Kleine CNC freesmachine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Is dat niet wat ik al opgemerkt had?.. Importeer je 3D model of je platte DXF in Cambam (mijn Situatie) en zet het op dezelfde hoogte als het in de machine staat..

Dan kun je kopieën maken van het onderdeel, en ze om de X-as en of C en X roteren, en dan komt het uit daar waar het in de machine ook zal zijn..

Op die manier heb ik deze horlogekast gemaakt..

Afbeelding

en daarvoor moest ie 2 keer op de 4de as..omdat ik nog geen 5 asser heb..
Vector
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2023 14:19

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Vector »

Ah ik zie het, had het te snel gelezen. Ik bedoel inderdaad hetzelfde. Dat maakt 3+2 programmeren dus best goedkoop haalbaar dan. Ik heb een relatief simpele werkende 5 assige machine maar ik liep stuk op het maken van een postprocessor en tijdgebrek. Ik ga die aanpak maar eens proberen.

Gaaf dat horloge!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Thanks!.. 't blijft wel een klus om te maken, hij moet in 2 standen op de 4de as, en dan in 5 posities bewerken.. nogal een klus dus.. zou veel sneller gaan met 5 assen.. dan heb ik aan 1 positie genoeg.. de rest doet de B as.. :lol:

Veel "5 assig" werk voor Functionele dingen is te doen met 3+2.. echt 5 assig?.. Hoezo?.. Ga je Turbo's maken dan Jonguh!?
Afbeelding
Vector
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2023 14:19

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Vector »

Haha ja, als ik ga proberen hem simultaan te laten doen zou dat puur zijn omdat het leuk is. Maar voor nu is dat nog een brug te ver. Denk ook niet dat het allemaal al is voorgekauwd in usbcnc, al hebben ze wel iets met tool center point management gedaan. Dat lieten ze een keer zien op een beurs (rapidpro dacht ik). Maar goed is leuk voor later :mrgreen:
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

4jaar terug:
Mach4 + pokey + Fusion360 free version! + pp Haas(pre NGC)
nadeel, bij een stop viel de A gewoon naar beneden(geen load op steppers) & mocht je terug uitlijnen :)

H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

mocht je in slaap gevallen zijn :D
3+2
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

van het net plukken...just 4 fun & te leren.
Mijn lijstje voorbije jaren : (inventorc*m,Powerm*l,Masterc*m,Hyperm*l,V*si,Cim*tron..N*)

Er aan raken is (geen) probleem, meestal is er wel een werkende 3x pp.
Bij enkele is het +- makkelijk een pp aan te passen/maken.
Favoriet..N*...wel 26GB aan download waarvan je niet weet... :) (n*12 kwam free met al die China 5x machines...en blijven hangen tot v1980)

Maar op den duur heb je het wel gezien :)

enkele ? bij een van bovenstaande kreeg ik uit het niets reclame...vanwaar haalde die mijn mail ??? :)
Bij die ik uiteindelijk kocht bleek ik al een account in china te hebben...
Vector
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 apr 2023 14:19

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door Vector »

Wow dat is netjes :shock: Bedankt voor je uitleg!

Grappig, ik heb exact hetzelfde draai kantel tafeltje. Houdt niet over qua stabiliteit, maar voor hout is het volgens mij prima.

De moderne pro machines verrekenen alles zelf als het product verplaatst staat op de tafel en je kantelt in. Gaat jouw post uit van een nulpunt in het hart van de ronddraaitafel, waarbij de X Y en Z bij een verdraaiing in de nc code wordt veranderd? Dat zal mach 3 vast niet voor je doen? Of blijven de X Y en Z gewoon ten opzichte van het product, en draaien de denkbeeldige assen mee met de tafel in de besturing?

Jammer dat Fusion 360 niet meer gratis 5 assig kan, maar het zat eraan te komen.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleine CNC freesmachine

Bericht door H.C »

Alles vanuit het centerpunt rotatie assen.
Ook in cam zet je daar het nulpunt.
Sommige Ctrl's kunnen nu al tcp toestanden aan, maar op zo'n klein tafeltje...niet de moeite.
China (speelgoed) tafeltje: moet zeggen dat de 5de as redelijk goed in center staat. (bij vele niet)
Enige wat ik wel meteen heb moeten doen is de riemen vervangen.

f360: krijg de laatste week regelmatig reclame om nog eens 30dagen te testen full version. Zou zeggen, maak er gebruik van :)
Plaats reactie