Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 23 aug 2023 22:48 Dan koopt (bijna) niemand meer een EV en dat vinden de fabrikanten niet leuk.
WLTP heeft niets met EVs te maken, het is de opvolger van de oude NEDC test methode voor energieverbruik van voertuigen.

WLTP staat voor "Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure". Het is wel een stuk realistischer dan de oude NEDC maar nog steeds kunnen de afwijkingen groot zijn. Dat komt deels door dat "Worldwide" vermoed ik, overal in de wereld zijn de omstandigheden weer anders.

Verder is de persoonlijke rijstijl natuurlijk zeer bepalend. Je mag niet verwachten dat één testmethode zowel voor Sven als voor Kawarider een kloppend getal op zal leveren :lol:

Kortom, het is slechts een indicatie, op dit moment de beste die we hebben...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door Kjelt »

Kars-cnc schreef: 24 aug 2023 07:43 WLTP heeft niets met EVs te maken, het is de opvolger van de oude NEDC test methode voor energieverbruik van voertuigen.
Voer de correctie door en je ziet dat het alles met EV en koopbesluit te maken heeft.
Ik kan alleen voor me zelf spreken natuurlijk maar als die test 20% te optimistisch is en ze zouden het corrigeren dan heb je bv een Opel Astra in ICE en EV uitvoering:
Range
EV van 300km naar 240 km
ICE van 980km naar 780 km

Het tweede zal me worst wezen maar de eerste liet (en laat) ik staan ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het wallboxen en laadpassen-oerwoud..

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 23 aug 2023 22:48 Kun je ook een auto huren ;-)
Of je accepteert het gewoon; auto huren waarmee je met de familie op vakantie kunt voor 2-3 weken kost ook een hoop geld. Je maakt veel kilometers, je gaat naar het buitenland, je hebt veel bagageruimte nodig, kost allemaal extra.

Mijn ervaring is inmiddels dat het gewoon prima te doen is. Ook die 1100km op 1 dag ging prima. Met een Corsa, een auto die sowieso al niet in de luxe kilometervreter categorie valt.
(hij is wel breed, die Corsa. Dat was goed merkbaar op die smalle kronkelige D-weggetjes met tegenliggers. Als motorrijder vind ik dat stuk blik dat aan de zijkanten uitsteekt toch al lastig
Kars-cnc schreef: 24 aug 2023 07:43 WLTP heeft niets met EVs te maken, het is de opvolger van de oude NEDC test methode voor energieverbruik van voertuigen.
..
Kortom, het is slechts een indicatie, op dit moment de beste die we hebben...
Dat wil nog niet zeggen dat het goed is. Als de meetmethode plus correctiefactor voor lokale omstandigheden goed was zaten er evenveel mensen boven WLTP bereik dan eronder. Maar ik hoor alleen dat het opgegeven bereik niet gehaald word en meer gezien moet worden als 'stel, je zou van de top van de Mount Everest afdalen naar de diepe krochten van de Marianentrog, dan zou je het kunnen halen als je niet teveel wind tegen hebt'.
Kjelt schreef: 24 aug 2023 08:16 Het tweede zal me worst wezen maar de eerste liet (en laat) ik staan ;-)
Och, als je de luxe hebt om te wachten met aanschaffen dan kan het wel eens lonen om de kat nog even uit de boom te kijken. Ik schat dat het bereik de komende paar jaar hard omhoog gaat en de prijs hard omlaag. En op dit moment is het ook allemaal erg onzeker wat de plannen van onze roverheid voor de toekomst allemaal zijn.

Ik had een blik met teveel kwaaltjes voor een directie met de instelling 'ding moet mij gewoon van A naar B brengen zonder gedoe', ik voldeed al aan de voorwaarden om zo'n EV kosteneffectiever te laten zijn dan een benzineauto (overproductie zonnepanelen, genoeg kennis en kunde om de energiestromen te sturen indien nodig in de toekomst) en ik kwam een jong gebruikte tegen die kwa kosten en bereik in mijn straatje pastte.

Had ik die voorwaarden niet, dan had ik toch nog eens wat rekenwerk losgelaten op een Renault Bi-fuel modelletje denk ik. Die zijn ook wel leuk voor de portemonnee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie