CNC draaibank

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren of neem anders contact op! De berichten worden automatisch verwijderd na 6 maanden!!!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gaudium
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2023 21:51

CNC draaibank

Bericht door Gaudium »

Ik ben op zoek naar een instapmodel cnc draaibank. Moet geen grote onderdelen kunnen draaien. Als het wat staal of RVS aan kan zou dat wel meegenomen zijn.
Ik zoek het om me te kunnen orienteren in het cnc draaien en wat kleine onderdelen te maken op termijn. Hobby-projecten dus.
Mag dus zeker zelfbouw zijn zolang het maar goed functioneert.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank

Bericht door hfjbuis »

CNC banken zijn over het algemeen best duur. Gebruikt zijn ze vaak me een defecte of te vervangen besturing.
Gaudium schreef: 03 dec 2023 13:55 kleine onderdelen te maken op termijn
Wat noem je een kleine diameter of kleine lengte?
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

EMCO Compact 5 CNC.. die vind je nog wel eens voor leuke prijsjes..

de Originele besturing meteen Klikoneren, en vervangen voor iets beters.. (bedenk dat die originele besturing stamt uit de jaren '80 van de vorige eeuw)

'k heb zelf 9 jaar geleden zo'n bankje gekocht in een opwelling, klant wilde zijn onderdelen snel hebben.. dus heb ik meteen op Marktplaats gekeken, vond er een in Zeeland. dus.. Tank volgestort met Knalsap en vanuit Friesland de reis aangevangen.. 700 Km later had ik een Lege tank, en een volle kofferbak.. de volgende dag 't ding in mijn schuurtje opgesteld, en kort daarna in pak em beet 1½ uur de originele besturing vervangen voor EdingCNC, omdat mijn Freesbank daar ook op draait, en door een Upgrade van die besturing had ik nog een besturingskaartje liggen.. Nieuwe steppers van 2Nm eraan.. die kun je "zo overzetten" met dien verstande dat je de Z-as poelie achterstevoren moet monteren vanwege de kortere motor-as.

Wat kun je verwachten van een Emcootje?.. wel.. als je het ding netjes afstelt en schoonmaakt, nieuwe steppers, en een nieuwe besturing..

22805

Naafjes voor Secondenwijzers van horloges..

16962

Beitelhoudertjes voor ø4 mm boorbaartjes, Staal 1.2510.. niet het zachtste spul..

24675

Bekjes voor opzetstukken, de buitenkant is gewoon "in situ" nagedraaid, ook staal 1.2510..

25039

Horlogekast.. ook gedraaid op't "Vijfje".. dit is echter geen staal.. dit is Titanium TiAL6V4 (Grade 5).. Volgens de Importeur was de EMCO 5 ontworpen voor het verspanen van Non-Ferro metalen.. maar ja.. Titanium IS non-Ferro.. maar dat was niet wat zij ermee bedoelden.. Detail.. 'k heb inmiddels over de 100 Horlogekasten gedraaid op 't vijfje.. duurt wel even.. maar ach.. Grote groene knop drukken.. KOFFIE!

Ik haal Toleranties van ±5µm.. ook in titanium, de glaszitting van een horloge heeft een 0-0.01 mm tolerantie, en bij een serie van 52 horlogekasten moest ik de diameter na 42 kasten pas een haartje bijstellen..
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 03 dec 2023 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gaudium
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2023 21:51

Re: CNC draaibank

Bericht door Gaudium »

hfjbuis schreef: 03 dec 2023 14:29 Wat noem je een kleine diameter of kleine lengte?
Diameter 100 en lengte 300 zou al netjes zijn. Als.
absolute max dan. Dat zal wel volstaan als begin.
Gaudium
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2023 21:51

Re: CNC draaibank

Bericht door Gaudium »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2023 14:53 EMCO Compact 5 CNC.. die vind je nog wel eens voor leuke prijsjes..

de Originele besturing meteen Klikoneren, en vervangen voor iets beters.. (bedenk dat die originele besturing stamt uit de jaren '80 van de vorige eeuw)

'k heb zelf 9 jaar geleden zo'n bankje gekocht in een opwelling, klant wilde zijn onderdelen snel hebben.. dus heb ik meteen op Marktplaats gekeken, vond er een in Zeeland. dus.. Tank volgestort met Knalsap en vanuit Friesland de reis aangevangen.. 700 Km later had ik een Lege tank, en een volle kofferbak.. de volgende dag 't ding in mijn schuurtje opgesteld, en kort daarna in pak em beet 1½ uur de originele besturing vervangen voor EdingCNC, omdat mijn Freesbank daar ook op draait, en door een Upgrade van die besturing had ik nog een besturingskaartje liggen.. Nieuwe steppers van 2Nm eraan.. die kun je "zo overzetten" met dien verstande dat je de Z-as poelie achterstevoren moet monteren vanwege de kortere motor-as.

Wat kun je verwachten van een Emcootje?.. wel.. als je het ding netjes afstelt en schoonmaakt, nieuwe steppers, en een nieuwe besturing..

22805

Naafjes voor Secondenwijzers van horloges..

16962

Beitelhoudertjes voor ø4 mm boorbaartjes, Staal 1.2510.. niet het zachtste spul..

24675

Bekjes voor opzetstukken, de buitenkant is gewoon "in situ" nagedraaid, ook staal 1.2510..

25039

Horlogekast.. ook gedraaid op't "Vijfje".. dit is echter geen staal.. dit is Titanium TiAL6V4 (Grade 5).. Volgens de Importeur was de EMCO 5 ontworpen voor het verspanen van Non-Ferro metalen.. maar ja.. Titanium IS non-Ferro.. maar dat was niet wat zij ermee bedoelden.. Detail.. 'k heb inmiddels over de 100 Horlogekasten gedraaid op 't vijfje.. duurt wel even.. maar ach.. Grote groene knop drukken.. KOFFIE!

Ik haal Toleranties van ±5µm.. ook in titanium, de glaszitting van een horloge heeft een 0-0.01 mm tolerantie, en bij een serie van 52 horlogekasten moest ik de diameter na 42 kasten pas een haartje bijstellen..
Mooi werk, bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's voor een Compact 5 al te groot.. dat ga je niet redden.. een EMCOturn 120 vind je ook nog wel voor leuke prijsjes.. maar da's meer een Kortdraaier.. 200 mm is max..qua diameter ga je dat dan weer wel redden.. maar ø100 x 300 .. dat zijn toch wel flinke onderdelen.. dan kom je eerder in het bereik van een Weiler Primus..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank

Bericht door hfjbuis »

Gaudium schreef: 03 dec 2023 15:12 Diameter 100 en lengte 300 zou al netjes zijn. Als.
absolute max dan. Dat zal wel volstaan als begin.
Wat data:
Op mijn kleine BF300 heb ik ooit een 170 mm opspanplaat gedraaid. Dat koste een hele middag terwijl dat op mijn BF290 een half uurtje kost.
In de HBM300 kan ik een 20 mm stang door steken, in de BF290 38 mm. Door de opening in de klauwplaat past op de HBM300 16 mm, op de BF290 45 mm, op de BF290 4 klauwplaat 54 mm.
Tussen de klauwplaat en de boorkop heb ik op mijn HBM300 200 mm ruimte, op de BF290 500 mm en dan zit er geen boor en werkstuk in.
De HBM300 weegt ca. 70kg, de BF290 300.

Een stukje staal van 100 mm diameter, 200 mm lang weegt 12 kg. Dit draaien gaat op mijn HBM300 niet lukken, ook al past het in de 80 mm klauwplaat. Op mijn BF290 met z'n 160 mm klauwplaat kan het, maar toch zou ik het niet regelmatig doen omdat het de lagers te zwaar belast.

Beide (CNC) draaibanken zijn even nauwkeurig maar op de grote is nauwkeurig werken gemakkelijker. Als ik moet kiezen, dan gaat de HBM300 weg ook al is die voor klein werk gemakkelijker in gebruik.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gaudium
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2023 21:51

Re: CNC draaibank

Bericht door Gaudium »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2023 15:44 Da's voor een Compact 5 al te groot.. dat ga je niet redden.. een EMCOturn 120 vind je ook nog wel voor leuke prijsjes.. maar da's meer een Kortdraaier.. 200 mm is max..qua diameter ga je dat dan weer wel redden.. maar ø100 x 300 .. dat zijn toch wel flinke onderdelen.. dan kom je eerder in het bereik van een Weiler Primus..
Ik hou deze maten een beetje aan maar de stukken hoeven niet zo groot te zijn. Ik heb meestal de ervaring dat wanneer je van die hobbydraaibankjes tegen hun limiet van maten bewerkt het meestal toch een beetje te min lijkt.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: CNC draaibank

Bericht door hainjedaf »

hfjbuis schreef: 03 dec 2023 16:19
Gaudium schreef: 03 dec 2023 15:12 Diameter 100 en lengte 300 zou al netjes zijn. Als.
absolute max dan. Dat zal wel volstaan als begin.
Beide (CNC) draaibanken zijn even nauwkeurig maar op de grote is nauwkeurig werken gemakkelijker. Als ik moet kiezen, dan gaat de HBM300 weg ook al is die voor klein werk gemakkelijker in gebruik.
Nou, daar is je optie... Ga onderhandelen, en misschien komen jullie eruit?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gaudium
Berichten: 0
Lid geworden op: 02 dec 2023 21:51

Re: CNC draaibank

Bericht door Gaudium »

hfjbuis schreef: 03 dec 2023 16:19
Gaudium schreef: 03 dec 2023 15:12 Diameter 100 en lengte 300 zou al netjes zijn. Als.
absolute max dan. Dat zal wel volstaan als begin.
Wat data:
Op mijn kleine BF300 heb ik ooit een 170 mm opspanplaat gedraaid. Dat koste een hele middag terwijl dat op mijn BF290 een half uurtje kost.
In de HBM300 kan ik een 20 mm stang door steken, in de BF290 38 mm. Door de opening in de klauwplaat past op de HBM300 16 mm, op de BF290 45 mm, op de BF290 4 klauwplaat 54 mm.
Tussen de klauwplaat en de boorkop heb ik op mijn HBM300 200 mm ruimte, op de BF290 500 mm en dan zit er geen boor en werkstuk in.
De HBM300 weegt ca. 70kg, de BF290 300.

Een stukje staal van 100 mm diameter, 200 mm lang weegt 12 kg. Dit draaien gaat op mijn HBM300 niet lukken, ook al past het in de 80 mm klauwplaat. Op mijn BF290 met z'n 160 mm klauwplaat kan het, maar toch zou ik het niet regelmatig doen omdat het de lagers te zwaar belast.

Beide (CNC) draaibanken zijn even nauwkeurig maar op de grote is nauwkeurig werken gemakkelijker. Als ik moet kiezen, dan gaat de HBM300 weg ook al is die voor klein werk gemakkelijker in gebruik.
Zijn deze te koop. Indien ja, zijn er foto's, extra data en eventueel richtprijzen
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: CNC draaibank

Bericht door Markus »

Nieuwe kleine CNC draaibanken zijn er niet veel Sieg heeft er eentje

Afbeelding

Maar goed 6500 Euro is een boel geld, twedehands Emco is waarschijnlijk goedkoper en ombouw is niet super moeilijk

Je kunt ook zelf bouwen, is niet heel erg moeilijk je vind diverse projecten op Youtube , Alieexpress verkoopt de moeilijke onderdelen zoals spindelhuis (Spindle Box Assembly WM210 BHC210 HS210 JY210V) en turret ( LD4B-C0625-51/LD4B-C6132-70)

Op Ebay vind je 10m or 12mm diameter kogelomloop spindels klasse C5 of C3 , staalplaat, block geleidigen boel tijd en gevloek en klaar is kees

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 03 dec 2023 19:49 boel tijd en gevloek en klaar is kees
TIjd.. Ok.. maar gevloek?.. da's alleen als je Mach 3 gebruikt of op een andere manier je aanpak niet in orde is.. :lol:
Markus schreef: 03 dec 2023 19:49 Je kunt ook zelf bouwen,
Helemaal zelf bouwen bedoel je?.. da's best te doen, als je ambitie niet veel verder gaat dan een "CNC-Puntenslijper" ofwel een klein bankje, zeg maar formaatje EMCO5..anders kom je al snel met nauwkeurigheid en stabiliteit.. Tenzij je ergens een "Bed" kan laten bewerken, zuiver en vlak, en dan bij voorkeur Gietijzer,of uitgegloeid staal
EG/PolymerConcrete is ook een optie, maar dan moet je wel een echt vlakke basis hebben, nabewerken zie ik je nog niet zo snel doen..en dat "Vlakgeslepen graniet" van de steenhouwer.. is ook niet echt vlak te noemen.. ga er dan maar aanstaan om dat te vlakken..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC draaibank

Bericht door hfjbuis »

Gaudium schreef: 03 dec 2023 18:24 Zijn deze te koop. Indien ja, zijn er foto's, extra data en eventueel richtprijzen
Nee, die van mij zijn niet te koop. Ik denk ook dat je beter af bent met een nieuwe.
Ik zou de kleine draaibank graag wat langer hebben. Niet voor het werkstuk, maar dan kan de losse kop in de meeste gevallen op het bed blijven staan. Ook is de kleine draaibank nu te koop met 2 spindel versnellingen wat prettig is bij grove schroefdraad snijden. N.b. dat heeft deze in de link niet!
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... sselhouder
De grote draaibank wordt nu geleverd met een CamLock wat het wisselen van de kop gemakkelijker maakt. Ook is de lage spindel snelheid lager waardoor hij meer kracht heeft wat een voordeel is bij grove schroefdraad snijden.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... k-compleet
Als je, (net als ik) de origine trapezium spindels laat zitten, dan is de CNC ombouw niet moeilijk, niet zo duur en niet echt veel werk. Ik denk ook dat het draaien beter en sneller leert op een handbediende draaibank. Ik kan mijn draaibank ook nog steeds handmatig gebruiken. Dat heeft niet ieders voorkeur.
Qua levensduur verwacht ik, dat mits netjes gebruikt, mijn HBM draaibanken een hobby leven lang mee gaan.

Behalve nieuw, komen dit soort draaibanken regelmatig op marktplaats voorbij met een vriendelijk prijskaartje.

Ik heb de draaibanken met een vario motor (knopje om de snelheid te regelen) die zijn zo stil dat ik ook midden in de nacht nog wat draaien kan. Op lage toeren (100 RPM) hebben ze maar weinig koppel. Draaibanken met een tandwielkast regelen de spindel snelheid met een overbrengen en hebben op lage toeren heel veel koppel. Ze maken door de tandwielen zo veel geluid dat het dragen van gehoorbescherming vaak noodzakelijk is.

Paulimot duitsland verkoopt o.a. Sieg draaibanken. Die zijn ook niet verkeerd.
https://www.paulimot.de/Maschinen/drehm ... io-Antrieb
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie