Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door TestCase »

DaBit schreef: 03 sep 2023 10:22 Dat herken ik niet in ieder geval. Ik doe dat niet, mijn collega's eigenlijk ook niet, en bij bedrijven waar ik kom zie ik het eveneens amper tot niet. In de basis wil iedereen gewoon goed werk afleveren.
Fijn voor jou. Mijn ervaringen zijn jammer genoeg anders. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook op heel wat bedrijven geweest waar het wel goed draaide, iedereen zijn plaats had en mensen met plezier goed waren in wat ze produceerden. Maar er waren er ook heel wat waar dat niet zo was, met een aantal uitschieters waar je heel hard van op je hoofd gaat krabben.
De balans helt bij mij naar de negatieve kant, bij jou naar de positieve afgaand op wat je schrijft. Wat de waarheid of de realiteit is? Wie zal het zeggen?


hainjedaf schreef: 03 sep 2023 14:06 Dat is nou de taak en functieomschrijving van elk beroep met het woord "MANAGER" erin.
Zover reiken mijn kennis en ervaring nu ook niet, maar als jij het zegt wil ik dat klakkeloos aannemen.


hainjedaf schreef: 03 sep 2023 14:06 Afschuiven is de basis van keynesiaanse bedrijfsvoering
Mooi dat ik dit op een forum over techniek mag tegenkomen. Die Keynes is mijne vriend niet, dus lig ik met de meeste 'economen' zwaar overhoop wanneer die marionet ter sprake komt.
Gezien iedereen een praktijk-ecconoom is, en wat er op school en in de media als 'economie' afgeschilderd wordt pure propaganda is, wil ik voor wie erin geïnteresseert is het boek The Road to Serfdom van Friedrich Hayek onder de aandacht brengen.
Hayek was zowat de enige tegenstand, de naam waardig, die Keynes' onzin in stukken sloopte en naar de wereld van, euh... wel, onzin schopte.

Opmerkelijke anecdote. In 1934 maakte Hayek brandhout van keynes' A Treatise on Money van 1930. Keynes lachte dat weg met de woorden "och, ik geloof dat toch allemaal niet meer". Il faut le faire. En er dan als hoogvliegende, wereldberoemde econoom mee weg komen en verder schade kunnen blijven aanrichten. Er waren toen en ervoor krachten aan het werk die nu nog steeds aan het werk zijn.

1934, niet toevallig het jaar dat de New Deal van kracht werd met alle kwalijke gevolgen voor de wereld in zijn geheel, en de deur wagenwijd openzette voor het gedrocht dat in Bretton Woods uit de duim kwam.

Goed, nu ben ik genoeg off topic gegaan want dit interesseert natuurlijk geen mens op een technisch forum. Voor wie het wel intereseert, is het bovenstaande het ideale startpunt om meer van de wereld van vandaag te weten. Voor een goede, simpele basis in de echte economie: Adam Smith.


Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Kjelt »

Economie is net als psychologie geen exacte wetenschap en eigenlijk hebben die twee meer met elkaar te maken dan bv met een exacte wetenschap zoals wiskunde. Vandaar hun groepering: gamma "wetenschap". Want hoeveel economische "wetten" zijn niet kapot gegaan omdat de praktijk anders was dan de theorie. En hoeveel van die "wetten" zijn niet na afloop ontstaan of aangepast om de verschillen alsnog te verklaren waarna ze enkele jaren later weer niet klopten ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

TestCase schreef: 09 sep 2023 09:19 Afbeelding
Lees puur voor de fun 'Brave New World' van Aldous Huxley, copygight 1931.....

Het is 2023 en we zijn met zijn allen afhankelijk van China :)

Ik heb gezegd.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie