3D printer

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

3D printer

Bericht door benkr »

Zodra we ons hebben geïnstalleerd in ons nieuwe appartement ben ik van plan om een mooie 3D printer aan te gaan schaffen.
Ik denk aan de Bambu X1 carbon met het speciale 4 voudige filament magazijn.
Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is, of zijn er wellicht andere en betere keuzes?
En wat kan ik het beste aan extra accessoires meebestellen?
Jampot007
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 mei 2020 10:33

Re: 3D printer

Bericht door Jampot007 »

Qua prijskwaliteit, gebruiksgemak en snelheid een hele goede keuze.

Extra bedplaat zou ik bijbestellen, PEI textured vind ik een mooi effect geven. Dan zie je op de onderste laag van je onderdeel een beetje textuur, niet de laaglijnen. Misschien ook wat reserveonderdelen voor als er iets kapot gaat. Dan denk ik het eerste aan een spare hotend.

En natuurlijk filament, wat materiaal om te printen. Als je 3D printer ook echt in je appartement staat denk wel aan je gezondheid. Sommige kunststoffen zijn niet zo fijn als ze smelten.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 13 dec 2023 21:43 Zodra we ons hebben geïnstalleerd in ons nieuwe appartement ben ik van plan om een mooie 3D printer aan te gaan schaffen.
Ik denk aan de Bambu X1 carbon met het speciale 4 voudige filament magazijn.
Nu vraag ik me af of dit een goede keuze is, of zijn er wellicht andere en betere keuzes?
En wat kan ik het beste aan extra accessoires meebestellen?
Ik heb deze ook staan Ben. Ik ben er super tevreden over. Doet wat hij moet doen, zonder een heleboel gesleutel. Maakt mooie prints zonder gedoe.
Als je hem vooraf een keer wil zien ben je van harte welkom. (Maar dat wist je al)


EDIT: Je hoeft er niets extra bij te bestellen want alles zit er bij, incl. allerlei reserveonderdelen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: 3D printer

Bericht door bbg »

Hier ook een zeer tevreden gebruiker van een bambulab X1C met AMS.

Als je "3rd party" filament besteld moet je wel letten op de breedte van de rollen. Niet alles past in de AMS. Ik gebruik zelf vaak Devil Design filament (verkrijgbaar by Tinytronics). Die rollen passen gewoon in de AMS.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Ik doe het dan meestal even overspoelen op een bambu spoel. Dan weet ik zeker dat hij niet vastloopt.

Wat ik ook mooi vindt is dat de AMS gelijk het filament drooghoud. En over de snelheid hebben we het ook nog niet gehad. Toen ik er mijn eerste print op maakte heb ik met open mond staan te kijken hoe snel die kop heen en weer vloog :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Quepee
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 dec 2012 09:45
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Quepee »

De printer die de hele printwereld heeft doen schudden :') een hele goede printer voor erg weinig geld (voor wat je ervoor krijgt !)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door hainjedaf »

Ballegooijen schreef: 13 dec 2023 22:16
Wat ik ook mooi vindt is dat de AMS gelijk het filament drooghoud. En over de snelheid hebben we het ook nog niet gehad. Toen ik er mijn eerste print op maakte heb ik met open mond staan te kijken hoe snel die kop heen en weer vloog :roll:
Nee, hij houdt het filametn redelijk buiten de kameratmosfeer.

Wil je je filament droog houden, zul je (op thingverse) de houdertjes voor Silicagel moeten opzoeken en printen.
Deze passen in de AMS unit en houden de lucht in de ams unit redelijk droog.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

Standaard zitten de droogzakjes er bij hoor. Deze moet je wel van tijd tot tijd vervangen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 3D printer

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 13 dec 2023 22:47 Standaard zitten de droogzakjes er bij hoor. Deze moet je wel van tijd tot tijd vervangen.
Die hoef je niet te vervangen, uurtje in de oven op 60 a 80 graden en ze zijn weer als nieuw.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 13 dec 2023 22:49
Ballegooijen schreef: 13 dec 2023 22:47 Standaard zitten de droogzakjes er bij hoor. Deze moet je wel van tijd tot tijd vervangen.
Die hoef je niet te vervangen, uurtje in de oven op 60 a 80 graden en ze zijn weer als nieuw.
Volgens mij klopt dit niet ben. Ik weet zo niet wat voor spul het is maar volgens mij kun je dat niet drogen. (maar ik weet het niet zeker)

EDIT: Zie nu dat het een wit poeder is.
https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/pro ... sYEALw_wcB

Ik zie nu ook dat het Calciumchloride is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 3D printer

Bericht door hainjedaf »

Ballegooijen schreef: 13 dec 2023 22:59
Volgens mij klopt dit niet ben. Ik weet zo niet wat voor spul het is maar volgens mij kun je dat niet drogen. (maar ik weet het niet zeker)
Silicagel kan je gewoon drogen bij <90 graden.

silicagelshop.nl verkoopt ook silicagel correls met indicator.
Als ze droog zijn, zijn ze oranje, als ze nat zijn, zijn ze blauw.

In de filamentdryer heb ik ze na plm een uurtje weer op oranje en kunnen ze er weer tegenaan.

in de filamentbox ligt een hygrometer van aliexpress. Al dat ding meer dan 50%
aanwijst, weet ik dat de korrels ververst moeten worden.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: 3D printer

Bericht door MeMoRy »

Dat mensen al die zakjes silicagel steeds maar weggooien is inderdaad super zonde. Als iets te recyclen is, is het wel dat.

Maar goed, de vraag is eigenlijk, wat wil je ermee gaan doen?
ik heb een hele tijd geleden een prusa mk3 gekocht. Het was net voordat de mk4 onaangekondigd uitkwam en ik viel buiten alle coulance regelingen. De prusa is eigenlijk best ok voor PLA en PETG maar de snelheid loopt achter bij de nieuwe generatie printers. De mk3 extruder heeft al wat moeite met TPU, maar dat gaat bij de mk4 beter. Voor andere plastics als PC en ABS heb je eigenlijk een heated enclosure nodig, dat de prusa niet echt heeft.
In deze tijd zou ik waarschijnlijk ook voor de bambulabs printer gaan, omdat ik diverse makers online er prettig mee zie werken en de prijs ongeveer hetzelfde is. Nadeel is dat hij niet open source/-design is, dus bij problemen zit je vast aan bambulabs. In het ergste geval is alles natuurlijk te swappen voor custom onderdelen, maar met dit type printer wil je eigenlijk vooral dat het werkt.

Filament drogen is inderdaad ook belangrijk. PLA doet het "vochtig" nog enigszins, maar PETG heeft al draden en artefacten als vochtig. Voor TPU, PC, ABS moet het echt super droog zijn, wil het werken. Dus denk na hoe je dat wil doen. Drogen in de enclosure kan, maar dan kan je niet tegelijk printen. Veel mensen hebben een voedseldroger erbij.
pep
Berichten: 65
Lid geworden op: 15 sep 2021 20:39

Re: 3D printer

Bericht door pep »

Hier ook zo'n ding en helemaal top. Was eerst met een ender aan de gang maar dit is geen vergelijk. Heb er een losse filamentdroger bijgezet en die kan 1 rol houden die door de printer gebruikt kan worden. Of je stookt er een paar droog en bewaart die in de AMS. Je kan een nieuw interieur printen voor de ams waarmee meer soorten rollen passen. Die heb ik wel geprint maar nog niet geinstalleerd. Wil nog wel de textured plaat er bij bestellen. Maar printer wordt zeer compleet geleverd. Oh ja, helaas wel zonder een micro sd kaartje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D printer

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 13 dec 2023 22:59 Volgens mij klopt dit niet ben. Ik weet zo niet wat voor spul het is maar volgens mij kun je dat niet drogen. (maar ik weet het niet zeker)
..
Ik zie nu ook dat het Calciumchloride is.
Ook te krijgen in 5-kilo verpakkingen voor een euro of 15 onder de naam 'Bison Vochtvreter'
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie