Advies gevraagd update draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
HBZWEEF
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2017 16:10

Advies gevraagd update draaibank

Bericht door HBZWEEF »

20231108_195556.jpg
Na jaren het forum te hebben gevolgd en een paar keer de CNC forum dag in Wijk en Aalburg te hebben meegemaakt (reuze leuke dag gehad) wil ik eindelijk de knoop eens doorhakken om mijn Chineesje te "automatiseren". Ideeën genoeg op gedaan maar zodra de bestelling van onderdelen de deur uit moet slaat de twijfel toe. Jullie kunnen me vast wel helpen.

Even duidelijk proberen te maken wat ik zou willen.
Mijn bankje (tafelmodel) is nu voorzien van een 220V 1 fase motor van 0,375 kW, uitgang ook 1 fase. Dat wil ik graag vervangen door een 220Volt één fase in, drie fase uit en te regelen door een VFD.

Vraag 1: Ik heb begrepen dat je in dat geval een motor moet zien te kopen met wat meer vermogen. Hoeveel dan?

Vraag2: Wat voor een VFD moet ik dan kopen? Waar moet ik op letten?

Vraag 3: Ik heb inmiddels ook een ELS in huis, zie foto. Moet ik zorgen voor een remweerstand voor de VFD motorcombinatie en hoe zwaar moet die dan zijn?

Het gaat hier om de lol van het ombouwen. Ik verwacht geen professionele prestaties en.......... het budget is beperkt zoals bij zovele van ons.
Bijlagen
ELS 4-assig.png
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies gevraagd update draaibank

Bericht door hfjbuis »

Een zwaardere motor heeft "alleen" maar zin als de draaibank dat extra vermogen ook kan verwerken. Een hoger koppel bij lage toeren kan ook een reden zijn om de motor te vervangen. Je moet er op letten of de driver ook met een extern signaal gestuurd kan worden.
De motor moet je natuurlijk ook monteren. Behalve dat het frame past of passend te maken is, moet er waarschijnlijk ook een pulley op gezet worden voor de aandrijving.
Voor de draaibank geef ik de voorkeur aan een AC servo motor i.p.v. van een AC motor omdat die op lage toeren beter regelbaar is. Ook voor rigid tapping is een servo motor (doe ik nu ook) geschikt.

Ik heb op mijn grote draaibank een (600W AC) servo motor als 2e motor. Voor de spindel van mijn freesmachine ga ik, omdat de gewenste BLDC motor nog steeds niet leverbaar is, een 400 of 600 Watt AC servo motor plaatsen. Zo'n zelfde servo ga ik t.z.t. ook op de nog te bouwen mini draaibank zetten. Ik moet nog een keuze maken uit de volgende lijst (in volgorde van huidige voorkeur).
Deze gaat hem waarschijnlijk worden omdat de (modbus aansturing) driver goed gedocumenteerd is, er een stukje software bij zit om de tuning te bekijken en dit voor mij een nog onbekend merk servo is.
https://nl.aliexpress.com/item/10050061 ... pt=glo2nld

Deze is compleet met aan alle kabels reeds een gemonteerde stekker
https://nl.aliexpress.com/item/10050053 ... 71514595_0

Bij deze de prijsverschillen tussen de 400W en een hoger vermogen relatief klein
https://nl.aliexpress.com/item/10050062 ... pt=glo2nld

Mijn huidige servo is ook van Lichuan en daar ben ik tevreden over
https://nl.aliexpress.com/item/10050054 ... 6004502%21
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HBZWEEF
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2017 16:10

Re: Advies gevraagd update draaibank

Bericht door HBZWEEF »

Een zwaardere motor was volgens sommigen nodig om genoeg voldoende kracht bij lage toeren te behouden bij het overstappen naar een 3-fase draaistroommotor met VFD. Vandaar het advies om dan over te stappen naar een krachtiger aandrijfmotor. De suggesties van hfjbuis zijn trouwens beduidend goedkoper dan de draaistroommotor/VFD combinaties die ik kon vinden (zeker de helft goedkoper).
Ik ga voor de tweede suggestie met een motor van 600 Watt. Toch maar wat meer power gezien het geringe prijsverschil.
De uitgaande as van de Servomotor is 14 mm rond met een spie van 5 mm. De poelie die er nu op is van gietijzer en heeft een gat van rond 16. Misschien moet ik een nieuwe poelie bestellen. Wel wat gevonden op Aliexpress, juist gat maar spie 4mm. Kan evt. wel aangepast worden naar 5 mm.
Poelie Ali.png
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies gevraagd update draaibank

Bericht door hfjbuis »

HBZWEEF schreef: 20 nov 2023 20:52 Wel wat gevonden op Aliexpress, juist gat maar spie 4mm. Kan evt. wel aangepast worden naar 5 mm.
De V-groef van de pulley moet ook passen op de huidige vsnaar omdat die weer past op de andere pulley.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies gevraagd update draaibank

Bericht door benkr »

Maak je niet druk om die spiebaan, lijm de boel met LocTite 608, 638 of 648 en het zit echt muurvast.
Als het gat te groot is gewoon een verloop bus draaien en wederom lijmen, sterker kan eigenlijk niet en losmaken is ook simpel, even warm stoken en het is los, zonder verdere schade.
HBZWEEF
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 sep 2017 16:10

Re: Advies gevraagd update draaibank

Bericht door HBZWEEF »

Thanks voor de suggestie. Ik ga gewoon de origine poelie gebruiken met een verloopbus en Loctite. Kan altijd later nog zien als het niet bevalt. FF de buurman met motorenhobby vragen of die een busje voor me wil draaien want mijn draaibank ligt nu voor een groot deel gedemonteerd. :oops:
Plaats reactie