschap er in de spil zit, dat is nl ook een magazijn positie.
- Meest simpel is vaste magazijn posities voor elk gereedschap.

Vervolgens roep je maar:
in de spil zit T3, vervolgens wil ik T7, besturing denkt o, spil is niet leeg, ga ik die maar even opbergen en daarna T7 pakken.
Als er niets in de spil zit, hoeft ie niets weg te zetten en kan gelijk T7 pakken.
Veel sensoren heb je daar niet voor nodig. Meestal zitten er sensoren op de spindel of de spanner open of dicht is, dat moet voldoende zijn.
De rest kan bij gebruik door 'geschoold' personeel eigenlijk niet fout gaan.
En het Toolnummer is hierbij dus ook de magazijn plaats.
Gouden regel: nooit zomaar met de hand een gereedschap in de spil plaatsen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door P1-Engineering »

In een moderne machine zitten toch wel behoorlijk wat beveiligingen, hulpmiddelen, om fouten te voorkomen.
Bijvoorbeeld bij onze VMC (Siemens besturing) wanneer je gereedschappen handmatig in of uitneemt wil ie toch echt zien dat de drawbar knop bedient is. Anders kan je inderdaad krijgen dat de ATC een gereedschap in de spil wilt zitten terwijl er nog een houder inzit, dat kan snel vervelend worden.
Laden, ontladen van de VMC doe ik eigenlijk altijd via de spil, er moet toch altijd eerst een houder uit voordat er een andere in kan. Of er moeten een stuk of 10 uit dan is het sneller om ze gewoon uit de carousel te pakken. Alleen moet je ze dan wel echt in de juiste pocket doen, anders wordt het ook weer snel vervelend. :lol:

Sensoren in elke pocket heeft natuurlijk weinig zin als je dit ook gewoon in de spil kan checken. De eerder genoemde Kern Micro heeft de sensoren in de wisselarm zitten, die detecteert het wanneer er geen houder aanwezig is bij de opgevraagde pocket.

Voor de hobby ATC heb ik de volgende beveiligingen:

-Sensoren voor drawbar status. 1 voor toolhouder aanwezig en 1 voor drawbar actief. Eding kijkt hiernaar tijdens de wissel macro. Zijn ook hardwired naar de VFD. VFD mag niet starten als er geen houder in de spindel zit.
Bedienen van de drawbar is ook niet mogelijk als de spindel draait. Dit zijn naar mijn mening toch wel essentiële dingen om gevaarlijke situaties te voorkomen.
-Sensoren voor positie van het rek als de afdekking. Rek kan dus niet naar buiten als de afdekking nog niet open is... :mrgreen:

Mocht je spindel geen sensoren hebben voor de drawbar status zou je ook de toolsetter kunnen gebruiken. Dus na uitwerpen naar de toolsetter toe om te kijken of er inderdaad geen gereedschap aanwezig is, zo ja mag ie door, zo nee, dan een alarm.

Werk met pocket nummers en toolnummers. Kleine subroutine om te vertellen welk T# in welk P# zit en vervolgens de vraag of ze allemaal ingemeten moeten worden.
Wanneer een T# in een programma geen toegewezen P# heeft wordt het gezien als een handmatige wissel.

https://youtu.be/-AIR7evWaBU?si=lwFmSmgy1HLrnV2t



In de kerstperiode de hobbymachine maar eens afmaken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Wat een mooi systeem, met dat naar voren komende tool rek! En een rolluik er overheen tegen de spanen... Ik ben wel een beetje jaloers :mrgreen:
(heb zelf helemaal geen ATC :cry: )
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door benkr »

Hier wat tekeningen van het redelijk definitieve ontwerp:
Kleine portaalfrees voorkant 1.JPG
Kleine portaalfrees achterkant 1.JPG
Nu hebben jullie tenminste weer wat af te kraken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja!.. eh.. :lol:

Waarschijnlijk zie je dat zelf ook.. je hebt een best wel Beefy portaal op een bierviltje.. (ik mag aannemen dat je die Grondplaat nog wel op een Degelijk vlak frame gaat monteren?

ToolChanger rek ziet er mooi uit zo.. 8 Tools?.. Waarmee ga je em besturen?

Kun je in die besturing makkelijk een Plaatstabel aanmaken?.. want als je meer dan 8 houders hebt, dan kun je bijvoorbeeld nummertje 10 op plaats 3 zetten, zodat ie naar plaats 3 gaat om em op te halen als je T10 programmeert..
'k moet zoiets ook nog "even" schrijven voor de EMCO5, want ik heb een nieuwe Toolturretplaat ontworpen, waar ik makkelijker gereedschappen uit kan wisselen, zonder dat ik ze naderhand opnieuw moet inmeten..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 441
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Ben's kleine CNC portaalfrees

Bericht door P1-Engineering »

Kars-cnc schreef: 29 nov 2023 18:46 Wat een mooi systeem, met dat naar voren komende tool rek! En een rolluik er overheen tegen de spanen... Ik ben wel een beetje jaloers :mrgreen:
(heb zelf helemaal geen ATC :cry: )
Dank! :)
Praktijk moet nog even uitwijzen of het rolluik ook echt werkt en dat er geen spanen tussen komen te zitten. :mrgreen:
Voor de zekerheid zitten over de hele bovenbalk kleine gaatjes om perslucht doorheen te blazen tijdens het openen van het rolluik.

ATC gewoon doen, is erg leuk om allemaal uit te denken en te ontwerpen. De tijd die het gekost heeft om het te maken ga ik waarschijnlijk nooit terugverdienen met de tijdswinst van automatisch wisselen maar dat is een klein detail... :)
Plaats reactie