Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door Arcss »

Voor mijn zelfbouwmachine heb ik de lineaire geleiders en kogelomloopspindels reeds. Nu heb ik nog een spindel enzo nodig.
Zou ik iets kunne scoren via black friday? Ik heb 0,0 ervaring met cnc, maar dit komt wel goed :-)
Het wordt vooral plaatmateriaal (mdf/multiplex) dat gefreesd zal worden als hobby.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door hfjbuis »

Je spindel moet passen bij de "sterkte" van je te bouwen freesmachine. Hoog toerige freesmachines maken bij het frezen tamelijk veel geluid. De hobby versies zijn meestal niet bruikbaar op lage (3000) toeren. Om te voorkomen dat je stof gaat frezen (worden de frezen snel bot van), moet de voeding (snelheid van de assen) voldoende zijn voor dit toerental en dat vraagt weer om "sterke motoren" en een stijf frame.
Ik heb zelf een spindel gebouwd die tussen de 1000 en 3000 RPM moet gaan draaien, dat past beter bij mijn wensen (zo stil mogelijk). Zelf een spindel maken is echter niet voor iedereen weggelegd of nodig.

Voor een hoog toerige (24000 RPM) spindel zou ik een AC model van Gpenny nemen omdat ik daar nog geen slechte reviews van heb gezien. Dit is zo ongeveer het goedkoopste model. https://nl.aliexpress.com/item/32902465 ... 00619325_7
De watergekoelde spindels zijn een stuk stiller maar ook duurder https://nl.aliexpress.com/item/40008161 ... 6004502%21

Voor een lichte freesmachine kan het ook met een 500W (12000 RPM) spindel van b.v. daedalus. https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... 04292187_6 (zonder voeding)

Maar er zijn nog heel veel andere modellen te koop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door Tolp2 »

Welk systeem wil je gaan draaien voor je machine:
  • LinuxCNC
  • Eding
  • Mach3/4
  • GRBL
(Er zit enigszins een persoonlijke voorkeur in de lijst, maar trek je daar maar niks van aan)

Als je voor LinuxCNC zou willen gaan, dan zou je ook gebruik kunnen maken van de open-source LitexCNC controller. Een gezamenlijke inkoop wordt nu hiervoor georganiseerd op het forum.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 16 nov 2023 23:04 Je spindel moet passen bij de "sterkte" van je te bouwen freesmachine. Hoog toerige freesmachines maken bij het frezen tamelijk veel geluid. De hobby versies zijn meestal niet bruikbaar op lage (3000) toeren. Om te voorkomen dat je stof gaat frezen (worden de frezen snel bot van), moet de voeding (snelheid van de assen) voldoende zijn voor dit toerental en dat vraagt weer om "sterke motoren" en een stijf frame.
Ik heb zelf een spindel gebouwd die tussen de 1000 en 3000 RPM moet gaan draaien, dat past beter bij mijn wensen (zo stil mogelijk). Zelf een spindel maken is echter niet voor iedereen weggelegd of nodig.

Voor een hoog toerige (24000 RPM) spindel zou ik een AC model van Gpenny nemen omdat ik daar nog geen slechte reviews van heb gezien. Dit is zo ongeveer het goedkoopste model. https://nl.aliexpress.com/item/32902465 ... 00619325_7
De watergekoelde spindels zijn een stuk stiller maar ook duurder https://nl.aliexpress.com/item/40008161 ... 6004502%21

Voor een lichte freesmachine kan het ook met een 500W (12000 RPM) spindel van b.v. daedalus. https://nl.aliexpress.com/item/10050033 ... 04292187_6 (zonder voeding)

Maar er zijn nog heel veel andere modellen te koop.
Die G-Penny is niet echt duur, tot je naar de verzendkosten kijkt, dan wordt hij echt heeeeel duur.
Ik zelf zou, als ik er nu eentje moest kopen, eens kijken bij Vevor.nl, daar zijn ze goed betaalbaar, bijna allemaal benden de 100 Euro, en de 3 kW uitvoering springt er echt boven uit, die is goedkoper dan de 2,2 kW versie.
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door Arcss »

Tolp2 schreef: 17 nov 2023 09:26 Welk systeem wil je gaan draaien voor je machine:
  • LinuxCNC
  • Eding
  • Mach3/4
  • GRBL
(Er zit enigszins een persoonlijke voorkeur in de lijst, maar trek je daar maar niks van aan)

Als je voor LinuxCNC zou willen gaan, dan zou je ook gebruik kunnen maken van de open-source LitexCNC controller. Een gezamenlijke inkoop wordt nu hiervoor georganiseerd op het forum.
Ik zat met Linux in mijn achterhoofd. Die gezamenlijke inkoop ziet er interessant uit, maar in solderen ben ik niet zo thuis. Een beetje lukt wel als het niet TE fijn is.

Het mechanische deel van mijn machine heb ik reeds, maar moet eigenlijk eerst mijn 'hok' opruimen eer ik kan beginnen bouwen :oops:

Ik was nog niet helemaal aan het elektronische/sturingsdeel gekomen. Ik had wel linux in mijn achterhoofd.
De groepsaankoop ziet er wel interessant uit, maar van solderen heb ik zo goed als geen kaas gegeten. Zolang het niet TE fijn is denk ik wel dat het moet lukken.

Om eens kort door de bocht te gaan: is die controller dan enkel voor de bewegingen van de machines? Zit noodstop enzo daar automatisch bij, of moet deze nog apart gemaakt worden?
benkr schreef: 17 nov 2023 10:08 Die G-Penny is niet echt duur, tot je naar de verzendkosten kijkt, dan wordt hij echt heeeeel duur.
Ik zelf zou, als ik er nu eentje moest kopen, eens kijken bij Vevor.nl, daar zijn ze goed betaalbaar, bijna allemaal benden de 100 Euro, en de 3 kW uitvoering springt er echt boven uit, die is goedkoper dan de 2,2 kW versie.
Ik keek al bij Vevor en had grote interesse in de 2.2KW, die 3KW is goedkoper, maar ik zie geen makkelijke bevestigingsgaten :|
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door Tolp2 »

Arcss schreef: 18 nov 2023 10:15 Ik zat met Linux in mijn achterhoofd. Die gezamenlijke inkoop ziet er interessant uit, maar in solderen ben ik niet zo thuis. Een beetje lukt wel als het niet TE fijn is.

[...]

Om eens kort door de bocht te gaan: is die controller dan enkel voor de bewegingen van de machines? Zit noodstop enzo daar automatisch bij, of moet deze nog apart gemaakt worden?
Wat nog gesoldeerd moet worden zijn:
  • De connectoren (allemaal through hole)
  • 6 LEDs en 7 polyfuses. Kleinste maat is 1206, dus nog goed te solderen met de hand.
  • Vervangen van de buffers en vervangen met draad ruggen of overbrugging ICs.
Op de kaart sluit je ook de noodstop aan. Dus het is voor motion en voor input en output.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Re: Black friday: spindel, stappenmotoren, ... nodig

Bericht door Arcss »

Dit is voor mij het moeilijkste gedeelte en redelijk veel chinees.


Het is niet dat ik helemaal onhandig of oliedom ben, maar moest ik hier 'foolproof' ondersteuning kunnen krijgen over wat er moet gebeuren zou ik het wel aandurven :-)
Plaats reactie