M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door hfjbuis »

De tappen draai ik op dezelfde manier als gewone tappen, ook met een offset voor de vrijloop. Ik frees er alleen geen snijkanten aan. Als offset gebruik ik een spacer van 1 mm maar eigenlijk kan dat ook 0.5 mm zijn. In het kort: ik draai de as op nominale diameter en vervolgens 3X op nominale diameter draaien, conus draaien en schroefdraad draaien met de spacer telkens onder de andere klauw. Voor hout hoef ik ze niet te harden en iets harders (aluminium) heb ik nog niet geprobeerd.
Gewone tappen maak ik alleen voor exotische maten of voor iets dat ik maar één keer nodig heb en niet geschikt is voor de draaibank. Die doe ik harden. Ik tap daar ook alleen maar aluminium of POM mee, geen staal. Tappen maken uit 6 kant staal is een stuk gemakkelijker dan uit rond staal. Het is bewerkelijk maar ik hoef geen uren te tellen.
Een video (serie) voor het maken van een "gewone" tap uit rond staal.https://www.youtube.com/playlist?list=P ... UXqVJxIAJu
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 08 feb 2023 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door boeld »

Wauw, mooie suggesties allemaal weer! Die Rotec tappen zijn een stuk goedkoper dan de tappen die ik nu had, dus die ga ik ook zeker ook eens proberen.

Bedankt allemaal, voor het meedenken!
Gebruikersavatar
André-R
Donateur
Berichten: 251
Lid geworden op: 19 feb 2020 13:31
Locatie: Drempt

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door André-R »

hier een foto van mijn M3 tap. Van het merk Ardatz. 40+ jaar geleden aangeschaft dus weet niet of dit merk nog bestaat maar dit tapt prima in alu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AI Hembrug DR1
Optimum BF 46 vario
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Leo »

Mijn ervaring voor Alu tappen is stookolie (in Vlaanderen mazout genoemd) Natuurlijk is "Diesel" ook goed, maar veel duurder.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mijn ervaring is dat het voor Alu allemaal niet zo krap komt.. Beetje Diesel, Zonnebloem-of Olijfolie, Dubro, Lagervet.. gaat allemaal wel..

Belangrijkste is en blijft dat je RECHT tapt.. een beetje scheef is niet goed.. verder.. als je met de hand tapt, heb je er meer gevoel in, maar machines kunnen ook tappen, dus het moet ook machinaal kunnen..
Roltappen lijkt mij voor heelboelveel gaatjes wel de beste oplossing.. koudverstevigde, dus sterkere draad.. wat wil een mens nog meer?..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 06 sep 2023 19:29 Belangrijkste is en blijft dat je RECHT tapt.. een beetje scheef is niet goed.. verder.. als je met de hand tapt, heb je er meer gevoel in, maar machines kunnen ook tappen, dus het moet ook machinaal kunnen..
Mijn beperkte ervaring is net andersom.
Ik vind het makkelijker om met een tapmachine of accutol met tapkop loodrecht te starten dan met zo'n handtap "wring"ijzer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waarom denk je dat er vaak een centergaatje achterin een tap zit, of ze een punt hebben?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door Kjelt »

Geen idee als het voorgeboorde gat groter is dan de punt ;-)
Het gaat erom dat je in het begin druk moet zetten en tegelijk draaien wat de beweging eigenlijk instabiel maakt. Als een machine het draaien verzorgd dan hoef je alleen de kop loodrecht te houden en druk te zetten wat veel stabieler is. Waarschijnlijk ook de reden dat de tapmachine is uitgevonden en zo populair is.
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door spikee »

Ik gebruik tegenwoordig alleen maar zogenaamde spiral taps. Of het nu voor alu is of voor staal. Met de juiste maat voorboren, de spiral tap in de accuboor -> koppeling op stand je 11 o.i.d. en 1-2x op en neer en klaar is kees.

Afbeelding

Kost tegenwoordig ook niet veel meer.
https://a.aliexpress.com/_EIn7nht

Kan je prima honderden gaten mee doen in alu.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door henkzelf »

In alu best goede ervaring met https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-boortap.
Inderdaad als boven genoemd "speling in de montage".
Ik boor normaal voor, en het boorgedeelte van de boortap richt hem op dat gat.
En als ik met de accutol toch te lomp doe en hij breekt toch, dan kan ik het gebroken deel aan die boorpunt pakken om het uit het materiaal te draaien
Breken komt dan omdat ik te snel wil. Kracht limiet op de boortol voorkomt breken wel bij lage toeren, maar massa van de boorkop en aandrijving wordt bij hogere snelheid door een vastlopende tap niet gestopt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door hfjbuis »

Ik heb deze ook Van HBM en vind het hun beste tappen. Het stukje boor zorgt voor centreren bij het hand/accuboor tappen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
spikee
Berichten: 277
Lid geworden op: 26 okt 2011 22:54

Re: M3 tappen in aluminium: tips gevraagd

Bericht door spikee »

Ik vind die boor tap dingen maar van betrekkelijk lage kwaliteit. Wat ik wleerder linkte werkt voor mij veel beter.
Plaats reactie