hydraulisch persje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

hydraulisch persje

Bericht door André-R »

Ik heb van de zomer een klein hydraulisch persje gemaakt,er kwam 'bij toeval' wat leuk spul langs op marktplaats.
Als mini houtklover voor aanmaakhout werkt hij prima maar de cyinder gaat redelijk snel naar beneden.
Kan ik de snelheid van de op-neergaande beweging aanpassen zonder dat ik kracht verlies of moet ik dan een andere cylinder monteren ?
ps het is een 3 fase hydrauliek unit
achterliggende gedachte is dat ik veel oud aluminium heb, daar zitten flinke grote blokken bij (warmtewisselaar cv ) die wil ik in kleinere stukken ponsen om ze weerom te kunnen smelten .
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: hydraulisch persje

Bericht door mjeuring »

André-R schreef: 21 okt 2023 10:50 Kan ik de snelheid van de op-neergaande beweging aanpassen zonder dat ik kracht verlies of moet ik dan een andere cylinder monteren ?
Snelheidsregelventiel (in de aanvoerleiding) plaatsen, of mogelijk je pomp langzamer laten draaien (door middel van een VFD).
https://www.hydrauliek24.nl/blog/snelhe ... lventielen

Edit: typo
Laatst gewijzigd door mjeuring op 22 okt 2023 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hydraulisch persje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is het een dubbelwerkende cilinder, of een enkelwerkende?.. in dat laatste geval is de terugloop snelheid afhankelijk van de weerstand in de retourleiding

Wordt ie met een motor aangedreven?.. zo ja, kun je de overbrenging makkelijk veranderen, of zit de pomp rechtstreeks op de as?..
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: hydraulisch persje

Bericht door André-R »

Arie Kabaalstra schreef: 21 okt 2023 17:56 Is het een dubbelwerkende cilinder, of een enkelwerkende?.. in dat laatste geval is de terugloop snelheid afhankelijk van de weerstand in de retourleiding

Wordt ie met een motor aangedreven?.. zo ja, kun je de overbrenging makkelijk veranderen, of zit de pomp rechtstreeks op de as?..
exuses, Arie,op de één of andere manier heb ik je reactie gemist. het is een dubbelwerkende cylinder, aangedreven door een hydrauiek unit op 380 volt. Ik kan de overbrengings-verhouding niet veranderen, de pomp zit idd direkt op de as. Ik zou kunnen experimenteren met een frequentie regelaar .. Ik heb er helaas geen manometer op zitten , dan zou ik kunnen checken of de druk bij een lager toerental hetzelfde blijft,mijn gevoel zegt me van niet...
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hydraulisch persje

Bericht door assink »

Je kunt een ijlgang verntiel gebruiken, dan gebruik je olie dat retour komt van boven de zuiger om je zuiger sneller te bewegen.
Boven een bepaalde druk schakelt deze dan weer over op "conventionele" modus.
Dat kan automatisch met zo'n blokje:
https://www.hydrauliek24.nl/kleppen-com ... angventiel

Of met een handventiel die dit ingebouwd heeft, want je mist wel behoorlijk kracht in ijlgang.
https://www.hydrauliek24.nl/p81rs-houtk ... ed-functie
Superkees
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2023 14:12

Re: hydraulisch persje

Bericht door Superkees »

Waarom moet het dan minder snel? Hydrauliek is juist bedoeld om grote kracht bij nul beweging over te kunnen brengen. Een brandstofmotor valt dan stil en een elektromotor wordt te heet. Hydrauliek blijft doorpompen en heeft daarom vaak een oliekoeler om hitte kwijt te raken.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hydraulisch persje

Bericht door assink »

Oh, het moet langzamer :lol: Dacht juist sneller.
Je kunt een pompje monteren met minder CC's per omwenteling, gaat je debiet omlaag maar je druk omhoog.
Of monteer een dubbele pomp met interne overschakeling, bij een lage druk heb je dan een hoog debiet. En als de druk te hoog wordt, schakelt de pomp met het hoge debiet uit. En houd je dus een laag debiet over met hoge druk.

Zo 1:
https://www.hydrauliek24.nl/2-traps-hyd ... cc-groep-1
Superkees
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 okt 2023 14:12

Re: hydraulisch persje

Bericht door Superkees »

Kan je er niet gewoon een afsluiter tussen zetten, waarmee je de boel knijpt? Of de motor van ster-driehoek schakeling voorzien. In ster zal die wat langzamer gaan.
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: hydraulisch persje

Bericht door André-R »

assink schreef: 10 nov 2023 15:36 Oh, het moet langzamer :lol: Dacht juist sneller.
Je kunt een pompje monteren met minder CC's per omwenteling, gaat je debiet omlaag maar je druk omhoog.
Of monteer een dubbele pomp met interne overschakeling, bij een lage druk heb je dan een hoog debiet. En als de druk te hoog wordt, schakelt de pomp met het hoge debiet uit. En houd je dus een laag debiet over met hoge druk.

Zo 1:
https://www.hydrauliek24.nl/2-traps-hyd ... cc-groep-1
Ja dit zou een oplossing kunnen zijn, goeie tip, dank.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: hydraulisch persje

Bericht door pieter dr200 »

waarom niet een busje in de aanvoerleiding plaatsen met een klein gaatje er in?
hierdoor veranderd de druk niet, alleen de snelheid word beperkt.
dit kom je vaak tegen in hydraulische systemen.
vaak is het dan een stelschroef met een gaatje er in geboord, of een busje met een borstje er aan in de ventielen.
als er meerdere ventielen gebruikt worden kan je er voor kiezen om ieder ventiel afzonderlijk te regelen.
bij dubbel werkende cilinders is het meest gebruikelijke om de smooring in de a en b poort te plaatsen
Plaats reactie