Open CNC: jullie inschatting?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xprodi
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:23

Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door xprodi »

Dag iedereen,

Ik ben op zoek naar een CNC tafel om volformaat platen mee te bewerken (122x244).
Recent kreeg ik via Open CNC (Schiedam) een offerte door voor +/- 6000 voor deze: https://opencnc.nl/qa-22/
Dit steviger model was rond de 9K: https://opencnc.nl/i-300/

Beide modellen waren gespecifieerd met dezelfde 2kW motor, zelfde besturing, transport, installatie...

Wat denken jullie op het eerste zicht? Ik had even gezocht op het forum, maar was verrast om nog geen ervaringen met dit bedrijf tegen te komen.
Thanks!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door Sven »

Van wat ik er van kan zien vind ik het allemaal een beetje meh.
En dat gaat dan voor mij vooral over een lading aan kleine dingetjes die me geen vertrouwen geven, ipv een paar hele grote.

Dit lijkt een eenpitter. Op zich geen probleem.
Maar het aantal machinetypen is dan denk ik te groot. (Net zoals je een restaurant met een grote kaart moet wantrouwen)
En een deel van die typen overtuigen me dan sowieso niet.

Het vreemdst vind ik nog wel dat er kant en klaar machines worden aangeboden naast extrusiemachines op maat.
Dat lijkt me een combinatie die heel lastig vol te houden is.

Ten slotte vind ik het (voor mezelf) vervelend als foto's niet in detail te bekijken zijn.
Ik hoop dat dat geen bewuste keuze is, dat is voor mij ook een reden te wantrouwen.

In zijn algemeenheid denk ik dat je voor een machine van dit formaat veel beter af bent als je een gebruikte machine koopt.
Die kosten vaak geen drol, want die staan meestal hopeloos in de weg op dure vierkante meters en ze moeten ook nog getransporteerd worden.

Met de prijzen die je blijkbaar best zou willen betalen zou je dan mechanisch een veel betere machine krijgen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Te weinig info op die website. De info die er staat is wel heel algemeen.
Hoe wordt de boel bestuurd?
Foto schakelkast.
Gebruikte onderdelen, stappenmotoren en drivers.
Heb je er nog een PC bij nodig.


Ik had de website al eens eerder gezien, weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. Gevoelsmatig gaat ie gewoon een machine bouwen als er 1 verkocht is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nog wat zoekwerk verricht.
Tim Zagwijn, HBO mechatronica, moet toch wel wat kunnen. Maar wel een duidelijke starter, waar niets mis mee hoeft te zijn.
2023-09-11 12_27_14-(10) Tim Zagwijn _ LinkedIn.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door spikee »

Niet helemaal je vraag... maar dit ziet er naar mijn idee een stuk beter uit rond die prijsklasse: https://haase-cnc.de/index.php/
MeMoRy
Berichten: 737
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door MeMoRy »

Even voor de duidelijkheid: wat wil je met de machine gaan doen? 24/7 commerciële productie? Of één keer per maand een logo graveren? Iets daartussen?
Wat voor verwachtingen heb je van een machine?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat je beter af bent met een OSPF:
Betere Constructie, Zelf kiezen welke besturing en welke CAM software
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 11 sep 2023 13:23 Ik denk dat je beter af bent met een OSPF:
Betere Constructie, Zelf kiezen welke besturing en welke CAM software
Gaat niet lukken met die afmetingen.
Dan zal hij moeten ombouwen met of dikkere spindels , of zelfroterende KO moer of tandheugel constructie.
Daarnaast zal hij dan dik over de 10000 uitkomen op de materialen en zal hij alles nog moeten willen bouwen incl de aanstuurkast.

Als hij niet zelf wil bouwen inderdaad 2e hands kijken voor een machine jonger dan tien jaar en goed opletten met de besturingssoftware en OS.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor een Goede machine met die afmetingen, zal je sowieso even "diep in de buidel" moeten vrees ik..

tenzij je inderdaad voor een Appel en een ei een gebruikte machine met een degelijke bouw kan vinden..
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door spikee »

Gebruikt zijn dergelijke machines wel te vinden.
Ik zag laatst een flinke plasma tafel op marktplaats die je zo zou kunnen ombouwen naar een freesmachine.

De vraag is zoiezo commercieel of beetje hobby bob. Dat bepaald namelijk welke richting je op kan gaan.
Toevallig staat in de printnc discord iemand die een printnc van dat formaat heeft gemaakt (zonder het "print" verhaal) met roterende nut etc.
Voor houtbewerking is dat prima.
xprodi
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2023 11:23

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door xprodi »

Alvast bedankt voor de feedback dusver!
Om even samengevat te antwoorden:
- De verwachte productie is zeker niet 24/7, maar wel beroepsmatig en daarom is betrouwbaarheid belangrijk. Ik reken op een 3-tal uren effectieve draaitijd per week.
- Zelf bouwen is wegens tijd helaas geen optie..
- Zijn er bepaalde parameters die, voor dit formaat, absoluut noodzakelijk/te vermijden zijn als ik naar gebruikte machines kijk?

Dank!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Open CNC: jullie inschatting?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nouja.. zoals je zelf al aangaf.. 't Formaat.. je wilt Volle platen verwerken, da's 1

3 uur per week.. is maar een globale indicatie, Wil je met meerdere gereedschappen per onderdeel kunnen werken, en komt dat vaak voor, dan is een Wisselaar een optie
Komt dat niet heel vaak voor, Denk dan op zijn minst na over een Toolsetter, om in elk geval je gereedschaplengte automatisch te meten, zodat je niet elk gereedschap met de hand bovenop je werk moet "nullen".
Dit Vraagt wel een werkwijze die afwijkt van die van de Hobbyist die geen toolsetter heeft, maar het komt er op neer dat je eerst je Gereedschap meet, en dan met het gereedschap het Z-0 Vlak instelt op je werk.

Hoe ga je het werk vastzetten?.. als je met "kikkers" werkt, zal je machine opspantafel wel iets groter moeten zijn.
anders.. een Vacuumtafel is bijzonder handig, maar dan moet je ook weer je voorzorgsmaatregelen treffen zodat je niet in de Tafel freest.. een "Spoilplate" die je ééns in de zoveel tijd moet vervangen kan, er zijn ook "vellen" die je onder je werk kan leggen, die poreus genoeg zijn om 't vacuum te houden

"Vastschroeven in een SpoilBoard kan ook.. en dan kun je mits het werk dat toelaat ook gewoon een tafel hebben zo groot als de grootste maat die je wilt bewerken..

Op mijn Freesbank(je) heb ik een Spoilboard even groot als de Tafel, en daar kan ik naar hartelust allerhande dingen op Vastschroeven.. en dan zo dat je eromheen freest..

Hoe "Handig" wil je de Besturing hebben?..
Plaats reactie