Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zie kopje 'verdienen'. En vind er van wat je wilt.
https://www.technishow.nl/nieuws/techni ... dustrie-2/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2023 16:18 Zie kopje 'verdienen'. En vind er van wat je wilt.
https://www.technishow.nl/nieuws/techni ... dustrie-2/
Dat zegt mij niet zoveel. Wat mij opvalt is dat de direkteuren klagen terwijl ze of zelf geen technische opleiding hebben gekozen of zelf direkteur zijn geworden. Sorrie hoor maar dan ben je uitgepraat want dat is nou precies wat er mis is in Nederland.
In Amerika is het heel goed mogelijk dat een werknemer meer verdiend als zijn baas, puur omdat zij/hij goed is in zijn werk, de arbeidsmarkt krap is en ze hem/haar niet kwijt willen ;-)

En bedrijfsscholen? Dat is een school opgezet door een bedrijf waarvoor hebben ze daar de overheid voor nodig? Dat ging in de jaren 50-80 bij Philips toch ook prima?
Misschien is het concept bedrijf in de zin van werkgever/werknemer wel achterhaald, bestaat ook pas sinds de VOC, daarvoor waren het allemaal ambachtslieden, dat zie ik hier op het forum ook veel, hele slimme mensen die in hun eentje een klein bedrijfje runnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de achtergrond van die directeuren niet kent moet je er niet over oordelen. ;-)
En... vind er van wat je wilt.
Maar zou het niet zo zijn dat er belasting technisch voor die bedrijven geen eer te behalen is aan die bedrijfsscholen?
Dan moet je dus gaan kijken wat er in de jaren 70 gebeurt is waarom die bedrijfsscholen opgehouden zijn te bestaan.
Waarschijnlijk belachelijke eisen vanuit de regering waaraan de opleiding moest voldoen, veel papierwerk, weinig praktisch.
Kjelt schreef: 01 sep 2023 17:30 In Amerika is het heel goed mogelijk dat een werknemer meer verdiend als zijn baas, puur omdat zij/hij goed is in zijn werk
Dat gebeurt in Nederland ook, weet ik uit de eerste hand. (niet baas maar leidinggevende)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door janplastiek »

Kjelt schreef: 01 sep 2023 17:30 En bedrijfsscholen? Dat is een school opgezet door een bedrijf waarvoor hebben ze daar de overheid voor nodig? Dat ging in de jaren 50-80 bij Philips toch ook prima?
Misschien is het concept bedrijf in de zin van werkgever/werknemer wel achterhaald, bestaat ook pas sinds de VOC, daarvoor waren het allemaal ambachtslieden, dat zie ik hier op het forum ook veel, hele slimme mensen die in hun eentje een klein bedrijfje runnen.
ik ben zo een product van het Philips schooltje in Turnhout. Ik heb er wel wat geleerd, maar je krijgt te leren wat de lesgever wil en sta je hem niet aan heb je de k##t jobjes er boven op,
ik herinner me dat ik dat honderden vuurvast cr nc staafjes met de handbeugelzaag moest door zagen. lesgever weg, spul in de draaibank en afsteken maar.
enkele 1000den nietjes plooien(kreeg je 60 h voor om deze te maken) voor de assemblage van de cassettes voor witte son, kreeg je een plankje op lengte en een kniptang om de 1mm dikke molybdeen draad te knippen en een punttang om van de geknipte draad nietjes te plooien, je leerde daar zelf om te zorgen dat het apenwerk snel klaar was.
Even wat latjes met de juiste dikte tegen een staaf gelast, molybdeen draad tussen 2 plankjes en zoals we thuis veren wikkelden op de draaibank even de spoed op 1mm en na een half uurtje je bakje met nietjes afgeven.
Werd echt niet geapprecieerd, de lesgever zei: "ik zeg je hoe je dit moet maken."
Dus je bent afhankelijk van de goodwill van degene die er lesgeeft.
Veel van de oudere waren bang om vervangen te worden door de horde jongeren die opgeleid werden.
Gelukkig waren er nog collega's met wat meer verstand en begrip welke voor de jongeren opkwamen en is het later toch nog goed gekomen met mij. ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door benkr »

Ik weet uit eigen ervaring dat techniek op school, lees MTS, op een heel laag pitje staat hoewel ze zelf pretenderen dat ze een topopleiding hebben.
Inmiddels al weer een jaar of 20 geleden, toen mijn zoon op de MTS zat om daat wat te leren hoopte ik.
In het 3 jaar waren er geen boeken én geen leraren voor de technische vakken, zowel theoretisch als praktisch.
In het 4e jaar kregen ze de boeken digitaal en wederom geen les wegen lerarentekort.
Wel kregen ze een paar weken voor het eindexamen de examenvragen voor alle vakken én voor 3 van de 5 hoofdvakken ook maar meteen de uitgewerkte opgaven. Vreemd hé dat ze zo'n hoog slagingspercentage hadden?
Als je dan denkt dat er daar iets veranderd is, ik hoor nu van stagiaires dat het er nog precies hetzelfde aan toe gaat.
En dan vinden wij het gek dat de bedrijven roepen dat ze niets hebben aan de output van die MTS.

Mijn buurjongen begint zo ongeveer nu aan zijn laatste ja opleiding fysiotherapeut, jaren geleden kreeg zo iemand in het 2e en 3e jaar zo'n 500 uur praktijkles, nu nog 30 uur.
Is het dan gek dat de stageadressen nu roepen dat ze niets kunnen met die stagiaires, dat kost veel te veel tijd om ze te begeleiden, maar als ze het niet doen komen er geen goede therapeuten bij, het begin van het einde dus, ook hier.

Ik de opleidingseisen van mijn voormalige werkgever staat voor mijn voormalige baan HTS elektronica, maar er is nergens in Nederland nog een instituut die de opleidingen geeft. Ook de MBO opleidingen gaan hier niet op in, waar moeten mensen die interesse in dat soort techniek hebben hun kennis vandaan halen? En als er dan bij een sollicitatie ronde een hobbyist komt die dit soort techniek helemaal in de vingers heeft moet hij worden afgewezen omdat hij niet de juiste papiertjes heeft, zelf meerdere keren meegemaakt.
Wat ik zelf ook meerder keren heb meegemaakt is dat een dergelijk iemand op een veel lager niveau werd binnengehaald en dan via allerlei slinkse wegen na een paar jaar toch op de plek terecht kwam waar hij eigenlijk meteen had moeten komen. Grootste probleem was altijd dat de echt goeien al lang ergens anders aan de bak kwamen omdat ze daar mensen wel op hun technische kwaliteiten konden beoordelen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 18:45 Zoals ik het ooit tegen een chef zei: "Jij bepaalt WAT ik moet doen, Ik bepaal HOE, ik bemoei me tenslotte ook niet met hoe jij je werk doet.."
En daarom ben je nu natuurlijk ook eigen baas zeker?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

andrefc101 schreef: 01 sep 2023 19:31
Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 18:45 Zoals ik het ooit tegen een chef zei: "Jij bepaalt WAT ik moet doen, Ik bepaal HOE, ik bemoei me tenslotte ook niet met hoe jij je werk doet.."
En daarom ben je nu natuurlijk ook eigen baas zeker?
..... iets met open deur en legerkisten?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door TestCase »

Het doet deugd te lezen dat de ervaringen in lijn met de mijne liggen. Ik ben bijna (bijna!) gaan geloven dat het gewoon aan mij zou liggen. Complete nonsens, natuurlijk. Als de boel vierkant draait, dan draait ze gewoon vierkant, alle dure raketwetenschap uitlegjes ten spijt.

Maar goed is het niet, we zijn een weg ingeslagen die van kwaad naar erger ging en niet zomaar terug vlot te trekken is.

Samengevat: Houston, we have a major problem!
Maar we mogen Houston niet vertellen wat het probleem is want dat is niet politiek correct.

Misschien moeten meer mensen beseffen dat een sollicitatie in beide richtingen werkt.
Zo heb ik ooit bij de politie gesolliciteerd, toen was dat nog de rijkswacht. Zittend mijn loontje verdienen ipv te trekken en sleuren heel de dag en op mijn 55ste mogen stoppen met een, laten we eerlijk zijn, bijzonder vet pensioen vergeleken met die uitgeperste citroen op zijn 65ste (toen nog).
Heel de selectie doorlopen, in 4 verschillende stadia van elk iets meer dan een halve dag als ik me goed herinner, dus redelijk wat tijd in die instelling mijn ogen en oren de kost kunnen geven. Nou, laat maar zitten hoor, ik heb geen interesse om voor een criminele organisatie aan de slag te gaan. Dan maar trekken en sleuren tot mijn 65ste, dat is mijn zelfrespect me wel waard. Maar de mensen in mijn omgeving vielen van hun stoel... Het zal wel aan mij liggen, maar wie mij niet kon begrijpen kon ik eigenlijk ook niet begrijpen. Nu weet ik wel beter, in de zin dat ik het diertje mens nu beter ken. Ik ben nog altijd dezelfde principiële, koppige duvel, en ik zou het niet anders willen.

Maar we hebben dus een probleem. Ik kwam wel eens op bedrijven met een heel speciale cultuur. Eentje schiet me nu prominent voor de geest. Daar liep een soort van chef voor het werkvolk rond die gewoon helemaal niets met zijn handen kon. Hij was behoorlijk goed in rapporteren en ander papierwerk, maar te dom om dan gewoon voor ingenieur te studeren (wel geprobeerd maar gefaald) en te lomp om de werkplaats eens fatsoenlijk uit te keren (borstelen). 'Soort van chef' omdat hij zichzelf in die positie gemanoevreerd had. Hij vertelde ook iedereen hoe ze alles moesten doen, waar hij dus zelf totaal geen kaas van gegeten had. Zaken waarvan je duidelijk kon zien dat hij gewoon niet wist hoe ze werkten kregen onmiddelijk het epithet 'kutsysteem'. Hij verwachtte ook dat zijn 'onderdanen' dat epithet herhaalden. Alles met wat vak- en algemene kennis die afweek van wat hij dacht dat het zou moeten zijn, werd buitengewerkt. Ik heb het daar zelf bijzonder lang volgehouden, ik was al wat ouder en had al geleerd mijn mond te houden zolang mijn facturen netjes betaald werden.
Redelijk snel kwam de vraag of ik niet vast in dienst wilde. Nou nee, ik heb teveel eigen werk en als ik gewoon zo af en toe bij jullie wat mag bijklussen ben ik meer dan tevreden. Zolang die stoorzender daar rondloopt, blijft de cultuur natuurlijk wat ze is en in zo'n omgeving wil je niet (of zo weinig mogelijk) vertoeven als je de keuze hebt. Het was de taak van de directie daar wat aan te doen maar die was in hetzelfde bedje ziek. Jammer, want het was op zich een prachtig bedrijfje dat in een kleine niche markt actief was. Iedereen snapt wel dat het niet zo goed geëindigd is met dat bedrijfje, en dat is een probleem.

We hebben een bijzonder probleem als krokodillen de posities bekleden waar beslissingen genomen moeten worden en tegelijk mensen van een beter caliber wegwerken. Een krokodil heeft een heel grote bek en hele kromme pootjes!

Ik denk niet dat er zo'n groot tekort is als beweerd wordt. Ik denk wel dat we naar een arbeidscultuur geëvolueerd zijn waar we veel minder productief zijn en opgebrand worden door constant over onze schouder te moeten kijken. Constant jezelf moeten indekken door ervoor te zorgen de schuld op iemand anders te kunnen steken. Zo weinig mogelijk proberen te doen, want hoe minder je doet hoe minder het mis kan lopen, en vooral hoe minder men de schuld op jou kan steken.
Die ambachten van vroeger, wat de meesten hier op dit forum dus doen, is de beste optie in dit soort omstandigheden.
En een sollicitatie gaat in twee richtingen, daar begint het. Er zijn nu eenmaal mensen en bedrijven waar je niet mee en voor wilt werken als je het enigszins kan vermijden.


Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 18:45 Zoals ik het ooit tegen een chef zei: "Jij bepaalt WAT ik moet doen, Ik bepaal HOE, ik bemoei me tenslotte ook niet met hoe jij je werk doet.."
'En de rest van de collega's kunnen zich aanpassen aan mijn wereldbeeld of in de stront zakken'
Een eigen eenmansbedrijfje is voor jou de juiste keuze dus :lol:
TestCase schreef: 02 sep 2023 11:05 Constant jezelf moeten indekken door ervoor te zorgen de schuld op iemand anders te kunnen steken. Zo weinig mogelijk proberen te doen, want hoe minder je doet hoe minder het mis kan lopen, en vooral hoe minder men de schuld op jou kan steken.
Dat herken ik niet in ieder geval. Ik doe dat niet, mijn collega's eigenlijk ook niet, en bij bedrijven waar ik kom zie ik het eveneens amper tot niet. In de basis wil iedereen gewoon goed werk afleveren. Uiteraard gaan er ooit dingen goed mis. Dan word er gebromd en zijn er momenten dat we best blij mogen zijn dat de deuren in stevige scharnieren hangen. Als ik degene ben die de ellende veroorzaakt heeft vind ik het niet eens vreemd dat ik de wind van voren krijg. Maar uiteindelijk is het de handen uit de mouwen steken, even doorpezen, blij zijn met hulp uit onverwachte hoek die op de een of andere manier altijd komt, en dan is de storm weer voorbij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 03 sep 2023 10:22 'En de rest van de collega's kunnen zich aanpassen aan mijn wereldbeeld of in de stront zakken'
Dat is een aanname waarmee je mijn toenmalige Collega's en mijn toenmalige Chef ernstig te kort doet..

die chef, 't was ook maar een jonge kerel, had in de eerste jaren nogal moeite met dingen loslaten.. MicroManagement dus.. de hele dag op je lip..en dat werkt Contraproductief..
En vanaf dat moment heeft ie ook geleerd dingen los te laten..
de Collega's, simpel, we vertrouwden elkaar, en we hadden de onderlinge afspraak dat we in Tolerantievelden zo dicht mogelijk op de Optimale maat zouden gaan zitten, Dus dat betekende dat iedereen moest, en ook kon denken als een Constructeur, Buitenmaten aan de Bovengrens, Gatmaten aan de ondergrens, zodat alle Stempeldelen met minimale speling gemonteerd konden worden.
Dat leverde uiteindelijk (binnen 1½ jaar) een reductie van 75% in Reparatie-uren, iets waar de Directeur in eerste instantie niets van begreep.

diezelfde Chef overigens.. paar jaar later, uitte eens de kreet "'k heb hier een paar gasten lopen, wat je ze ook voor de voeten gooit.. ze maken het voor je.. hoe?. Geen idee.. als je wilt weten hoe dit deel (stempelplaat met trekradii gefreesd op gekke contouren) gemaakt is.. moet je 't die lange met die Paardestaart vragen.. hij maakt dit soort dingen altijd.."

een groter compliment kun je als gereedschapmaker amper krijgen.. zeker als je het hoort uit de mond van iemand die je een paar jaar daarvoor nog "de oren gewassen hebt"
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door hainjedaf »

DaBit schreef: 03 sep 2023 10:22
Arie Kabaalstra schreef: 30 aug 2023 18:45 Zoals ik het ooit tegen een chef zei: "Jij bepaalt WAT ik moet doen, Ik bepaal HOE, ik bemoei me tenslotte ook niet met hoe jij je werk doet.."
'En de rest van de collega's kunnen zich aanpassen aan mijn wereldbeeld of in de stront zakken'
Een eigen eenmansbedrijfje is voor jou de juiste keuze dus :lol:
Heb je toch meer ballen dan ik. Ik beet op mijn toetsenbord om die opmerking niet te plaatsten.
TestCase schreef: 02 sep 2023 11:05 Constant jezelf moeten indekken door ervoor te zorgen de schuld op iemand anders te kunnen steken. Zo weinig mogelijk proberen te doen, want hoe minder je doet hoe minder het mis kan lopen, en vooral hoe minder men de schuld op jou kan steken.
Dat is nou de taak en functieomschrijving van elk beroep met het woord "MANAGER" erin.

Afschuiven is de basis van keynesiaanse bedrijfsvoering en Angelsaksische politiek.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Swets »

tja, in de techniek is overal een tekort ... zelf ben ik PLC programmeur, en ik kan diverse bedrijven die al jaren goede programmeurs zoeken....
ik vind het aan de ene kant wel lekker... ik ben 56 en ik kan net zo makkelijk van baan veranderen.....

maar misschien dat nu de salarissen een beetje recht trekken want in de IT verdiende ze vaak meer en makkelijker... dus ja tis dat ik de techniek nog steeds leuk vind, maar me broertje zit in de internetpagina's en die verdient toch meer, terwijl zijn werk makkelijker is... dus tis nog steeds een beet raar...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Kjelt »

Swets schreef: 05 sep 2023 16:16 maar misschien dat nu de salarissen een beetje recht trekken want in de IT verdiende ze vaak meer en makkelijker... dus ja tis dat ik de techniek nog steeds leuk vind, maar me broertje zit in de internetpagina's en die verdient toch meer, terwijl zijn werk makkelijker is... dus tis nog steeds een beet raar...
Mijn idee hierover is dat het helemaal er van af hangt bij welk bedrijf je werkt.
Bij financiele instellingen zijn de salarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden altijd al beter geweest zover als ik heb kunnen vergelijken via contacten en kennissen. Bij technische bedrijven is het bij hele grote bedrijven allemaal vast gelegd dus echt snel groeien zit daar niet in maar je hebt wel je jaarlijkse CAO verhoging (soms ook maar 0,25%) maar de periodieken hangen weer af van waar je in de schaal zit.
De echte stappen maak je bij overstappen naar een ander bedrijf maar dat is ook risico als je leuk werk hebt en leuke collega's wat is er aan die andere kant ? Zo ken ik ook iemand die een 38 uur contract had wel leuke collega's maar niet zo'n uitdagend werk die naar een startup in de randstad is gegaan om vervolgens anderhalf jaar later weer terug te keren. Het werk was uitdagend maar de bazen waren narcistische slavendrijvers die het normaal vonden om s'avonds en weekends te bellen over nieuwe features en hoe ver het was en of het misschien maandag aan iemand getoond kon worden. Dus moeilijk om te vergelijken IT is zo breed........
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Waarom is er een tekort aan CNC-operators? (een aspirant omscholer)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 05 sep 2023 17:19 Het werk was uitdagend maar de bazen waren narcistische slavendrijvers die het normaal vonden om s'avonds en weekends te bellen over nieuwe features en hoe ver het was en of het misschien maandag aan iemand getoond kon worden.
Zo'n werkgever heb ik ook gehad. die stuurde Rustig een berichtje op Whatsapp vrijdagavond/zaterdagnacht om 01.00 uur.. Mijn antwoord? "tis weekend.. ga slapen Lul!"

Want dat soort dingen flik je niet.. en vinden ze dat ze dat wel mogen flikken. dan gaat de teller lopen.. hoeveel per uur?.. dat reken je uit, en dan zeg je gewoon op een Vrijdag: "Ok.. je hebt me in het weekend 2 keer gebeld/gemaild/ge-Whatsapped, daarna ben ik op zaterdag 2uur bezig gewees, x 1½m dus dat is 3 uur.. en zondag nog eens 2 uur.. da's x 2, dus mijn tijd voor deze week zit erop.. Doei!.. tot maandagmiddag!, want ik ben hier nu, dus telt dat gewoon door..
'k wil best in mijn Vrije tijd wat besteden aan mijn werk, maar dat komt dan van mijzelf uit.. en niet vanuit een baas die vindt dat je dan ook aan de slag moet zijn..want dat bepaal je zelf.. tenzij het ook gewoon betaald wordt..

Na dat Whatsapp berichtje van mijn baas die Vrijdag op Zaterdagnacht, wilde ik op Maandag (overwerk! want Kerstvakantie) even met hem daarover babbelen.. "Dat kan na de kerst wel" was zijn antwoord.. Waarop ik reageerde met :"Ok.. ik zie je wel verschijnen, je weet waar ik woon..." Nooit meer teruggekomen.. 'k was er helemaal klaar mee..

Ik geef toe.. 'k ben niet de makkelijkste, maar.. Laat mij datgene doen waar je me voor aangenomen hebt, en ik lever... maar loop me niet voor mijn Voeten..
Plaats reactie