hulp bij stroomvraag

Moderator: Moderators

wkt
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2011 10:55

hulp bij stroomvraag

Bericht door wkt »

Ik heb een lasermachine met de volgende specs:

PowerSource 220±10%VAC 50/60Hz PowerCapacity kW 6.0

Ik probeer deze in mijn schuur te laten draaien maar de automaat het huis klapt er steeds uit na even gebruik. Ik heb ook het idee dat ik niet vol vermogen ontvang. De situatie is het volgende krachtstroomgroep vanuit het huis gezekerd met 16c automaat loopt met een 4 aderige kabel (4x2.5mm) naar mijn schuur ( +- 30 meter) van waaruit de kabel in de schuur verdeelt wordt over verschillende groepen. Kan dit veroorzaakt worden door dat de kabel te dun is? En ik dus minimaal 4x4 of 4x6 mm nodig heb?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door DaBit »

6kW op een enkele fase is 26 Ampere. Niet raar dat je automaat ingrijpt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

Welk merk en is het niet net als bij een kookplaat dat je twee keer 230V moet aanbieden dus 2x3kW dan zou het wel lukken.
Maar 6kW :shock: dan heb je bij 1 fase een 32A automaat nodig en 6mm2 kabels , die heb je normaal niet in woonhuizen want dan moet je hoofdaansluiting 3x50A zijn en mag je een paar duizend euro netto aftikken bij je energie netwerk beheerder.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Bjornski1976 »

Als ik jou was zou ik er een hometrainer naast zetten met dynamo en heel veel......

Denk eens simpel na. Je hebt een kracht groep vanuit de hoofdverdeel inrichting is dat enkel of drie fasen?

Als ik het zo lees vraagd de machine enkel fase 6kW. Succes
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door MeMoRy »

Even DucDuckGo-en (Google vindt hem niet) geeft deze

Nou, aangezien het een "stroomvraag" is: dit apparaat vraagt een stroom van 6000/230=~26A continu. Dan hebben weer het nog niet over de piek. Het zal denk ik een geschakelde voeding zijn, dus nog hogere pieken kunnen hebben.

C.q. niet bedoeld voor een gemiddelde huisaansluiting. Je wilt minimaal 4mm2 bedrading. Dat is niet wat door je muren loopt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

Max vermogen is 6kW dus niet continu.

Hebben die chinezen geen driefase 380V voeding voor die laser?

Enigste dat ik anders nog kan bedenken maar weet niet of dat haalbaar is, is om een driefase 6kW DC voeding (24V of 48V) te gebruiken in combinatie met een 24v/48VDC -> 230VAC inverter van 6kW.
Geen idee of dat bestaat en of het haalbaar is (bij 24V is het 250Ampere :shock: ) , goedkoop is het zeker niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 02 dec 2023 21:03 Enigste dat ik anders nog kan bedenken maar weet niet of dat haalbaar is, is om een driefase 6kW DC voeding (24V of 48V) te gebruiken in combinatie met een 24v/48VDC -> 230VAC inverter van 6kW.
Geen idee of dat bestaat en of het haalbaar is (bij 24V is het 250Ampere :shock: ) , goedkoop is het zeker niet.
Klink aardig richting thuisaccu. :mrgreen: Komen we op Joep z'n specialiteit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
wkt
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 dec 2011 10:55

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door wkt »

Bedankt iedereen voor zijn antwoord tot nu toe. Ik ga hier een industriële elektricien bij halen. Kunnen jullie iemand aanraden in de buurt van Amersfoort?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

Kun je een foto van de netspannings aansluiting op of in het apparaat laten zien?
Of de plug die er af fabriek aan vast zat?

Want hoe sluiten ze die 26A 230V aan ? Ik zou geen connector weten die voor eenfase geschikt is behalve de IEC 60309 en in NL zijn de 32A versies allemaal rood voor drie fase (zover als ik weet).
In Amerika zijn er wel krachtstroom 220V 32A aansluitingen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door hugo stoutjesdijk »

wkt schreef: 03 dec 2023 09:58 Kunnen jullie iemand aanraden in de buurt van Amersfoort?
High Voltage Engineering Europa B.V. :lol: (sorry, ik kon hem niet laten liggen) ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
cncjohn
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door cncjohn »

Die blauwe (camping) stekker is er ook in 32 amp
uitvoering
Kabel rechtstreeks in de besturingskast aansluiten is natuurlijk ook een normale gang van zaken
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door MeMoRy »

Kjelt schreef: 02 dec 2023 21:03 Max vermogen is 6kW dus niet continu.
Ik heb een sterk vermoedde dat de voeding als de laser op vol vermogen staat wel degelijk 6kW trekt.

Maar de piekstroom is alleen 26A (RMS) als de powerfactor 1.0 is. En bij een geschakelde voeding is dat niet zo: die gebruiken maar een gedeelte van de sinus om de ingangscondensatoren op te laden. Zonder filtering heeft een geschakelde voeding maar ene power factor van 0.5, en met passieve filtering kan je 0.8 halen. En zijn wel dure speciale actieve correctiefilters die bijna 1.0 kunnen halen, maar die zie je niet veel.
De piekstroom kan als gevolg van de power factor dus nog een stuk hoger liggen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door Kjelt »

Ik mag toch hopen dat er in een voeding van een dergelijk duur apparaat toch wel een PFC zit?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hulp bij stroomvraag

Bericht door DaBit »

Volgens mij moeten voedingen boven de 75W al zeker 15 jaar een power factor boven de 0,9 hebben hier in de EU. EN61000-nogwat zal het wel zijn waar dat in beschreven is.

Voordeel is dat actieve PFC bij dergelijke vermogens geen hele grote ramp is want simpelweg enkelfasig gelijkrichten is toch geen doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie