Steekcirkel meten

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Steekcirkel meten

Bericht door JanSr »

Wat mij nog steeds niet goed lukt is het meten van de afstand tussen twee gaten, zoals bijvoorbeeld de diameter van een steekcirkel.

Bestaat daar een instrument voor, of een list, die ik niet ken?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door janplastiek »

Ik meet eerst de diameter van 1 gat en dan kan je de breedte van het materiaal tussen 2 gaten meten, overliggend of niet, tel daar de diameter terug bij, voila
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als het een even aantal gaten is:
1e meting binnenkant gaten, 2e meting buitenkant gaten. Die optellen en door 2 delen.
Dat doe ik op meerdere posities van de steekcirkel, soms meet ik de diameter van de gaten ook nog.
Afhankelijk van hoeveel verschillen er zijn trek ik een conclusie. Vaak met wat gezond verstand, afronden naar metrische of imperial maten.
Bij 5 gaten meet ik ook de grootste maat en kleinste maat, maar dan gat 1 en3 (en volgende) dan zet ik die maat even in CAD uit en trek de steekcirkel. (rekenen zou ook kunnen, maar de computer staat toch aan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Steekcirkel meten

Bericht door JanSr »

janplastiek schreef: 30 aug 2023 12:54 Ik meet eerst de diameter van 1 gat en dan kan je de breedte van het materiaal tussen 2 gaten meten, overliggend of niet, tel daar de diameter terug bij, voila
Dank, ik had het zelf kunnen bedenken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit een schuifmaat gezien die kon die 2 metingen zoals ik het doe combineren. Iets met verschuiven van de vaste bek naar de losse bek, vervolgens de 2e meting. Dan heb je een schaalverdeling met factor 2 en lees je de maat direct af.
Let op bij het meten van 1 gat, dat het andere gat dezelfde maat heeft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 aug 2023 13:09 Ik heb ooit een schuifmaat gezien die kon die 2 metingen zoals ik het doe combineren. Iets met verschuiven van de vaste bek naar de losse bek, vervolgens de 2e meting. Dan heb je een schaalverdeling met factor 2 en lees je de maat direct af.
Let op bij het meten van 1 gat, dat het andere gat dezelfde maat heeft.
Die heb ik ook ooit gezien.. we hadden er één op school in het Meetpracticum lokaal, inderdaad een verrekte handig gereedschap.
Bedenk ik me nu: als je een Digitale precisiebahco hebt.. meet het eerste gat, zet em op 0, en meet 2 gaten.. hij staat al één gat open.. dus verrekent ie automagisch het maatverschil.. die mechanische schuifmaat deed het niet anders..eigenlijk..

Wat ik zelf altijd doe als ik de steekcirkel van een aantal gaten moet weten is even de Calculator erop loslaten.. met 3 gaten is het altijd de vraag.. is het als gelijkzijdige driehoek of als 3 gaten op een steekcirkel bepaald?.. met de steek tussen 2 gaten heb je de schuine zijde al te pakken, de helft ervan is de korte rechthoekszijde, en de Stelling van Pythagoras levert de lange rechthoekszijde, uitrekenen.. dan een beetje Goniometrie er tegenaan.. en je weet alles..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Steekcirkel meten

Bericht door FreesKever »

JanSr schreef: 30 aug 2023 12:48 Wat mij nog steeds niet goed lukt is het meten van de afstand tussen twee gaten, zoals bijvoorbeeld de diameter van een steekcirkel.

Bestaat daar een instrument voor, of een list, die ik niet ken?
Met een CMM kom je een heel eind in de goede richting.

https://www.youtube.com/results?search_query=cmm
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. een CMM...Leuk.. ik wil er nog wel eens een keertje eentje bouwen.. leuk klusje..niet alleen de machine, maar ook de Bijbehorende software..Cartesische naar Cilindrische of Sferische coordinaten en Vice Versa.. en dan nog een automatische calibratieroutine, en verwisselbare Styli.. Doe je mee?..
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Steekcirkel meten

Bericht door FreesKever »

Arie Kabaalstra schreef: 31 aug 2023 00:29 Ja.. een CMM...Leuk.., en dan nog een automatische calibratieroutine, en verwisselbare Styli.. Doe je mee?..
Ik vermoed dat het nog wel een paar jaar gaat duren voordat mijn stevige portaal frees functioneel is. Een aparte CMM zal het ook nooit worden voor mij. Ik heb al wel een tekening gemaakt van een meet probe / taster. En ik wil een optie openhouden op mijn te bouwen portaalfrees om er glaslinialen op te kunnen zetten. Maar alles bij elkaar gaat het heel traag bij mij.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door assink »

Doe het vaak zo met een digitale schuifmaat. Gat opmeten, dan de schuifmaat nullen.
En dan de uiterste afstand tussen de gaten, heb je niks te rekenen en je hebt meteen de steekmaat.
Steekcirkels is iets lastiger als je een oneven aantal gaten hebt natuurlijk. Dan ben ik snel geneigd om de boel ff in cad uit te zetten met een schetsje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat nullen op gatdiameter gebruikte ik in het verleden wel, mijn ervaring is toch vaak dat ik per gat tiendes verschil in diameter tegen kom, dan doe ik liever het gemiddelde van de 2 maten.
Maar als ik het gat 8.31 meet en de uiterste maat 128.31 ga ik niet moeilijk doen, dan vertrouw ik op die 120. Vooral als het een machinedeel is van een degelijke Europese machine welke met paspennen gemonteerd is, die constructeurs kun je meestal redelijk op vertrouwen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Steekcirkel meten

Bericht door keesfrees »

Dit probleempje kom ik ook vaak tegen, bij het opmeten van de afstand tussen 2 gaten, al dan niet verdeeld op een cirkel.
Ik meet dan met de binnen bekken en dan met de buiten bekken.
Beide afstanden tekenen in cad, met hulplijntjes en zo verder, eigenlijk het gemiddelde nemen dus.

Wat ik zou wensen dan is een schuifmaat met 2 bekken dezelfde kant uit.
Vergeef me de terminologie en de uitleg is er desondanks iemand die het begrijpt ?
Laatst gewijzigd door keesfrees op 31 aug 2023 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Floppy »

Met een oneven aantal gaten is het ook niet zo moeilijk uit te rekenen:
Als D=diameter cirkel
l=afstand tussen 2 opeenvolgende gaten
n= aantal gaten
dan is de diameter D=l/sin(180/n)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Steekcirkel meten

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 31 aug 2023 12:21

Wat ik zou wensen dan is een schuifmaat met 2 bekken dezelfde kant uit.
Vergeef me de terminologie en de uitleg is er desondanks iemand die het begrijpt ?
Wat je eigenlijk zou moeten hebben is een schuifmaat met 2 Identieke kegels op de bekjes..Die druk je in de gaten, en je leest de Steekcirkel af..
Als je dit vaak genoeg meemaakt, wat weerhoudt je er van om er gewoon één te maken?.Digitale schuifmaat kost geen Drol meer tegenwoordig.. bekken afslijpen, gaatjes erin boren zodat je er opzetjes op kan monteren, met daaraan de Kegeltjes.. (die je uitwisselbaar kan maken voor diverse reeksen gatmaten)
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 31 aug 2023 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie