Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zijn er mensen op het forum die zelf een balanceer apparaat gebouwd hebben om propellers e.d. te balanceren?
Er is best veel over te vinden op het www, maar is toch handig als er mensen zijn die daar al ervaring mee hebben.

Ik wilde kijken of ik een centrifugaal ventilator nog wat stiller kan krijgen. En het lijkt me een leuke uitdaging.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb op Youtroep eens een Omgekeerd verhaal gezien..
Iemand gebruikte een Balanceerbokje voor het balanceren van een slijpsteen..

't belangrijkste is dat je de Propellor op een As kan zetten die je op 2 "referenties" neer kan leggen.

"vroeger" gebruikten ze in een Motorzaak een "simpel bokje" met rolletjes waar het wiel op een as op gelegd werd, met zo'n relatief zwaar wiel zal dat ook best wel gaan.
Voor het maken van een Balanceerbok, kun je rolletjes gebruiken, maar de beste manier om iets te balanceren is in mijn optiek nog altijd 2 "Messsen" waar je het te balanceren ding op legt, dat "Mes" moet je ook niet te letterlijk nemen, de Balanceerbok voor de kleine slijpmachine had een Prisma, met een bovenzijde van 1 mm breedte ofzo..de Bok voor de grote Slijpmachine had 2 stukken rond, met een diameter van ø30 (en een paar Schijfjes ø40 op de einden, zodat de steen er niet af zou rollen.. dat had de kleine nou net weer niet..

Heb je overigens ervaring met het balanceren van zoiets?.. Balanceren van iets dat niet rond is.. is eh.. inderdaad een leuke uitdaging..

Optimaliter (even uitgaande van een 3 Blads Ventilator) zakt 1 blad naar beneden.. recht onder de as.. dan is dat het enige blad waar je wat materiaal af zal moeten schuren, staat er 1 blad rechtomhoog.. dan zul je van de andere 2 bladen evenveel af moeten halen.. hmm, da's al iets moeilijker.. nog vervelender wordt het als dat ene blad niet recht omhoog staat.. dan moet er bij het ene blad meer af dan het andere...

"trucje" in deze is wel: als je 1 blad recht boven, of recht onder de as zet, dan is de invloed van dat blad verdwenen, immers, als het recht boven of onder de as is, dan is de Arm 0, en dientengevolge het moment ook..
op die manier zocht ik altijd uit of alle 3 balansgewichtjes van een slijpsteen op de goede plek zaten..

er staat op internet veel zin en onzin over het balanceren van een slijpschijf, Propellors of ventilatoren heb ik nog niet naar gekeken, maar ik denk dat je 70-80% van de Goedbedoelde video's over slijpstenen gewoon over de muur kan zetten.. hebbienixan.

Bottomline: éérst kijken waar het zwaartepunt ligt.. en dat even markeren.. en dan kijken hoeveel materiaal je waar kan, en moet wegnemen..
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zoek meer iets in deze richting. https://www.itsqv.com/QVM/index.php?tit ... p_Balancer
Het is een geheel met de motor, moet gemeten worden terwijl de motor draait.
Zoekende kom je wel wat projectjes tegen met een luidspreker als opnemer, of een versnellingsopnemer.
Ik was dus eigenlijk opzoek naar ervaringsdeskundige.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door kawarider »

Hugo, je praat over centrifugaal ventilator en vervolgens komen er allerhande axiaal venters voorbij. Contri ding heeft een slakkehuis, propellor hoogstens een ring. Balaceren is inderdaad stap 1 als je iets op wil lossen. Als daarvoor al iets verkeerd gegaan is en de lucht wordt ruw aangesneden dan vooroorzaakt dat meer geluid en dat is met balanceren niet op te lossen. En geluid onstaat vooral wwar de lucht het slakkehuis uitkomt, focus op props is dus niet zo zinvol. In de ventilatietechniek worden beproefde dingen gebruikt waar we ook mee spelen. Vooralsnog word ik daar wel blij van. Serum had ook zon spectrum app, ook wel grappig. Misschien heb je wat aan mijn gebrabbel.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijk

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@kawarider, dat linkje was meer om een diy oplossing te tonen . Voor een centrifugaal wordt het misschien een iets ander verhaal. Als ik de oplossing had, had ik de vraag hier niet gesteld.
Deze link dan, https://youtu.be/hGGJYXjE5s0?feature=shared
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door kawarider »

Grappig voorbeeld, en pakkend. Die messen van de vlakbank veroorzaken de herrie van zon machine, balanceren wordt gedaan dat ie niet aan de wandel gaat😃. De losse mesjes die erin zitten zijn ook voor het geluid. Stel je eens voor dat er rechte messen in zitten en wat dat met geluid doet.

De afgelopen jaren was ik bezig met ontkoppelen maar dat helpt niet als de zaak goed gebalanceerd is. De messen/ schoepen van de waaier maken het geluid, tenminste als de ventilator een beetje normaal op tafel blijft staan ipv stukje wandelen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door Kars-cnc »

Ik had eens last van resonanties in mijn draaibank spil bij hogere toerentallen. Nu kun je zo'n spil ook niet zomaar even op rolletjes leggen om te kijken welke kant hij op zakt. Ik had even kort rondgekeken op het www naar oplossingen maar dan kom je inderdaad al snel op acceleratie sensoren e.d. en die lange weg wilde ik niet in voor een eenmalig probleempje.

Ik heb toen gewoon trail en error gewerkt door een stukje lood aan de buitenkant van de drieklauw te plakken met tape. Eerst een stukje waarvan ik vrijwel zeker was dat het te weinig zou zijn. Dat heb ik langs de omtrek verplaatst tot ik wist waar de trilling het minst, en waar het sterkst was. Die twee punten moeten ongeveer tegenover elkaar liggen. Daarna ben ik op de plek waar de trilling het minst was verder gegaan met het gewicht te variëren tot er een minimum aan trillingen over bleef.

Het werkte fantastisch! ik kon op deze manier de trillingen vrijwel helemaal elimineren. Vervolgens kwam ik er achter dat mijn hele exercitie zinloos was geweest, want zodra je een werkstuk in de klauwplaat zet is de situatie weer totaal anders. Maar goed, toch weer een boel geleerd :mrgreen:

Bij centrifugaal ventilator heb je misschien nog wel een aanvullend probleem door de lengte van de schoepen. Er moet dan misschien aan beide uiteinden een gewichtje komen. Ik denk dan even aan autowielen waar ook vaak aan de binnenkant en aan de buitenkant iets op geplakt wordt op verschillende plekken. Hoe je die (axiale kantel?) parameter er op een houtje touwtje manier uit zou kunnen krijgen weet ik ook even niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, uitproberen is wel een methode, maar je wilt eigenlijk wel een meetwaarde zien om een beetje onafhankelijk te kunnen oordelen.
Ik ga eens kijken wat een luidspreker en een scoop me kan brengen. Heb ook nog wel een 3 assige versnellingsopnemer liggen, maar dan wordt het gelijk een project, ook leuk, maar kost ook weer veel tijd, en ik heb nog even andere prioriteiten.
Kwam deze ook nog tegen, niet dat ik er iets aan heb, maar vond hem wel leuk.

kawarider schreef: 16 dec 2023 00:07 Grappig voorbeeld, en pakkend. Die messen van de vlakbank veroorzaken de herrie van zon machine, balanceren wordt gedaan dat ie niet aan de wandel gaat😃. De losse mesjes die erin zitten zijn ook voor het geluid. Stel je eens voor dat er rechte messen in zitten en wat dat met geluid doet.
Ik heb dat stuk van die vlakbank niet eens bekeken, wel de inleiding met de radiaal fan.
En er is inderdaad een verschil tussen geluid van de schoepen of wandelen / trillen. Dat verschil is echt wel waarneembaar. En bij een blower in een kast kan ik me voorstellen dat er ook nog een resonantie in de luchtstroom kan komen. Als ik in de auto een raampje wat openzet heb je soms ook een hinderlijke laagfrequente brom, dan doe ik achter het tegenoverliggende raampje iets open en is het weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door kawarider »

Ok, ik dacht dat je wat zat te dollen. Ik voel me hier niet echt het slimste jongetje van de klas. Je hebt dus een probleem met een waaier. En net als Kars beschreef doe/ deed ik het ook: een banden balanceerding. Grof maar met wat fingerspitzengefuhl beter dan een profi apparaat van €50.000. Je bent welkom Hugo,het apparaat heeft een as van 28 mm, aangepast voor elektromotoren bouwvorm 100 en 112. Misschien past je waaier dan kan het statisch en dynamisch gebalanceerd worden en blijft het geklapper van de schoepen langs de uitgang van het slakkehuis over.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee Joep, zoals je weet ben ik altijd heel serieus. :mrgreen:

En dat balanceren heeft me altijd getriggert.
Heb inmiddels een veel beter filmpje:

Ik ga een paar versnelling opnemers bestellen, dan kan ik es leuk gaan spelen.

Deze meneer doet het ook leuk, maar daar kan ik verder niet zoveel mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw balanceren propellors en dergelijke

Bericht door kawarider »

Inderdaad interessant. Mijn ervaring is dat je geen waanzinnig ingewikkelde apparatuur nodig hebt zolang de opspanning niet het allerbeste is. Voorheen werkte ik met spanbussen om waaiers te monteren, lekker makkelijk maar meer hoef ik niet te zeggen denk ik. Veel van mijn concullega s gebruiken dat nog steeds overigens. Kars kwam ook al tot dezelfde conclusie trouwens. En zeker met een waaier is overdrijven ook een vak , goed is goed. De schoepen maken gewoon ook een hoop herrie als ze langs de uitgang klapperen.

Een paar jaar terug een installatie gebouwd met twee 11 kW motoren bovenin. De klant maakte zich nogal druk om de herrie toen we aan het proefdraaien waren. Als ie maar stil is, want de overburen… Zet hem maar eens aan dan. Nou, hij staat al aan😃. Iedereen blij dus. Dezelfde ventilator gebruiken we nu in een kleine mobiele unit. Mooi, lekker stil, niet dus, je gaat kapot van de herrie. Hier heb ik me afgelopen jaren wat mee bezig gehouden en uiteindelijk is het heel simpel, de schoepen klapperen tegen de uitlaat. Kun je dit geluid dempen dan ben je klaar.

Dus afhankelijk wat je doel is Hugo, experimenteren met balanceren of met geluid, dat moet je zelf beslissen.
Plaats reactie