Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 12 okt 2023 16:29 Daar heb je dus die diepere aardlagen voor, geen huur geen onderhoud geen gemeente verordeningen ;-)
En geen isolatie, wat problemen met water als je dat tot 500+ graden op gaat stoken, en je kunt de warmte niet snel extraheren want niet veel kanalen.
Gewoon aan het oppervlak houden. Er staan genoeg van die mega-districentrum gebouwen, daar kan er best wel eentje bij. Metertje isolatie rondom en volmikken met zand, stenen en puin.
Markus schreef: 13 okt 2023 00:07 Zoals ik zei, het leek te mooi om waar te zijn.
Voordeeltje van op het platteland wonen; je kunt makkelijk een beetje meer volume gebruiken.
Alleen het 'opladen'. Weerstandsverwarming is robuust en goedkoop, maar via zonnepanelen en omvormers enzo hou je dan misschien nog 16% rendement over. Nog wat warmteverliezen erbij en de hele efficientie van het systeem is om te huilen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 13 okt 2023 08:33 En geen isolatie, wat problemen met water als je dat tot 500+ graden op gaat stoken, en je kunt de warmte niet snel extraheren want niet veel kanalen.
Eens.
Gewoon aan het oppervlak houden. Er staan genoeg van die mega-districentrum gebouwen, daar kan er best wel eentje bij. Metertje isolatie rondom en volmikken met zand, stenen en puin.
Uh nee, niet in NL dichtsbevolkte land ter wereld zo'n beetje waar nu al gevochten wordt om iedere m2 oppervlakte gebruik tussen bouwers, boeren en boswachters.
Ooit bij Shurguard een opslagloods gehuurd ? 2x2x2 meter €70 per maand.
Daar ga je niets op verdienen. Als jij je tuinhuisje of schuur daar voor wilt gebruiken ga je gang.
CNC machine kan tenslotte ook prima in de woonkamer :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 13 okt 2023 00:07 Goed geïsoleerde woning in de stad, op het hele platte land van Groningen is het vechten met de koude wind.
Toch is de boel goed isoleren wel het eerste verdiend. Zolang geen enkele warmtevoorziening gratis is.
DaBit schreef: 13 okt 2023 08:33 Alleen het 'opladen'. Weerstandsverwarming is robuust en goedkoop, maar via zonnepanelen en omvormers enzo hou je dan misschien nog 16% rendement over. Nog wat warmteverliezen erbij en de hele efficientie van het systeem is om te huilen.
Ik neem aan dat je die weerstand verwarming op een iets slimmere manier direct uit de PV panelen gaat voeden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 okt 2023 09:12 Ik neem aan dat je die weerstand verwarming op een iets slimmere manier direct uit de PV panelen gaat voeden.
Dat weet ik niet of ik dat zou doen. Dan moet je weer ergens anders MPPT trackers vandaan toveren, die willen ook wat betaling zien voor de geleverde diensten, en daar gaat je winst. Of je doet niet aan MPPT trackers, dan heb je ook geen winst.
Alles lekker op 230/400VAC houden is dan toch wel zo praktisch.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door mjeuring »

Markus schreef: 13 okt 2023 00:07
Goed geïsoleerde woning in de stad, op het hele platte land van Groningen is het vechten met de koude wind.

Als je toch de ruimte hebt, wel eens aan een Biomeiler gedacht?
https://biomeiler.nl/wat-is-een-biomeiler/
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

@ mjeuring Als je toch de ruimte hebt, wel eens aan een Biomeiler gedacht?
Jazeker ! @ zeeschuim is ooit een Thread begonnen en ik werd dusdanig enthousiast dat we een proefje hebben gedaan met een kuub verse kompost

Biomeiler Post cnc Zone

Heb een kastje gebouwd met een esp32, micropython scriptje gescchreven en een server scripte voor opslag om de temperatuur te meten en over een aantal weken de data hier gepost

Dat ging best wel goed. Uiteindelijk niet gedaan omdat de container van 40kuub kompost die we nodig zouden hebben elke jaar leeg gehaald moet worden en opnieuw ongebouwd. Daarbij mogen de buizen die er doorheen lopen niet kapot dus machinaal doen kan niet. Had met de hand gemoeten, en wat doen we met zoveel compost ?

Dat was teveel werk bovendien halen we max 5 of met moeite 6 kuub biomassa (meeste is gras) van ons huidige perceel van iets van 7000m2 dus we zouden moeten inkopen. Je kunt natuurlijk olifantengras gaan planten of bermmaaisel van de gemeente vragen, maar goed beetje achterlijk als je bedenkt als je de biomassa zou verbranden wij aan een kuub of 4 genoeg zouden hebben voor de winter.


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Sven »

Markus schreef: 13 okt 2023 14:48 7000m2 dus we zouden moeten inkopen
mmm, op industrie schaal dan maar?
De compost moet toch al gemaakt worden....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Portje »

Dit Youtube filmpje al gezien?
Een lesje voor ministers, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Floppy »

Portje schreef: 19 okt 2023 23:18 Dit Youtube filmpje al gezien?
Een lesje voor ministers, grin
Nou die meneer staat ook een hoop onzin te verkondigen. Neem nou even zijn opmerking dat (bij een hoogspanningsnet) een hogere spanning een lagere weerstand geeft?????
Bij een hogere spanning een lagere stroom en bij dezelfde weerstand dus een lager vermogens verlies.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Ahja, die meneer. Hij doet het als soort van 'Freek Vonk van de zonnepanelen' wel leuk, maar het zou 'm goed doen als hij zijn videos even door iemand liet nakijken.

In een videootje over Hoymiles van 'm word aangeraden om draden te vertinnen voor je ze in een schroefkroonsteen stopt (klikkerdieklik). Nou, dat is anders toch een behoorlijk slecht plan...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

Had belooft wat te laten zien van de Basalt/zand accu prototype die ik aan het bouwen ben.

25008

Tis een dubbelwandige schoorsteenpijp op een gelast framepje , laswerk is prut , ben nog aan het leren

Er zal iets van 20 a 25 kilo Basalt/zand in gaan , bedoeling is een mobile accu waar te veel aan solar engergie in gedumpt wordt om de voorkamer 'snacht warm te houden. Volgens calculaties is deze daarvoor eigenlijk een te klein (circa 2KWh) , we zullen zien.

Onderin zit een 300 watt heater

2501025009

Ik moet in de deksel nog gaten maken met aansluitingen zodat er lucht in en uit kan en dan nog vullen met een mengsel van Basalt en zand (zand om de gaatjes op te vullen).

Dan nog een thermokoppel erin en embedded bordje voor het loggen van interne/externe temperaturen (zal wel weer enn esp32 worden)

Dan 2 experimenten opwarmtijd/ afkoeltijd met daarbij omgevings temp en dan afkoeltijd met een lucht pomp die lucht in de bovenkamer pompt.
misschien dan nog een proef met stukjes koper of aluminium die in het zand van de bovenkamer gedrukt zijn.

hoop dat ik er volgende week tijd voor heb

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 20 okt 2023 11:07 In een videootje over Hoymiles van 'm word aangeraden om draden te vertinnen voor je ze in een schroefkroonsteen stopt (klikkerdieklik). Nou, dat is anders toch een behoorlijk slecht plan...
En dan vinden ze het gek als er een brandje begint. :shock:
(als ik me vaag herinner zit er tegenwoordig iets van vlamboog beveiliging in omvormers, dat is in ieder geval te hopen, anders zal ik er wel over gedroomd hebben.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door DaBit »

Markus schreef: 20 okt 2023 12:37 Er zal iets van 20 a 25 kilo Basalt/zand in gaan , bedoeling is een mobile accu waar te veel aan solar engergie in gedumpt wordt om de voorkamer 'snacht warm te houden.
Da's dan ook de reden achter de vrij dunne laag isolatie neem ik aan, dat-ie nog warmte uitstraalt?
Ik vind 'm leuk! :P
Markus schreef: 20 okt 2023 12:37 en dan afkoeltijd met een lucht pomp die lucht in de bovenkamer pompt.
Hmm, toch niet helemaal. Nouja, dan ben ik nog benieuwd wat het word.
hugo stoutjesdijk schreef: 20 okt 2023 13:29 En dan vinden ze het gek als er een brandje begint. :shock:
(als ik me vaag herinner zit er tegenwoordig iets van vlamboog beveiliging in omvormers, dat is in ieder geval te hopen, anders zal ik er wel over gedroomd hebben.)
Het is de AC-kant dus weinig vlambogen, maar 10-25A door zo'n trunkkabel sturen met allemaal vertinde draadjes in kroonstenen, meh. Geen goed plan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen eigenlijk niet nuttig zonder salderen of thuisaccu?

Bericht door Markus »

@Dabit Da's dan ook de reden achter de vrij dunne laag isolatie neem ik aan, dat-ie nog warmte uitstraalt?
Ik vind 'm leuk! :P
Er zit geperst steen of glaswol in, en dat isoleert best goed (is aanraakbaar met een beetje auw als kachel aanstaat) maar ik ga ervanuit dat we nog een extra isolatie jasje zullen moeten gaan maken. Opzich zou het fijn zijn als het jasje eraf kan en de boel genoeg lekt dan er geen pompje nog is. Simpel is goed.

Wat ik leuk vind is dat dubbelwandig schoorsteenpijp tot wel 300mm binnen doorsnede kan krijgen, vraag is dan wat het gewicht van het basalt gaat doen als je die vult. Anders is deze maat 130 inwendig best leuk dan een meter lang pijp (deze is 500mm lange zonder eind kappen).

Ik heb zitten rekenen en een Basalt warmte accu is meer dan een factor 10 goedkoper dan een Lithium accu dus heel geschikt om overtollige solar in te dumpen. Leeg olievat kost niets, mischien een 60liter olievat in een 200liter vat doen met isolatie ertussen ?.

Greetz,

Markus
Plaats reactie