Draaibank ferm

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door hainjedaf »

Chinese multifx knockoff? AliExpress? HBM?

https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... older.html
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door Leeuwinga »

Multidixon dan maar ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mestyle schreef: 24 sep 2023 12:55 Dacht eerst aan de dixon maar lees daar alleen maar slechte dingen over
Wat mankeert er allemaal aan een dixon?
Misschien is een multifix wat universeler en luxer, maar technisch is een dixon prima in mijn beleving.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Draaibank ferm

Bericht door Kars-cnc »

Het principe lijk mij ook niet zo slecht. Maar ik dacht wel eens gelezen te hebben dat ze slordig geproduceerd zijn. Afgezien van allerlei ongemakken die dit kan geven kan het ook zijn dat later bijgekochte schuitjes slecht passen. Maaar... ik heb zoiets, al enkele jaren geleden, slechts gelezen. Geen praktijk ervaring en het zou ook zomaar kunnen dat de nieuwe wel prima zijn. Eenmaal een slechte naam ben je daar nog niet zomaar vanaf...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door Arie Kabaalstra »

in de Gereedschapmakerij hadden we "Parat" Snelwisselhouders, vergelijkbaar met Dixon.
eentje die goed gemaakt is, moet volgens mij binnen 0.01 mm herhaalnauwkeurigheid positioneren.. Ik heb tenslotte dag in dag uit precisiedelen staan draaien met die houders.. Ik denk dat alleen een Tripan houder nauwkeuriger is.. maar dan praat je over anderhalf godsvermogen per stuk..

Afbeelding

Ik heb er eentje.. alleen de Toolpost.. maar ik heb CNC machines.. dus die "schuitjes" die maak ik wel als ik daar zin in heb.. mogelijk maak ik er dan meteen een Toolpost bij voor mijn vader.. voor zijn EMCOotje Unimat SL (Overkill, maar wel leuk)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die Tripan lijkt wel heel erg op degene die wij op school maakten voor onze persoonlijke uitrusting.
Uit cementeerstaal, dan cementeren en oppervlakte harden.
2023-09-25 18_08_15-Foto - Google Foto's.jpg
Maar met dit houdertje met een schuitje in een bocht kun je ook al lekker uit de voeten.
Die heb ik nog langer geleden voor mezelf gemaakt.
2023-09-25 18_08_37-Foto - Google Foto's.jpg
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mestyle
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2015 18:31

Re: Draaibank ferm

Bericht door mestyle »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 sep 2023 17:11
mestyle schreef: 24 sep 2023 12:55 Dacht eerst aan de dixon maar lees daar alleen maar slechte dingen over
Wat mankeert er allemaal aan een dixon?
Misschien is een multifix wat universeler en luxer, maar technisch is een dixon prima in mijn beleving.
Had de zoekfunctie hier op site gebruikt en lees over de hbm dixon alleen maar slechte dingen. Dat mensen gelijk terug sturen. Volgens jullie wel prima ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mestyle schreef: 25 sep 2023 18:48 Had de zoekfunctie hier op site gebruikt en lees over de hbm dixon alleen maar slechte dingen. Dat mensen gelijk terug sturen. Volgens jullie wel prima ?
Misschien haal je 2 dingen door elkaar, dixon en HBM. Maakt niet uit wat het is, ook een multifix die je bij HBM haalt zou wel eens tegen kunnen vallen.
Dan heb je het over 'model' dixon, niet over DE dixon.
Alle ontwerpen, hoe goed ook, kunnen verziekt worden, als HBM straks een draaibank 'model' Schaublin gaat verkopen is het ook geen Zwitserse precisie. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mestyle
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2015 18:31

Re: Draaibank ferm

Bericht door mestyle »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 sep 2023 19:20
mestyle schreef: 25 sep 2023 18:48 Had de zoekfunctie hier op site gebruikt en lees over de hbm dixon alleen maar slechte dingen. Dat mensen gelijk terug sturen. Volgens jullie wel prima ?
Misschien haal je 2 dingen door elkaar, dixon en HBM. Maakt niet uit wat het is, ook een multifix die je bij HBM haalt zou wel eens tegen kunnen vallen.
Dan heb je het over 'model' dixon, niet over DE dixon.
Alle ontwerpen, hoe goed ook, kunnen verziekt worden, als HBM straks een draaibank 'model' Schaublin gaat verkopen is het ook geen Zwitserse precisie. :mrgreen:
De dixon is toch ook dickson. Ik bedoel idd de goedkopere variant dixon model wat hbm en hogetex verkoopt
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaibank ferm

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 sep 2023 18:13 Die Tripan lijkt wel heel erg op degene die wij op school maakten voor onze persoonlijke uitrusting.
Uit cementeerstaal, dan cementeren en oppervlakte harden.
Ja, met dien verstande dat de Zwaluwstaart aan de andere kant zit..
Maar.. Het toont evenzozeer aan dat een Gereedschaphouder echt geen Rocketscience is.
'k heb 30 jaar geleden ook zelf een dergelijke houder gemaakt, de zwaluwstaarten van de Beitelblokken deed ik met een Zaagfreesje..alleen de zwaluwstaart in het blok was even pielen.. de schuine kanten wel gedaan met dezelfde zaagfrees..

Herman Buitelaar was nog een soort boos op me, dat ik dat zelf maakte, en niet gewoon bij em kocht.. "Ja hoor es effe Herman.. ik kom hier wel om zo'n mooi klemhendeltje te kopen, die slijt je niet aan mensen die een ISOfix kopen bij je.. en.. Beitels heb ik ook nodig.. waar haal ik die? (Ok.. die maak ik tegenwoordig ook zelf.. maar dat hoeft Herman niet te weten.. :lol: )

't komt erop neer:

Afbeelding

Herman Buitelaar verkoopt deze ook.. Lijkt me primageschikt om zelf een zwaluwstaartje te frezen.. Dan maak je je beitelhouders toch gewoon Zelluf?..

Dan weet je ook wie je de schuld moet geven als't nie goe is.. Jezelf!..
mestyle
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2015 18:31

Re: Draaibank ferm

Bericht door mestyle »

Zelf maken altijd een optie maar dan moet ik gaan lopen frezen op me draaibank en dat ben ik niet van plan. Hou het eerst wel bij me standaard beitel houder en ga de shims maar onder de beitels plakken zodat ik steeds juiste hoogte heb. Dan maakt het ook maar weinig uit of je een snelwissel of standaard hebt. En dan is die ook nog wel iets stabieler
Plaats reactie