Drieklauw (opnieuw) centreren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Drieklauw (opnieuw) centreren

Bericht door Arie Kabaalstra »

ger schreef: 21 apr 2011 13:57 En als je alle truukjes kent dan kan je zelfs met een fors slingerende klauwplaat nog nauwkeurig werken , maar dat weet iedere ervaren draaier wel
Ja.. gelukkig heb ik ook behoorlijk zuivere 3 klauwtjes op mijn EMCO's, maar als het op Centrering aankomt.. dan geef ik altijd de voorkeur aan een spantang, of een onafhankelijke 4 klauw.

't mooiste zou zijn een 3 klauw met verwisselbare Opzet bekken:
Afbeelding

Die draai je gewoon uit naar een bepaalde maat.. altijd Centrisch.
die opzetbekjes maak je gewoon van "niet te hard" Staal 1.2510 in dit geval..
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Drieklauw (opnieuw) centreren

Bericht door herbieferbie »

Ik lees wel vaker dat mensen hun 3 klauw niet smeren, omdat er idd spaantjes blijven plakken. Maar slijt de boel dan niet erg snel ??
ik maak de klauwplaten tegenwoordig regelmatig schoon , hoe vaker je dat doet hoe sneller je er in word, en meestal is de runout ook direct beter.
ger schreef: 21 apr 2011 10:54 Een 3klauw is meestal niet zo nauwkeurig, waar je op moet letten is het volgende, zorg dat je spiraal in de plaat en de klauwen goed schoon zijn ( ik smeer ze nooit want dan blijven alle spanen er tussen plakken).
Gebruik altijd dezelfde sleutelgat om de klauwplaat aan te draaien, monteer de klauwplaat altijd op dezelfde manier op de spil ( merkteken) ( er vanuitgaande dat je spil zuiver loopt , en de pasrand van de klauwplaat netjes past ).
Meestal staan de bekken een beetje naar buiten , ( dus aan de kopkant staan ze iets verder open dan aan de achterzijde), dit komt door slijtage van de geleiding en van (te) korte werkstukjes stevig opspannen .
Dus als je nu een zuivere as opspant, zit die vrijwel altijd scheef, omdat de kopkant vrijwel niet klemt.
Een tik met de kunstof hamer en een meetklokje kan je de as recht in de klauwplaat tikken.
Soms helpt het om de slingering iets te verminderen door het sleutelgat tegenover de slingeringuitslag iets aan te trekken.
Wil je zuiver in een 3klauw werken , dan heb je zachte klauwen nodig, die draai je dan ( op spanning gezet door een ring/schijf) precies uit op de te klemen maat.
Verder als je nauwkeurig wilt werken , draai dan zoveel mogelijk in 1 opspanning alles na.
En om je klauwplaat heel te houden , overtrek nooit je klauwplaat met een verlengstuk op je sleutel, dit kan je alleen doen als je een klauwplaat van een meter doorsnede hebt of zo , die zijn stevig genoeg :P
Plaats reactie