Steekcirkel meten

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb opzetbekken, met cilindrische pennen. Daarmee kan ik inderdaad ook de 2 bekken dezelfde kant op uitdaging oplossen. Al heb ik dan wel een minimum maat van ongeveer 8mm.
Net even geprobeerd, dat werkt ook. :mrgreen: Was eigenlijk ooit voor een heel ander project gemaakt, en om ze nu voor een paar gaatjes er weer op te zetten is me denk ik teveel moeite.
2023-08-31 12_45_15-Foto - Google Foto's.jpg
Je kunt er natuurlijk ook gewoon een kopen.
2023-08-31 12_54_01-Schuifmaat steekmaat Digitaal 151-006-11 (5) - Kin Machines B.V. Staphorst.jpg
Of opzetbekken:
2023-08-31 13_03_01-Zoekresultaten voor_ ‘schuifmaat’ Hogetex.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Steekcirkel meten

Bericht door FreesKever »

Van die kegel opzetbekken ben ik niet zo gecharmeerd. Die meten niet waar het gat zit, maar die meten alleen de rand waar het gat ophoud, en is daarmee erg gevoelig voor beschadigingen, afrondingen en of de verzinkboor op het gat wel recht stond vroeger.

Verder is de meet methode ook erg afhandelijk van wat voor gat diameters je wilt meten en hoe nauwkeurig je het wilt hebben.

Gaat het om houten platen waar een gat van 40cm in zit, of gaat het om 2mm gaatjes in staal waar paspennen in moeten.

Voor de kleine gaatjes kun je geslepen meet asjes kopen in sets die met 0.01 (of met 0.001mm als het moet) oplopen, en voor de kleine maten is zo een hele set (met dus 100 van die dingen per mm diameter) nog betaalbaar ook.

Een methode die ook handig kan zijn is om je CNC machine als CMM te gebruiken. Dat kan met zo een tast kop, maar ook door er een camera op te zetten. Of je doet het allebij... Onderstaande zet een webcam op een Haimer 3D taster. ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=7mBQwIzaiaQ
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 02 sep 2023 11:20 Voor de kleine gaatjes kun je geslepen meet asjes kopen in sets die met 0.01 (of met 0.001mm als het moet) oplopen, en voor de kleine maten is zo een hele set (met dus 100 van die dingen per mm diameter) nog betaalbaar ook.
Wat je betaalbaar noemt.
2023-09-02 12_22_07-Cilindrische kalibers (meetstiften) Hogetex.jpg
https://www.hogetex.com/cilindrische-ka ... T1EALw_wcB

Maar wel erg handig. :mrgreen:
2023-09-02 12_25_53-Foto - Google Foto's.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 aug 2023 12:47 Ik heb opzetbekken, met cilindrische pennen. Daarmee kan ik inderdaad ook de 2 bekken dezelfde kant op uitdaging oplossen. Al heb ik dan wel een minimum maat van ongeveer 8mm.
Net even geprobeerd, dat werkt ook. :mrgreen: Was eigenlijk ooit voor een heel ander project gemaakt, en om ze nu voor een paar gaatjes er weer op te zetten is me denk ik teveel moeite.
2023-08-31 12_45_15-Foto - Google Foto's.jpg

Je kunt er natuurlijk ook gewoon een kopen.
2023-08-31 12_54_01-Schuifmaat steekmaat Digitaal 151-006-11 (5) - Kin Machines B.V. Staphorst.jpg
Of opzetbekken:
2023-08-31 13_03_01-Zoekresultaten voor_ ‘schuifmaat’ Hogetex.jpg

vERHIP!.. er was dus al lang geleden eens iemand die hetzelfde idee had als ik.. hetgeen ook weer betekent dat ik 't juist had met mijn veronderstelling.. :lol:
FreesKever schreef: 02 sep 2023 11:20 Van die kegel opzetbekken ben ik niet zo gecharmeerd. Die meten niet waar het gat zit, maar die meten alleen de rand waar het gat ophoud, en is daarmee erg gevoelig voor beschadigingen, afrondingen en of de verzinkboor op het gat wel recht stond vroeger.

Verder is de meet methode ook erg afhandelijk van wat voor gat diameters je wilt meten en hoe nauwkeurig je het wilt hebben.

Gaat het om houten platen waar een gat van 40cm in zit, of gaat het om 2mm gaatjes in staal waar paspennen in moeten.
Als je de Locatie van een Paspen moet repliceren, dat ga je met een schuifmaat sowieso niet meten.. zelfs niet met paspennen.. dat doe je dan op een Freesbank, met een klokje, en dan meet je de boel uit..maakt niet uit hoe je em erop legt.. Stelling van Pythagoras vertelt je wat je weten moet.. OF.. je lijnt em wel uit.. en dan kun je ook meteen de Afwijkingen meten...(feitelijk maak je dan een Conventionele CMM van je Freesbank)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Ballegooijen »

vERHIP!.. er was dus al lang geleden eens iemand die hetzelfde idee had als ik.. hetgeen ook weer betekent dat ik 't juist had met mijn veronderstelling.. :lol:
Het kan natuurlijk ook zijn dat het er allang was voordat jij het bedacht :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door andrefc101 »

Ballegooijen schreef: 02 sep 2023 15:21 Het kan natuurlijk ook zijn dat het er allang was voordat jij het bedacht :oops:
Nou, dat denk ik niet hoor.....
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 02 sep 2023 15:29
Ballegooijen schreef: 02 sep 2023 15:21 Het kan natuurlijk ook zijn dat het er allang was voordat jij het bedacht :oops:
Nou, dat denk ik niet hoor.....
Als jij gaat denken, krijgen veel ambtenaren jeuk op vervelende plaatsen :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door andrefc101 »

hainjedaf schreef: 02 sep 2023 17:44 Als jij gaat denken, krijgen veel ambtenaren jeuk op vervelende plaatsen :mrgreen:
🤪
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 02 sep 2023 15:21 Het kan natuurlijk ook zijn dat het er allang was voordat jij het bedacht :oops:
Dat is meestal zo. Kijk eens in een "patent search" en je slaat achterover.
In 2001 had ik een prachtig idee voor een nieuw " elektrisch apparaat" bedacht, bleek het (in een primitieve versie) al in 1907 gepatenteerd te zijn terwijl destijds elektriciteit zo schaars was :mrgreen:
Wat mechanische meetapparaten en methodes betreft denk ik dat daar weinig echt nieuws meer te ontdekken valt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 03 sep 2023 11:17
Ballegooijen schreef: 02 sep 2023 15:21 Het kan natuurlijk ook zijn dat het er allang was voordat jij het bedacht :oops:
Dat is meestal zo. Kijk eens in een "patent search" en je slaat achterover.
We hadden een keer een klant die wilde een elektrisch doseer ding prototype laten maken bij ons.
Bedoel je dit vroeg ik terwijl ik hem de folder van (toen wel) de eerste elektrische kitspuit overhandigde. Weer een illusie armer. :mrgreen:
Oke, toen hadden we nog geen google en hij dacht in de food richting en dit lag natuurlijk op de bouwbeurs.

Wij zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig naar Kjelt z'n al bestaande idee. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Steekcirkel meten

Bericht door keesfrees »

Dit is er ook een :
https://www.rcm-machines.com/de/bgs/loc ... /rcbgs8367
?

Kwam ik op het spoor nav :
Re: Waar te koop: transfer punch metrisch
viewtopic.php?p=277148#p277148

Nog veel meer bijzondere meet instrumenten daar, waar van de functie mij niet altijd direct duidelijk is.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie