Recht monteren van Linear Rails

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

wrinex schreef: 07 nov 2023 19:59 maar ok noga arm is geloof ik 100 euro minimaal zonder base.
Er zijn wel eens aanbiedingen (zomaar eentje gegoogled is misschien ex btw)

https://www.nogatools.nl/aktieset-dg-61003
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door hfjbuis »

Ik heb 2 statieven van HBM. Een ervan gebruik ik soms, na het vlakken van de bovenkant, als mini magnetische tafel voor onder de freesmachine. Het kleinste statief is hydraulisch en daarvan kun je de 3 armen met één knop vastzetten en dat werkt erg prettig. Beide statieven zijn ze vlak.
HBM verkoopt statieven vaak ook in combinatie met een meetklokje.

Ik heb een poupi taster van Paulimot (DL), maar die van HBM is beter.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

naja armpje, pupytaster + magbase onderweg, . als hij vlak is houd ik hem, gaat die ander weg, zo niet dan gaat hij terug.

Heb ook inmiddels een test rail binnen met 2 wagentjes voor de Z as, dacht kijik even of deze beter zijn (voordat ik 2 rails koop en 4 wagentjes, of 2 rails en 4 wagentjes voor de X as), en tot mijn verbazing zijn deze dus te ruilen met de nep HIWIN. loopt niet lekker overigens maar dat zou ook wel eens aan de toleranties kunnen liggen. op hun eigen railtje lopen ze wel goed. waren verkochts als THK nepperts.. wat een onduidelijk wereldje :)

zie hier:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Heeft THK wel een HGR rails?
Volgens mij hebben die de HDR rails en die is toch echt flink anders.
Bij Hiwin pakken de twee kogel rijen de bovenste flens, bij THK vanuit het midden de boven en onderkant.
Wat ze bij de namaak doen weet niemand ;-)

Afbeelding

Afbeelding
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 08 nov 2023 19:57 Heeft THK wel een HGR rails?
Volgens mij hebben die de HDR rails en die is toch echt flink anders.
ik heb geen idee hoe ze het noemen... maar deze carriages kunnen dus op een THK rail...... tenzij de website er naast zit maar mag aan nemen dat ze dan al wat klachten hadden

https://www.technicomponents.com/nl/pro ... 20b/10076/

hier zie je dat het wagentje uit te wisselen is met een THK HSR-R 20, en ze passen dus ook op de nep Hiwin HGR, raad het niet aan gezien toleranties all over zijn met het uitwisselen van 2 nepperts :) maar in de video laat ik zien dat het wel kan. als ze heeeel anders waren kon dat helemaal niet.

ze noemen de rails en de wagentjes allemaal anders dus dat zorgt voor heel veel verwarring :(
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Ah ja ok de HSR serie doet inderdaad hetzelfde principe als de hiwin hgr serie.

Afbeelding
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 08 nov 2023 20:30 Ah ja ok de HSR serie doet inderdaad hetzelfde principe als de hiwin hgr serie.

Afbeelding
tja ik heb niet echt een idee waar alle afkortingen voor staan :( duizelt me iets, maar ik had verwacht dat ze niet het zelfde waren gezien het verschillende bedrijven zijn. naja zal wel onder een hoedje vallen ofzo. omdat deze rails dus ook van Hiwin , Rexroth,IKO en THK zijn. verwarrend :)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Ik weet ook niet of het een defacto standaard is, ik zou er niet van uit gaan en altijd de wagens en rail van hetzelfde merk en serie combineren.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

Kjelt schreef: 08 nov 2023 20:43 Ik weet ook niet of het een defacto standaard is, ik zou er niet van uit gaan en altijd de wagens en rail van hetzelfde merk en serie combineren.
naja er zijn lijstjes te vinden met welke je kunt uitwisselen, maar met deze namaak werkt dat matig , gezien toleranties al slecht zijn. maar de nep THK lijkt beduidend beter te werken en er uit te zien dan de Nep Hiwin... deze zijn echt random en vrij slecht/onbruikbaar in sommige gevallen.
wrinex
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 jun 2011 22:23
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door wrinex »

nou eindelijk de rails er op, moest wel een beetje klooien om het voor elkaar te krijgen en ... blijft de vraag of het perfect is... vast niet maar hopelijk (vast wel voor mijn doeleinde en beter dan zonder meet meuk) goed genoeg.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Arie Kabaalstra »

zo'n Puppy-Dial-Indicator-thing heet in het Engels een Dial Test Indicator.

Alleen.. zie ik niet waarom je niet op de Rail kan meten.. ook snap ik niet waarom je dat ding op zo'n enorm onhandige positie hebt gemonteerd..
Ik mag er toch hopelijk vanuit gaan dat je bekend bent met het gegeven dat je de Tastnaald kan verstellen?.. Draai en naar beneden of naar voren, en zet em op de zijkant van de rail, met de Klok ofwel van je af, of naar je toe, of.. met de naald naar benee, en de klok omhoog.. tevens zitten er overal zwaluwstaartjes op die dingen, dus kun je em altijd wel beetpakken.

Grounded Side?.. Ground Side!.. Hoe dan ook.. als je ze gelijk op laat lopen, zoals je met die blokhaak laat zien, dan Kukelt dat er ook niet tegenan..
@3'50".. het kan gewoon.. naald naar benee, klokje op de kopse kant van je statief gewoon op de zwaluwstaart pakken.. klaar..

Als een magneetstatief niet vlak is.. "That ain't nutt'n some sandpaper can't fix.." dan vlak je dat ding toch gewoon?

Ja.. er zijn inderdaad Poupitasters met een langere naald, en ook met de klokjes op de Kopse kant.

Afbeelding

Vroeger op mijn werk wel gebruikt, omdat ie een lagere aanlegdruk had, en een fijnere aflezing..geweldig ding om je 3D taster mee uit te lijnen met de spil van de Freesbank
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Recht monteren van Linear Rails

Bericht door Kjelt »

Een zwenktaster heb je vaker nodig, oa X,Y uitlijnen en Zas loodrecht uitlijnen.
Je hebt hem nu met de pin gemonteerd maar op de achterkant van de zwenktaster zit een soort van zwaluwstaart verbinding, ook (als het goed is) zit er op je arm uiteinde zo'n zwaluwstaart klem mechanisme. Daarmee is de zwenktaster loodrecht te monteren op de lineaire rails.
Plaats reactie