Aluminium zagen met de zaagtafel:

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door hfjbuis »

@Benkr heeft al vaker gezegd aluminium te laten zagen op een zaagtafel met een goed resultaat. Mijn eerste experiment met een oude handcirkelzaag met 12.5 mm aluminium 6082 was hoopgevend. Daarop het ik voor de zaagtafel een blad van Metabo gekocht voor hout met 48 tanden. Dat werkte voor geen meter.
Onlangs kwam ik een zaagblad tegen voor aluminium van Silverline (EAN 5055058110480) https://www.toolstation.nl/hm-cirkelzaa ... ium/p38247, ook te koop bij Bol en anderen.
Dit blad heb ik geprobeerd met 12.5 mm 6082 aluminium. Het ging, maar niet van harte en de zaagsnede was niet recht. Bij de tanden was het plakken van het aluminium te zien. Bij de 2e poging heb ik op de zaagsnede een heel dun streepje olie gedaan (doe ik ook bij de zaagfreesjes). Nu ging het goed met een rechte zaagsnede en het zaagblad bleef schoon.

N.B. bij het zagen het blad geheel uitdraaien zodat de tanden bijna verticaal de plaat raken om terugslag te voorkomen.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 15 sep 2023 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door pgroot »

ik heb ook wel eens aluminium gezaagd op een zaagtafel. dit met een trespablad ingevet met zaagvet (geen idee of dit de goedde benaming is). over het algemeen ging dit prima in 20mm dik aluminium. het geeft alleen wel een ongelofelijke zooi en de spanen zitten overal :P
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door hainjedaf »

Probeer eens bladen van Evolution.

ik had een scheluwzaag van Evolution die zaagde alles, tot en met pisbakijzer aan toe.

Evolution heeft speciale bladen voor alu.

https://www.evolutionpowertools.eu/nl/s ... aluminium/

En was er niet iets met zeep en het frezen/zagen van alu?
(lampenolie zoals Spinningwheels al aangeeft)
Laatst gewijzigd door hainjedaf op 15 sep 2023 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door spinningwheels »

Aluminium is sowieso al lastig te bewerken. zeker de wat zachtere soorten.
Het plakt aan de beitel of frees als superlijm,
Ik smeer met lampolie, bij draaien en frezen, maar boren gaat dan weer mooier met spiritus.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door pgroot »

hainjedaf schreef: 15 sep 2023 23:28
Evolution heeft speciale bladen voor alu.
Toch eens dieper induiken als ik veel alu moet zagen, ziet er prijstechnisch niet heel verkeerd uit :)

Op de cnc frees ik doorgaans droog met een sandvik VHM 2 snijder, zeker bij voorfrezen, bij nafrezen van passingen etc wil ik er nog wel eens een beetje koeling op zetten om maatvast te blijven.
Boren bij voorkeur met binnenkoeling.

Vanuit de hand of op de kolomboor heb ik een busje EP-Cutting oil, dat gaat eigenlijk voor alles best ok.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Aluminium zagen, gebruik kaarsvet of optaAkawax. https://superhandig.nl/hoogwaardig-snij ... -opta.html
Niet zuinig zijn. Ik leg die koker op het aluminium over de zaaglijn heen, die zaag drukt hem dan wel langzaam terug. maar blijft dus steeds vettig.
Platen 25mm geen probleem.
Als je het niet doet en een tand plakt vol heb je drama.
Bij een handzaag wordt het wat lastiger, maar vooraf even die koker wax er tegenaan doet het ook wel een poosje. Dan goed opletten je hoort gelijk als die vol wil gaan lopen dan weer waxen.
Een volgelopen tand gelijk schoonmaken, gaat steeds vaster zitten, desnoods in de gootsteenontstopper.

(hebben we toch al veel vaker over gehad hier op het forum)

Ik gebruik liever een fijnere zaag met daktant maar neem meestal niet de moeite om de zaag te wisselen, die andere zaagbladen doen het ook goed, als ze maar scherp zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door Palmerlivesteam »

WD-40
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door benkr »

Ik heb zo'n machine waar de zaag van onder naar boven komt, achter de aanslag zet ik vaak een dikke stompe kaars die meteen met het aluminium ook ingezaagd wordt, gaat perfect.
Als de portaalfrees klaar is ga ik op de zaagmachine ook een MQL maken, waarschijnlijk met als spuitmond een injectienaald die ik zo positioneer aan de onderkant van de tafel dat de straal altijd recht in de tanden van het zaagblad spuit.
Met de MQL gebruik ik trouwens vanaf nu weer standaard Bio-Ethanol, voor heen smeerde ik met speciale nevel olie, maar dat werd altijd zo'n vettige smeerboel, met Bio-Ethanol is het eigenlijk meteen droog.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door Kjelt »

Ik gebruikte IPA maar bio ethanol is goedkoper , wel wordt je er high van.

Dunnen stukken alu tot 25mm gaan prima op de circelzaag mits toerental begrensd en je stopt als het warm wordt. Voor blokken gebruik ik liever de lintzaag maar daar zie je wel een wigpatrooon, is niet zon mooie gladde zaagsnede als met de circelzaag.
Ik zou stiekem best zon mooie metaal afkortzaag willen hebben maar geen ruimte (meer).
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door motormuis »

zaagbladen voor alu hebben normaal een negatieve daktand
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door hfjbuis »

motormuis schreef: 16 sep 2023 11:37 zaagbladen voor alu hebben normaal een negatieve daktand
Mijn blad heeft een 5° negatieve hoek en de tanden hebben om en om een afgeschuinde hoek.
Kjelt schreef: 16 sep 2023 11:13 Dunnen stukken alu tot 25mm gaan prima op de circelzaag mits toerental begrensd
Dit blad mag 4600 RPM (250 mm diameter), de zaagtafel loopt op 4000.
benkr schreef: 16 sep 2023 10:37 Met de MQL gebruik ik trouwens vanaf nu weer standaard Bio-Ethanol
Op mijn bandzaag moet ik droog zagen omdat de aandrijfrollen van rubber zijn, misschien dat Bio ethanol ook kan. Eigenlijk heb ik op de bandzaag geen probleem met aluminium zagen, waarschijnlijk omdat ik de zaagsnelheid laag houd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Aluminium zagen met de zaagtafel:

Bericht door mark3 »

mdf of een ander soort hout meezagen. Scheelt een hoop troep tov kaarsvet snijolie
Plaats reactie