Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Bericht door Scraper »

Hallo,

Voor mijn limit en home sensor maak ik gebruik van inductie sensors.(zie foto)

Moet deze sensor geaard worden ivm storingen.
Zoja, aan de zijde van de sensor of aan de zijde waar hij aangesloten wordt in de besturingskast? Kabel links komt van sensor, kabel rechts is afgeschermde kabel voor verlengen.

Afbeelding
Gr, Scraper
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3095
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik ook dit soort sensoren op de 2 draaibanken en de freesmachine. De sensor behuizing zelf is niet geaard. Aarding kan maar dan "moet" het aan beide kanten van de draad zijn. Dat kan weer leiden tot aardlussen. Daarom gebruik ik geen afscherming of maar aan één kant, die van de controller. Tot nu toe (10 + jaar) heb ik geen problemen met het oppikken van storingen. Dat heeft deels te maken met dat de (grbl) controllers stoorsignalen er software matig uitfilteren.
In een industriële omgeving zou ik wel aarding gebruiken en elk paneel voorzien van een hele dikke aardkabel (6² litze).
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Bericht door Kjelt »

Naar mijn bescheiden mening heeft het voor een home sensor weinig toegevoegde waarde om de kabel af te schermen, maar het kan zeker ook geen kwaad.

Rationale:
1) Het uitgangs-signaal is vrij hard dwz weinig fout gevoelig, het is of hard aarde (NPN) of hard voedingsspanning (PNP), geen analoge kleine signaaltjes.
2) Je homed alleen in het begin wanneer de grootste storingsbron van de machine te weten de freesspindel of plasmatoorts uit staat, oftewel je hebt een vrij schone omgeving.
Scraper
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 mei 2012 21:03

Re: Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Bericht door Scraper »

Je homed alleen in het begin wanneer de grootste storingsbron van de machine te weten de freesspindel of plasmatoorts uit staat
Sensor wordt ook voor overtraveled (limit) gebruikt. Geeft dit geen probleem?
Als het niet hoeft dan scheelt het weer werk.

Indien ik deze kabel gebruik, moet ik dan 1 zijde aan aarde leggen of beter van niet?
Gr, Scraper
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inductie sensor LJ12A3-4-Z/AX aarden ja of nee?

Bericht door Kjelt »

Scraper schreef: 09 okt 2023 14:44 Sensor wordt ook voor overtraveled (limit) gebruikt. Geeft dit geen probleem?
Als het niet hoeft dan scheelt het weer werk.
Het zou niet mogen, ik zou dan wel even ook het ingangscircuit van de controllerprint willen zien.
Als ik snel in de tabel kijk heb je een NPN NC prox. switch dus dan wil je dat de controllerprint op de ingang een hoge pullup weerstand heeft, dan moet er wel heel veel storing optreden wil je een hard 0V signaal over de 0.7V heen tillen.
Indien ik deze kabel gebruik, moet ik dan 1 zijde aan aarde leggen of beter van niet?
Mag, het zal weinig uitmaken bij deze toepassing, je ziet ook dat de kabels aan deze sensoren ook niet afgeschermd zijn.
Ik zou dan liever hebben dat het metaal waar de sensor in geschroefd wordt aan aarde hangt.
Plaats reactie