hydraulisch persje
Moderator: Moderators
hydraulisch persje
Ik heb van de zomer een klein hydraulisch persje gemaakt,er kwam 'bij toeval' wat leuk spul langs op marktplaats.
Als mini houtklover voor aanmaakhout werkt hij prima maar de cyinder gaat redelijk snel naar beneden.
Kan ik de snelheid van de op-neergaande beweging aanpassen zonder dat ik kracht verlies of moet ik dan een andere cylinder monteren ?
ps het is een 3 fase hydrauliek unit
achterliggende gedachte is dat ik veel oud aluminium heb, daar zitten flinke grote blokken bij (warmtewisselaar cv ) die wil ik in kleinere stukken ponsen om ze weerom te kunnen smelten .
Als mini houtklover voor aanmaakhout werkt hij prima maar de cyinder gaat redelijk snel naar beneden.
Kan ik de snelheid van de op-neergaande beweging aanpassen zonder dat ik kracht verlies of moet ik dan een andere cylinder monteren ?
ps het is een 3 fase hydrauliek unit
achterliggende gedachte is dat ik veel oud aluminium heb, daar zitten flinke grote blokken bij (warmtewisselaar cv ) die wil ik in kleinere stukken ponsen om ze weerom te kunnen smelten .
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Re: hydraulisch persje
Snelheidsregelventiel (in de aanvoerleiding) plaatsen, of mogelijk je pomp langzamer laten draaien (door middel van een VFD).
https://www.hydrauliek24.nl/blog/snelhe ... lventielen
Edit: typo
Laatst gewijzigd door mjeuring op 22 okt 2023 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13537
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: hydraulisch persje
Is het een dubbelwerkende cilinder, of een enkelwerkende?.. in dat laatste geval is de terugloop snelheid afhankelijk van de weerstand in de retourleiding
Wordt ie met een motor aangedreven?.. zo ja, kun je de overbrenging makkelijk veranderen, of zit de pomp rechtstreeks op de as?..
Wordt ie met een motor aangedreven?.. zo ja, kun je de overbrenging makkelijk veranderen, of zit de pomp rechtstreeks op de as?..
Re: hydraulisch persje
exuses, Arie,op de één of andere manier heb ik je reactie gemist. het is een dubbelwerkende cylinder, aangedreven door een hydrauiek unit op 380 volt. Ik kan de overbrengings-verhouding niet veranderen, de pomp zit idd direkt op de as. Ik zou kunnen experimenteren met een frequentie regelaar .. Ik heb er helaas geen manometer op zitten , dan zou ik kunnen checken of de druk bij een lager toerental hetzelfde blijft,mijn gevoel zegt me van niet...Arie Kabaalstra schreef: ↑21 okt 2023 17:56 Is het een dubbelwerkende cilinder, of een enkelwerkende?.. in dat laatste geval is de terugloop snelheid afhankelijk van de weerstand in de retourleiding
Wordt ie met een motor aangedreven?.. zo ja, kun je de overbrenging makkelijk veranderen, of zit de pomp rechtstreeks op de as?..
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
Re: hydraulisch persje
Je kunt een ijlgang verntiel gebruiken, dan gebruik je olie dat retour komt van boven de zuiger om je zuiger sneller te bewegen.
Boven een bepaalde druk schakelt deze dan weer over op "conventionele" modus.
Dat kan automatisch met zo'n blokje:
https://www.hydrauliek24.nl/kleppen-com ... angventiel
Of met een handventiel die dit ingebouwd heeft, want je mist wel behoorlijk kracht in ijlgang.
https://www.hydrauliek24.nl/p81rs-houtk ... ed-functie
Boven een bepaalde druk schakelt deze dan weer over op "conventionele" modus.
Dat kan automatisch met zo'n blokje:
https://www.hydrauliek24.nl/kleppen-com ... angventiel
Of met een handventiel die dit ingebouwd heeft, want je mist wel behoorlijk kracht in ijlgang.
https://www.hydrauliek24.nl/p81rs-houtk ... ed-functie
Re: hydraulisch persje
Waarom moet het dan minder snel? Hydrauliek is juist bedoeld om grote kracht bij nul beweging over te kunnen brengen. Een brandstofmotor valt dan stil en een elektromotor wordt te heet. Hydrauliek blijft doorpompen en heeft daarom vaak een oliekoeler om hitte kwijt te raken.
Re: hydraulisch persje
Oh, het moet langzamer Dacht juist sneller.
Je kunt een pompje monteren met minder CC's per omwenteling, gaat je debiet omlaag maar je druk omhoog.
Of monteer een dubbele pomp met interne overschakeling, bij een lage druk heb je dan een hoog debiet. En als de druk te hoog wordt, schakelt de pomp met het hoge debiet uit. En houd je dus een laag debiet over met hoge druk.
Zo 1:
https://www.hydrauliek24.nl/2-traps-hyd ... cc-groep-1
Je kunt een pompje monteren met minder CC's per omwenteling, gaat je debiet omlaag maar je druk omhoog.
Of monteer een dubbele pomp met interne overschakeling, bij een lage druk heb je dan een hoog debiet. En als de druk te hoog wordt, schakelt de pomp met het hoge debiet uit. En houd je dus een laag debiet over met hoge druk.
Zo 1:
https://www.hydrauliek24.nl/2-traps-hyd ... cc-groep-1
Re: hydraulisch persje
Kan je er niet gewoon een afsluiter tussen zetten, waarmee je de boel knijpt? Of de motor van ster-driehoek schakeling voorzien. In ster zal die wat langzamer gaan.
Re: hydraulisch persje
Ja dit zou een oplossing kunnen zijn, goeie tip, dank.assink schreef: ↑10 nov 2023 15:36 Oh, het moet langzamer Dacht juist sneller.
Je kunt een pompje monteren met minder CC's per omwenteling, gaat je debiet omlaag maar je druk omhoog.
Of monteer een dubbele pomp met interne overschakeling, bij een lage druk heb je dan een hoog debiet. En als de druk te hoog wordt, schakelt de pomp met het hoge debiet uit. En houd je dus een laag debiet over met hoge druk.
Zo 1:
https://www.hydrauliek24.nl/2-traps-hyd ... cc-groep-1
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Optimum BF 46 vario
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
- Locatie: leiderdorp
Re: hydraulisch persje
waarom niet een busje in de aanvoerleiding plaatsen met een klein gaatje er in?
hierdoor veranderd de druk niet, alleen de snelheid word beperkt.
dit kom je vaak tegen in hydraulische systemen.
vaak is het dan een stelschroef met een gaatje er in geboord, of een busje met een borstje er aan in de ventielen.
als er meerdere ventielen gebruikt worden kan je er voor kiezen om ieder ventiel afzonderlijk te regelen.
bij dubbel werkende cilinders is het meest gebruikelijke om de smooring in de a en b poort te plaatsen
hierdoor veranderd de druk niet, alleen de snelheid word beperkt.
dit kom je vaak tegen in hydraulische systemen.
vaak is het dan een stelschroef met een gaatje er in geboord, of een busje met een borstje er aan in de ventielen.
als er meerdere ventielen gebruikt worden kan je er voor kiezen om ieder ventiel afzonderlijk te regelen.
bij dubbel werkende cilinders is het meest gebruikelijke om de smooring in de a en b poort te plaatsen