Foutmelding: Tandem Axis Expected

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door thomasgalenkamp »

Hallo allen,

Recent wou ik de CNC homen, maar toen kwam deze foutmelding naar voren.
Heeft een van jullie een idee wat het inhoudt?
Het gebeurt in de positie waar de Y-as geijkt moet worden, dit is een tandem as met Y en A.
Ik kom in de handleiding niets tegen, en ook internet maakt ons niet te wijzer.

Ik had alleen iets aangepast in de Tools database, verder is alles onveranderd gebleven.

Mochten jullie tips hebben, dan hoor ik dit heel graag!
In elk geval: hartelijk dank.

Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door Kjelt »

Ik zou mijn instellingen nog even controleren of A wel degelijk als slave van Y staat.
Het lijkt er op dat de software de slave as niet gedefinieerd ziet.

Als het werkt maak altijd een backup van je cnc.ini en macro.cnc file en zet die op je NAS of backup disk zodat je altijd kunt vergelijken of terug gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door Arie Kabaalstra »

Allereerst.. de vraag.. Wat doet de machine wel, en wat doet ie niet?

ofwel.. als je em aanzet Wat doe je, en wat gebeurt er?

je schrijft:
thomasgalenkamp schreef: 12 sep 2023 09:52 Recent wou ik de CNC homen, maar toen kwam deze foutmelding naar voren.
Je wilde em homen?.. Heb je dat Wel of niet gedaan?.. en Wanneer komt deze error op, Direct, dus als je de besturing opstart, of pas na de Reset, of tijdens het homen?.. en trekt ie de brug scheef?
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door thomasgalenkamp »

Kjelt schreef: 12 sep 2023 10:12 Ik zou mijn instellingen nog even controleren of A wel degelijk als slave van Y staat.
Het lijkt er op dat de software de slave as niet gedefinieerd ziet.

Als het werkt maak altijd een backup van je cnc.ini en macro.cnc file en zet die op je NAS of backup disk zodat je altijd kunt vergelijken of terug gaan.
Heel vreemd, er lijkt inderdaad iets versprongen te zijn in de instellingen hier van. Hier ga ik duidelijk naar kijken, hartelijk dank.

De machine sleept de Y as rechts inderdaad mee Arie, maar dat zou dan kloppen met de hypothese van Kjeld.
Het gebeurt tijdens de sequence, Z homen gaat goed, maar daarna komt de melding binnen.

Ik ga het nakijken en dan hou ik jullie op de hoogte. In elk geval hartelijk dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Controleer gelijk ook even de 2 eind schakelaars van de Y -as, of die correct binnenkomen en reageren. (en de voedingsspanning op de eind schakelaars )
Kans dat hardware niet werkt is nog steeds groter dan dat software zichzelf spontaan aanpast.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door Arie Kabaalstra »

thomasgalenkamp schreef: 12 sep 2023 10:59 De machine sleept de Y as rechts inderdaad mee Arie, maar dat zou dan kloppen met de hypothese van Kjeld.
Het gebeurt tijdens de sequence, Z homen gaat goed, maar daarna komt de melding binnen.
Zoals anderen ook aangeven.. Check je Limitswitches..'k heb het ook wel gehad met een machine die niet wilde homen.. althans.. niet op de Y as.. Navraag leerde me precies wat ik wilde weten.. en ik zei toen meteen.. "of er is een draadbreuk, of DIE schakelaar is kaduuk".. het bleek het laatste te zijn.. nieuwe erop.. problem solved.. en dat was een oude machine.. een Bridgeport Interact..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 12 sep 2023 12:38 Zoals anderen ook aangeven.. Check je Limitswitches..'k heb het ook wel gehad met een machine die niet wilde homen.. althans.. niet op de Y as.. Navraag leerde me precies wat ik wilde weten.. en ik zei toen meteen.. "of er is een draadbreuk, of DIE schakelaar is kaduuk".. het bleek het laatste te zijn.. nieuwe erop.. problem solved.. en dat was een oude machine.. een Bridgeport Interact..
Daarom heb je op jou machine natuurlijk geen eindschakelaars, heb je ook nooit geen kabelbreuk :lol:
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 12 sep 2023 17:50
Arie Kabaalstra schreef: 12 sep 2023 12:38 Zoals anderen ook aangeven.. Check je Limitswitches..'k heb het ook wel gehad met een machine die niet wilde homen.. althans.. niet op de Y as.. Navraag leerde me precies wat ik wilde weten.. en ik zei toen meteen.. "of er is een draadbreuk, of DIE schakelaar is kaduuk".. het bleek het laatste te zijn.. nieuwe erop.. problem solved.. en dat was een oude machine.. een Bridgeport Interact..
Daarom heb je op jou machine natuurlijk geen eindschakelaars, heb je ook nooit geen kabelbreuk :lol:
Die kabels bij Arie zijn van titanium, die breken niet. Begrijp dat dan! :mrgreen: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door Arie Kabaalstra »

DIe Interact was niet van mij.. was't maar zo'n feest...

Maar doorgaans zijn problemen met het homen terug te voeren op gedonder in de draden.. of schakelaars.
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door thomasgalenkamp »

Ik wil jullie allen hartelijk danken voor het meedenken!

Wat voor mij uiteindelijk gewerkt heeft is een backup van de software terugzetten in het bestand.
Waarschijnlijk is er met de software uitschakelen een keer iets mis gegaan, waardoor het opslaan van het ini bestand niet goed is gegaan.
Een back-up terug zetten en de oude versie archiveren heeft gewerkt in dit geval.
Mocht iemand tegen dezelfde problemen aanlopen, ik probeer het forum in de gaten te houden maar anders ben ik ook altijd te vinden via de kanalen van het bedrijf Moderne Ambacht (dit is verder geen reclame ;))

Iedereen nogmaals hartelijk dank!

Thomas
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door Kars-cnc »

Mooi dat je het met een backup hebt kunnen oplossen.

Ik weet niet waar de backup file in jou geval vandaan kwam maar Eding heeft een voorziening voor corrupte cnc.ini files. In de directory waar de Eding software staat (voor V4.03xx meestal c:\CNC4.03) staat een directory "backup". Daarin vind je de meest recente cnc.ini files met een datum er voor. Kies een datum waarop het nog werkte, strip de datum van de filenaam, en zet die terug in de hoofddirectory. De manier waarop het opgezet is doet mij vermoeden dat er ook een automatisch systeem is om een corrupte cnc.ini herstellen, maar dat weet ik dan weer niet
thomasgalenkamp
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 mar 2019 16:12
Locatie: Eindhoven/Dalfsen
Contacteer:

Re: Foutmelding: Tandem Axis Expected

Bericht door thomasgalenkamp »

@Kars-cnc

Dat klopt, dat is precies hoe ik het gedaan heb uiteindelijk.
Plaats reactie